Korte uitleg over de game:
Je moet een dungeon exploren en je hebt een bepaald doel afhankelijk van het scenario.
In elke beurt mag je twee dingen, lopen en aanvallen, de volgorde hiervan maakt niet uit.
Sta je op het eind van je beurt aan de rand van een tegel waar plek is voor een nieuwe? Dan ga je "exploren" en leg je een nieuwe tegel hieraan maar trek je ook meteen een monster uit de monsterpile en deze spawnt in de tegel.
Ga je niet exploren? Dan trek je een "event" kaart wat meestal inhoudt dat alles naar de tyfus gaat (je activeert een trap, monsters mogen meteen een zet doen, de überboss spawnt, dat soort leuke geintjes)
Hoewel deze mechanic even wennen is, want je hebt telkens het gevoel dat je dieper in de put zakt, zorgt het = er wel voor dat je elke beurt goed gaat nadenken over wat je gaat doen.
Monsters kan je aanvallen met één van je abilities, hierbij gebruik je vrijwel altijd een D20 en afhankelijk van wat je gooit en welke Armor Class het monster heeft doe je schade.
Monsters zelf hebben een soort simpele AI ingebouwd: Ze kunnen verschillende acties uitvoeren, maar dit is afhankelijk van hoever een Hero van hun vandaan is. (Staat de Hero naast ze, dan vallen ze aan met een Melee attack, staat de Hero één tegel verder dan is het vaak ranged of een charge attack)
Even bijkomen van een gevecht zit er niet echt in, dat kan pas nadat je het scenario gehaald hebt
Als kleine troost heeft het team gezamenlijk twee respawns, hoewel je dan met slechts een beperkte hoeveelheid HP terug komt.
1e potje:
Solo scenario nr één gedaan.
Je valt in een dungeon en je moet op zoek naar de uitgang. (De uitgang wordt tussen tegel 7&22 geschud zodat het scenario in ieder geval 7 rondes duurt)
He-le-maal kapot gemaakt.
Ik was als de dood voor het event deck, dus ik bleef maar exploren zonder dat ik echt de monsters dood kreeg. Dit resulteerde erin dat er op een gegeven moment 6 monsters tegelijk naar mij opzoek waren. De uitgang was nog lang niet in zicht en met een sneue 4 XP werd de Hero afgeslacht door de monsters..
2e potje:
Samen met de vriendin scenario nr twee.
Loop de dungeon in en je wint zodra er 12 monsters doodgemaakt zijn.
Deze klonk al wat makkelijker dan de eerste en ging ons ook goed af.
Ik had zelf het geluk dat ik vrijwel aan het begin een item vond waarmee ik instant naar lvl 2 mocht (gaat normaal gesproken alleen als je een 20 gooit en je 5 XP hebt) waardoor ik al wat sterker was.
Daarnaast was onze combinatie van fighter/healer erg handig waardoor we nèt wat langer de gevechten vol konden houden.
Alsnog wel de twee respawns nodig gehad maar uiteindelijk wel gelukt om er 12 af te slachten.
3e potje:
Solo weer scenario nr één.
Vanaf beurt twee had ik al het idee dat het niet meer goed zou komen.
Op het begin van het scenario mag je één treasure kaart pakken welke je meestal een attack/defense boost of potion geeft; deze werd door een event kaart in beurt twee afgepakt...
In beurt drie had ik uit een desperate move maar 3 traps naast mijzelf neergezet om in ieder geval het monster dood te krijgen welke mij achterna zat, vlak daarna spawnde er 3 monsters tegelijk waarvan er meteen 2 doodgingen omdat ze naast mij kwamen staan. Helaas ging het daarna weer bergafwaarts, er spawnde meer monsters dan ik aankon en had ik beide respawns nodig.
Hierna maakte ik weer een comeback; na het doden van een monster kreeg ik een treasure waarmee ik nòg een aanval mocht doen in mijn beurt, en in de volgende beurt kreeg ik ook nog een damage+1 item.
Iets te enthousiast liep ik op een groep monsters in waar mijn aanval miste, en ik uit een wanhopige poging maar de tegel ernaast ging exploren...
En daar was ineens in de uitgang!
Uiteraard ging de uitgang gepaard met de mini-boss (6hp), maar deze kon ik in mijn eigen beurt 4 schade doen dankzij mijn nieuwe items. Omdat ik in die beurt geen nieuwe tegel had ontdekt mocht ik weer een event kaart pakken, en uiteraard viel ik toen in een valkuil welke ook meteen 2 schade deed...
