Mobile Markets (EN) - a Smartphone inc. Game

Adviesprijs: 44,95
36,95
U bespaart: 8,00 (18%)
Besparing 18%
9 stuk(s)
+

  1-4  14+  60 min 6/10

Mobile Markets - a Smartphone inc. Game is een diepgaand, maar snel speelbaar economisch spel. De spelers kruipen in de huid van de CEO van een smartphone company. Gedurende 5 jaren ontwikkelen ze technologie en ontplooien ze marketing om hun telefoons aan de man te brengen. Men probeert de concurrentie voor te blijven door goedkope telefoons zonder al te veel gadgets op de markt te brengen, of juist dure telefoons die voldoen aan de eisen van veeleisende consumenten.

Mobile Markets is uitgebracht door Cosmodrome Games uit Russie tijdens Spiel 2021.

  • Gameboard in 4 onderdelen
  • 4 bedrifjsborden
  • 4 paar plannings-pads
  • 20 spelermarkeerstenen
  • 15 event cards
  • 108 custoemr cards
  • 30 technology cards
  • 6 starting technology cards
  • 30 feature cards
  • 5 starting feature cards
  • 30 marketing Campaing cards
  • 24 cardboard tokens
  • 15 Steve jr (solo game) cards
  • Setup cards
  • Phase marker
  • Scoring track

Mobile markets was één van de ontdekkingen van Spiel 2021 voor mij. In eerste instantie was ik niet overtuigd van het artwork van dit spel. Van de wit-grijze kleuren werd ik niet direct vrolijk. Van het spelen van MobileMarkets darentegen wel. Mobile markets kenmerkt zich doordat het heel vlot en gestructureerd speelt, terwijl het tegelijkertijd diepgang en keuzes biedt.

Elk spel speelt over 5 ronden (welke een jaar voortellen) welke uit 8 stappen bestaand. 

1. Voorbereiding

In de voorbereiding worden kaarten aangevuld, goedkoper gemaakt of weggehaald. De beurtvolgorde wordt bepaald aan de hand van de positie op het puntenspoor. Een even card manipuleert (some) de boel.

2. Planning

Dit is het eerste unieke element van dit spel. Met twee plannings-tabs (een 2 x 2 vierkant met één uitstkeende punt) wordt een keuze gemaakt hoe je het jaar plant door te komen. Afhankelijk van de positioneren van deze tabs zie je tussen de 6 en 9 symbolen die in de volgende rondes worden gebruikt.

3. Prijs bepalen

Afhankelijk van het aatal +$ of -$ bepaal je de verkoopprijs van de telefoons. Deze begint in de basis met een verkoopprijs van 5$, maar zal reageren op de positionering van de planning-pads.

De speler met de goedkoopste smartphone is bij d evolgende rondes (m.u.v. marketing) als eerste aan de beurt.

4. Technologie kopen

In spelersvolgorde kan iedereen technologie (1) of features (ongelimiteerd) kopen. Deze kaarten geven een bonus tijdens de fases of eindtelling.

5. Marketing fase

In omgevkeerde spelersvolgorde kan iedereen markettingkaarten kopen. Deze geven een bonus tijdens de profit fase

6.  Productie fase

De spelers tellen hoeveer telefoons ze gaan publiceren. 1 voor elke krat zichtbaar op hun planningstab, één voor elk bedekt veld van de onderste planningstab en één voor elke ronde, gekenmerkt door de event cards.

7. Sales fase

De spelers gaan hun telefoons samenstellen en leveren aan de klanten. Anfhankelijk van de wensen van de klant worden de telefoons gekocht.

8. Profit fase

Er wordt gekeken hoeveel klanten bediend zijn en wat de kostprijs was voor de telefoons. Daarnaast is er een bonus voor de meeste verkopen en (welicht) voor de gekocht handelaren.


Zoals gemeld was ik onder de indruk van dit spel. Het kan een belangrijke beslissing zijn om geen features op je telefoon te plaatsen en goedkoop te zijn om de consulmenten te voorzien. Aan de andere kant van het spectrum heb je de high end customer die juist veel technische snufjes wil zien er er ook voor wil betalen. Dat maakt het manipuleren van de markt heer verdienstelijk. Met een snelle goedkope telefoon kun je de markt leegtrekken met als gevolg dat de speler met eeen duurderer telefoon zijn phones neit meer kwijt kan.


Ralf