Omschrijving
Neem een tuinschep, kweek erwtenplanten en word een meester-geneticus!
Als een van de assisten van Gregor Mendel (de vader van de moderne genetica) ga je experimentele gegevens over erwtenplanten verzamelen. Dat doe je door te bepalen hoe de planten hun belangrijkste eigenschappen overerven: zaadvorm, kleur van de bloemen, kleur van de stengel en hoogte van de plant. De waarneembare eigenschappen van een erwtenplant (het fenotype) worden bepaald door de genetische samenstelling (het genotype).
Tijdens het spel krijg je erwtenplantkaarten met daarop een reeks fenotype-eigenschappen die je probeert te produceren en te verzamelen (zoals roze bloemen en een hoge plant) om punten te scoren. Elke ronde worden de dobbelstenen gegooid om te bepalen welke planten gekweekt worden. Zo kunnen de eigenschappen ontstaan waar je naar op zoek bent. Daarna kiest elke speler om de beurt een aantal dobbelstenen om hun erwtenplantkaarten te voltooien of hun onderzoek te bevorderen. De eigenschappen die tijdens het dobbelen worden geproduceerd, zijn in feite gebaseerd op vierkanten van Punnet, waarbij de ouderplanten telkens één gen doorgeven.
Door de genen van deze ouderplanten te veranderen, kunnen spelers de kans verhogen dat de gewenste eigenschappen gedobbeld worden. Dobbelstenen inzetten om erwtenplantkaarten te voltooien is de belangrijkste manier om punten te scoren!
Eigenschappen
- 1-5
Beoordelingen
Geen berichten gevonden