Gelukkig doen monsters niet heel veel als je in een valkuil zit, en lukte het mij om in mijn eigen beurt en weer uit te komen met een dice-roll. Met een mooie aanval de mini-boss geslacht, de twee monsters die achter mij stonden uitgezwaaid en meteen doorgerend naar de uitgang. Victory!
Tot nu toe tevreden over mijn aankoop. Het is wel even wennen aangezien de game soms onvergefelijk aanvoelt dus je zal echt moeten doorzetten als je niet van verliezen houdt. (Verliezen van een speler vind ik niet heel erg, maar verliezen van het spel wel )
Exact deze reden heeft mij er ook van weerhouden om Ghost Stories verder te spelen.
Die game heb ik na drie potjes volledig ingemaakt te zijn nooit meer aangeraakt, terwijl het spel hele goede cijfers krijgt....Wellicht toch maar weer eens een kans geven.
Nieuwste Japan vakantieblog 2018: http://Japan2018.droogtwelweerop.nl
Klinkt leuk! Lijkt het op D&D Legends of Drizzt? Want zo klinkt het wel en die vond ik erg leuk om te doen. Heeft toffe miniaturen ook die al een kleurtje hadden wat leuker was dan dat saaie grijs als je zoals ik niet echt tijd hebt om te gaan painten. Heeft ook idd dat explore mechanic waardoor je nooit weet wat er om de hoek kan staan.
Ik heb vanavond Krosmaster Arena gespeeld met mijn vriend. Vorige Spiel voor 35e op de kop getikt en vervolgens helemaal losgegaan op de boosters waarbij je een gekleurde (!) heroe miniatuur krijgt die je dan dus kunt gebruiken om mee te spelen. Uiteindelijk 6 boosters voor 10e kunnen kopen waarbij ik de 3 panda's kreeg die ik wilde <3
Spel is een 1 vs 1 tactical combat game beetje zoals Arcadia Quest zonder missies en met elkaar de pan in slaan 😁. Erg leuk om te doen, je kunt verschillende scenarios spelen, sommige characters hebben een leger aan diertjes die je kunt summonen en voor je laten vechten. Verder zitten er 3d spelonderdelen zoals boompjes waar je omheen moet lopen etc. Leuk spel en mooi!
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Idee van LINKEE is dat je een kaart trekt, met daarop 4 vragen. Die 4 vragen hebben allemaal hun eigen antwoorden, maar die antwoorden hebben dan ook weer wat gemeen, wat een LINKEE genoemd wordt.
Voorbeeld: Op één kaart kunnen de 4 vragen de volgende antwoorden hebben:
- Dwerg
- Samurai
- Schepping van de aarde
- Dag
Het overkoepelende antwoord, de LINKEE, is dan 7. (7 dwergen, 7 samurai, 7 dagen van schepping, 7 dagen in een week)
Eventueel kan je spelen met de letters op de achterkant van het kaartje; degene die het eerste LINKEE verzamelt, wint. Echter hebben m'n vriendin en ik gewoon met een glaasje wijn op de bank gezeten en elke keer een kaartje per persoon, zonder punten en/of win-mogelijkheid. Lekker losjes, toch leuk. Alleen niet zo herspeelbaar vrees ik, gezien je toch antwoorden en LINKEE's wel onthoudt.
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Betrayal at House on the Hill
Was gelukkig snel uit te leggen, aangezien de game tot de "haunt" niet echt complex is.
Ik werd na de derde hauntroll de traitor (dus het huis was nog niet zo heel groot)
Die vriend mocht daarna beginnen met het karakter van hem die al compleet generfed was door de traps in het huis -> viel in diezelfde beurt dood neer in de kelder.
Daarna was het taak voor mij om als vampier de overige twee heroes aan te vallen, maar door wat lucky rolls ging dit erg gemakkelijk (Afhankelijk van de aanval kon ik mensen converten tot vampier, waardoor mijn team weer groter werd)
Binnen 2 beurten na de haunt gewonnen
Dungeons & Dragons: Wrath of Ashardalon
Fantastisch potje.
We deden scenario 2, dus 12 monsters dood en we wonnen.
Opzich ging het spel wel aardig. Hadden nog maar één respawn gebruikt en hadden goede items en beide lvl2.
Toen kwam dankzij een eventkaart Ashardalon in het spel, en was het voornamelijk veel vluchten en af en toe andere monsters aanvallen.
