Adviesprijs: 69,95
56,95
U bespaart: 13,00 (19%)
Besparing 19%
1 stuk(s)
+

   2-4    10+   60-90 min 8/10


Root is een avonturen- en oorlogsspel. De spelers vechten om de controle in een groot bos. Markiezin de Kat heeft de macht in het grote bos gegrepen en is op weg om alle rijkdommen te vergaren. De bosdieren hebben zich tegen haar verenigd om haar te stoppen waarvoor ze de hulp kunnen inroepen van de rondtrekkende wasbeer. Aan de rand van het bos proberen de vogels met hun nieuwe leiding zelf de macht te grijpen.

Root is een volstrekt asymetrisch spel. Elke speler (Katten, Muizen, Wasberen en Vogels) speelt op een volstrekt andere manier en probeert zijn eigen doelen na te streven. Dat maakt Root een complex spel. Een uitdaging voor de veelspeler.


  • Booklets. Walkthrough, Learning to Play, and the Law.
  • Cardboard Pieces. 28 Buildings (7 Roosts, 6 Sawmills, 6 Recruiters, 6 Workshops, 3 Bases), 19 Tokens (10 Sympathy, 8 Wood, 1 Keep), 12 Clearing Markers (4 Rabbit, 4 Fox, 4 Mouse), 4 Ruins, 4 Victory Point Markers, 3 Relationship Markers, 23 Items (4 Boots, 4 Swords, 4 Bags, 3 Hammers, 3 Tea, 2 Coins, 2 Crossbows, 1 Torch)
  • Wooden Pieces. 55 Warriors (25 Marquise, 20 Eyrie, 10 Alliance), 1 Vagabond Pawn.
  • Cards. 54 Cards for Shared Deck, 16 Faction Overviews, 4 Eyrie Leaders, 2 Loyal Viziers, 3 Vagabond Characters, 15 Quests, 4 Walkthroughs.
  • Board (Fall and Winter Maps)
  • 2 Dice
  • 4 Faction Boards (Marquise, Eyrie, Alliance, Vagabond).

Spelverloop

Op het eerste gezicht lijkt Root een schatting familiespel. De tekeningen op de doos, en de componenten passen uitstekend bij die gedachte. Niets is minder waar. Root is een complex spel waar zelfs de regelmatige games een vette kluis aan zal hebben

Elke speler speelt met één van de vier beschikbare facties. De Katten, muizen, wasberen of vogels winnen allemaal als ze 30 punten hebben verzameled, maar hebben ieder ook een eigen doel om het spel te kunnen winnen. De manier waarop dat gebeurt is volstrekt anders voor elke factie. Elke factie heeft dezelfde basisacties; bewegen, aanvallen en crafting. Elke ronde bestaat uit 3 fases: Birdsong, daylight en evening waarin elke speler dus andere activiteiten kan ontplooien.
De katten proberen de orde te handhaven door het bouwen van gebouwen in het bos. Daarmee spelen ze een spel van engine-building en logistiek.
De muizen (eigenlijk de bondgenoten van het bos) groeien langzaam uit in macht.
De vogels proberen zoveel mogelijk terein te veroveren.
De vagebond wasbeer probeert met iedereen mee te liften om zijn eigen doelen te bereiken.

De mening van goede spellen

Root is een heel erg gaaf spel, als jij en je groep er klaar voor zijn. Het spel heeft enkele potjes nodig om volledig tot zijn recht te komen. Het kost namelijk energie om erachter te komen hoe de verschillende facties spelen. Dat maakt Root absoluut niet geschikt om met wisselende groepen te spelen. 

De interactie met andere spelers en de krachten en zwakheden zijn het ontdekken waard. Het spel heeft namelijk enorm veel interactie. Je bent de hele tijd aan het vechten om de grondgebieden. Het kan dus gebeuren dat datgene dat je hebt opgebouwd weer vernietigd wordt. Daar moet je tegen kunnen. Omdat de gevechten met dobbelstenen worden gespeeld zit er geluk in het spel, het voert echter zeker niet de boventoon. 

Root is genomineert voor veel spellenprijzen, en heeft enkelen daarvan ook terecht gewonnen.
Ben je op zoek naar een spel dat je meerdere keren met een vaste groep van fanatieke gamers wil spelen, en die niet bang is voor een uitdaging, dan heb je aan Root een goed spel.


Ralf

Root bundel

1 x 56,95 49,95
+
1 x 39,95 35,95
+

Het basisspel van Root met twee uitbreidingen. The Clockwork Expansion en Riverfolk

Totale catalogusprijs 136,85
Bundelprijs 121,85