Ook een leuk detail dat de figurine van Ashardalon echt massive is in vergelijking met de heroes:
Een paar beurten verder was het spel bijna over: Ik had mijn beurt gehad en had nog 1HP met poison (dus zodra ik aan de beurt was, was ik dood en aangezien we geen respawns meer hadden was het spel dan verloren)
We moesten nog één monster dood hebben, maar om ons heen stonden alleen 2HP monsters (meestal doet een aanval slechts 1 damage en kan je er slechts één uitvoeren in je beurt)
Omdat ik in mijn beurt geen nieuwe room ge-explored had moest ik een eventkaart pakken: er spawnde een Orc Archer naast mij met 1HP
Vriend was aan de beurt, rent op de archer af en gooit zijn schild, D20 says no...
Toen kwam het aan op zijn laatste mogelijke aanval (schild gooien was een itemkaart waarna je nog steeds mag aanvallen), deze zou het spel beslissen.
Mis: ik zou doodbloeden en het spel was verloren
Raak: Orc Archer zou doodgaan waardoor we de 12 monsters gehaald hadden.
Gelukkig kwam hier wel een mooie rol uit waardoor de Orc Archer geraakt werd, dood neerviel en wij het scenario gewonnen hadden (Terwijl Ashardalon fijn in onze rug stond te hijgen )
Nieuwste Japan vakantieblog 2018: http://Japan2018.droogtwelweerop.nl
Seven wonders duel is eigenlijk gewoon een compactere versie van seven wonders met een aantal aanpassingen om het voor twee spelers interessant te maken. Dikke aanrader als je het normale spel al leuk vond, want deze is nog ietsje beter .
https://boardgamegeek.com/user/Fawful
Quote:
Gisteren Jaipur en Seven Wonders Duel gespeeld. Allebei erg leuke tweespeler spellen. Jaiupur is een lekker snel handelsspel waarbij je goed moet inschatten wat je wilt pakken en wat je laat liggen aan goederen.
Seven wonders duel is eigenlijk gewoon een compactere versie van seven wonders met een aantal aanpassingen om het voor twee spelers interessant te maken. Dikke aanrader als je het normale spel al leuk vond, want deze is nog ietsje beter .
Gepost door: Fawful op 13-06-2016 22:26
Seven wonders duel is eigenlijk gewoon een compactere versie van seven wonders met een aantal aanpassingen om het voor twee spelers interessant te maken. Dikke aanrader als je het normale spel al leuk vond, want deze is nog ietsje beter .
Gepost door: Fawful op 13-06-2016 22:26
Ik heb Seven Wonders Duel nog steeds in plastic liggen
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Hij gaat wel zeker vaker op de tafel komen.
Zij bleef maar 1 gooien terwijl ik alle graanvelden bleef kopen, dus ik kon vanaf het begin al flink uitbreiden. Uiteindelijk gewonnen met een flinke voorsprong.
Hoewel de game vooral neerkomt op Lucky dice rolls (er is veel haat voor deze game) vind ik hem altijd wel leuk om even tussendoor te doen. De stijl is sowieso fantastisch (Katamari Damacy vibe) en het is gewoon ontspannen oversized dobbelstenen gooien. (Ik heb voor deze game 2 aardig grote dobbelstenen gehaald, gooit echt heerlijk)
Nieuwste Japan vakantieblog 2018: http://Japan2018.droogtwelweerop.nl
Quote:
Het is gewoon ontspannen oversized dobbelstenen gooien. (Ik heb voor deze game 2 aardig grote dobbelstenen gehaald, gooit echt heerlijk)
Gepost door: Flapperbol op 18-06-2016 08:49
Het is gewoon ontspannen oversized dobbelstenen gooien. (Ik heb voor deze game 2 aardig grote dobbelstenen gehaald, gooit echt heerlijk)
Gepost door: Flapperbol op 18-06-2016 08:49
Goeie tip, dit ga ik ook eens proberen.
Mijn mening over Machi Koro. Het basis spel was leuk. De eerste uitbreiding is ook leuk en beter met 3 of meer. De 2e uitbreiding samen met het basisspel en de 1e uitbreiding, worden het heel veel kaartjes. En toen heb ik het niet meer gepeeld tot nu.
Quote:
[..]
Goeie tip, dit ga ik ook eens proberen.
Mijn mening over Machi Koro. Het basis spel was leuk. De eerste uitbreiding is ook leuk en beter met 3 of meer. De 2e uitbreiding samen met het basisspel en de 1e uitbreiding, worden het heel veel kaartjes. En toen heb ik het niet meer gepeeld tot nu.
Gepost door: BjornSlimbo op 18-06-2016 09:34
Goeie tip, dit ga ik ook eens proberen.
Mijn mening over Machi Koro. Het basis spel was leuk. De eerste uitbreiding is ook leuk en beter met 3 of meer. De 2e uitbreiding samen met het basisspel en de 1e uitbreiding, worden het heel veel kaartjes. En toen heb ik het niet meer gepeeld tot nu.
Gepost door: BjornSlimbo op 18-06-2016 09:34
Deze mening deel ik. De eerste uitbreiding was nog leuk... De tweede werd meer van hetzelfde. Dus mocht je ooit voor uitbreidingen gaan, ga alleen voor de eerste, "de haven"
https://cardboardbutler.blob.core.windows.net/cardboardbutler/index.html#users=mennob]CardboardButller
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Quote:
[...]Escape (wat zo goed ging dat we waarschijnlijk moet wel ergens een regel vergeten zijn),[...]
Gepost door: CandyShine op 19-06-2016 18:11
Gepost door: CandyShine op 19-06-2016 18:11
Welke Escape? Er zijn er namelijk een aantal (sommige mensen noemen "Survive: Escape from Atlantis" ook Escape)
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Sommige rondes zijn supersimpel, sommige echt (bijna) onmogelijk. Als het altijd te makkelijk is, zou ik er wat quests bijkopen, eventueel in de vorm van de uitbreiding, anders in de vorm van mini's.
Binnenkort weer eens spelen Is toch wel echt leuk, alleen wat lastig om mensen te laten begrijpen dat we samenspelen.
Misschien de regel vergeten dat je alleen dobbelstenen mag gebruiken van anderen als ze in dezelfde kamer zijn EN hun dobbelstenen nog niet gebruikt hebben? Dat zou het spel namelijk een stuk makkelijker maken
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Wij spelen het vaak met z'n tweeën (als we het spelen) en dan is die 7 diamantjes gewoon te weinig. Volgens mij staat ons record op 13 diamantjes (incl. 2 reservediamantjes) Het leuke aan Escape is, dat je het heel erg makkelijk moeilijker kan maken door de uitgangtegel te verleggen, meer diamantjes, minder dobbelstenen etc.
En de quests zijn echt heel erg leuk!
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Qwixx (snel makkelijk dobbelspel alla yahtzee, maar dan met meer interactie), Monopoly het kaartspel (2 keer gespeeld, 2 keer gewonnen met de kaart dat ik een hele straat van iemand kon overnemen :s... beetje jammer als een spel daardoor beslist wordt)
7 Wonders met Leaders expansie: Eerste keer dat ik de leaders expansion heb kunnen spelen. Geeft wel een beetje extra aan het spel, wil ik een volgende keer wel weer gebruiken.
De grote Dhalmuti: Als mensen niet meer willen nadenken over moeilijke spellen en de bier al minder aanwezig begint te worden in de koelkast, is dit een simpel spel om met de groep op te pakken
Warhammer Quest: the adventure card game
Dit is een kaartspel waarbij je met een groep helden de kerkers in gaat om monsters te verslaan en locaties te verkennen.
Ik ben 2 keer de eerste campaign gestart... en ben 2 keer ingemaakt door de monsters :s.
2de keer kwam ik wel bij de laatste locatie en had ik het voor elkaar kunnen krijgen om de locatie genoeg verkenningspunten te geven... maar de monsterfase zou eerst zijn, waardoor de monsters genoeg schade doen om beide helden af te maken, voordat de locatie stap begint... bijna :s
Niet al te moeilijk spel om te snappen... wel (blijkbaar) moeilijk om te doorgronden.
En nog een van mijn nieuwe spellen geprobeerd, Dit is een kaartspel waarbij je met een groep helden de kerkers in gaat om monsters te verslaan en locaties te verkennen.
Ik ben 2 keer de eerste campaign gestart... en ben 2 keer ingemaakt door de monsters :s.
2de keer kwam ik wel bij de laatste locatie en had ik het voor elkaar kunnen krijgen om de locatie genoeg verkenningspunten te geven... maar de monsterfase zou eerst zijn, waardoor de monsters genoeg schade doen om beide helden af te maken, voordat de locatie stap begint... bijna :s
Niet al te moeilijk spel om te snappen... wel (blijkbaar) moeilijk om te doorgronden.