Review De Ark Is Vol

Aanbevolen leeftijd: vanaf 8 jaar
Aantal spelers: 2 tot 4
Genre/spelmechanieken: set collection, I pick you choose
Adviesprijs: 20 euro

De titel windt er geen doekjes om: De Ark is Vol, vol met dieren die gered willen worden van de op handen zijnde zondvloed. Het doel van het spel is dan ook om zo veel mogelijk dieren op je eigen ark mee te nemen en wat er met de dieren gebeurt die op tafel achterblijven, daar moet je maar niet te veel over nadenken.

Alle dieren aan boord!
In De Ark is Vol scoor je punten voor de dieren die je op je ark meeneemt. Een dier is één tot vijf punten waard en setjes van drie of meer leveren vijf punten per dier op. In een plot-twist die het spel buiten het universum van het Bijbelse Genesis plaatst, leveren setjes van twee dieren echter géén punten op. De rest van het spel zal je dan ook vooral bezig zijn met het voorkomen dat er van de tien dieren die op je boot passen een paartje overblijft.

Terug naar het begin: je start het spel met één dier op je ark en, afhankelijk van het aantal spelers, acht, tien of twaalf dieren in een groepje op tafel, waarvan er één dier gesloten wordt neergelegd. Het feit dat het om een groepje gaat is belangrijk, want tijdens je beurt mag je of een groepje dat op tafel ligt pakken en op je ark plaatsen of een groepje opsplitsen. De crux zit hem erin dat het groepje oppakken evenveel voedsel kost als het aantal dieren waar de groep uit bestaat. In het begin van een twee speler spel zou je bijvoorbeeld acht voedsel nodig hebben om het hele zootje op je ark te mogen plaatsen. Voedsel krijg je daarentegen juist door ervoor te kiezen om je beurt te besteden aan het opsplitsen van de groep. Keuzes, keuzes!

Dit klinkt ingewikkelder dan het is, dus ik geef een voorbeeld: stel je ziet een schildpad en twee vossen liggen. Op je ark heb je al twee schildpadden en een vos (ter waarde van vier punten), dus krijg je de kans om dit groepje te pakken dan gaat je puntentotaal in één keer van vier (alleen de vos telde) naar dertig (drie maal vijf voor de schildpadden en drie maal vijf voor de vossen). Je hebt echter maar twee voedsel, dus besluit je een ander groepje op te splitsen om aan de benodigde drie voedsel te komen voor dit groepje. Helaas ziet je tegenstander dit al aankomen, waarna deze besluit om het groepje op te splitsen in één vos en een vos en een schildpad. Je beoogde score gaat daarmee van dertig naar vijftien (de vossen leveren niets meer op, aangezien je daarvan nu een paartje hebt). Balen!

Nadat je kiest om de dieren op je ark te plaatsen, doe je de rest van de ronde niet meer mee. Ben je de eerste die dit doet, dan wordt je wel de startspeler voor de volgende ronde. Bedenk wel dat dieren op je ark plaatsen je tegenstanders volop de tijd geeft om voedsel te verzamelen, iets om rekening mee te houden in je besluitproces. Aan de andere kant is het dus helemaal niet erg als er geen interessante groepjes op tafel liggen, want als je als laatste overblijft kan je ongestoord alles opsplitsen en voedsel hoarden!

Het spel kan met 2 tot 4 spelers gespeeld worden en duurt een minuut of 20. Na een aantal potjes kan je er echter aardig vaart in krijgen en met een groepje gevorderden kan je dan ook binnen het kwartier klaar zijn. Het is mij zelfs gelukt om een twee speler spel binnen 5 minuten klaar te hebben, hoewel daar wel een flinke portie echte skills (lees: geluk) bij komt kijken.

Vijf olifanten

Het belangrijkste eerst: De Ark is Vol is gewoon een leuk spel om te spelen. Doordat het zo gestroomlijnd is, biedt het veel spelplezier en verrassend veel diepgang in een korte tijd. Het mechanisme ("I pick you choose") zorgt voor een unieke speelervaring met heel veel interactiviteit: jij bepaalt welke keuzes je tegenstander kan maken. Daarnaast is het spel lekker makkelijk uit te leggen. Het is een soort omgekeerde Rummikub, waardoor er bij veel mensen al een belletje gaat rinkelen. Het feit dat je iedere beurt eigenlijk maar twee keuzes hebt, zorgt ook voor weinig keuzestress. Hiermee samenhangend speelt het gewoon ook lekker snel, je hoeft weinig te wachten en je ark is binnen no-time vol.

Er komt ook een lichte vorm van bluffen aan te pas, aangezien je jouw tegenstanders niet wilt laten weten voor welke dieren je interesse hebt (anders gaan ze die juist splitsen!). Hierdoor is het, net als poker, extra leuk om het een aantal keer achter elkaar te spelen. Je creëert zo verwachtingspatronen die interessant zijn om te doorbreken.
De Ark is Vol is niet alleen leuk om te spelen, maar visueel ook leuk om naar te kijken. Ieder kaartje heeft een unieke afbeelding van een dier in een bepaalde fase van zijn leven. De arken zijn, behalve leuk om in elkaar te zetten, rijkelijk geïllustreerd met dieren en andere kleine details.

Twee schildpadden
Het grootste nadeel van de Ark is Vol is de grote doos, best raar aangezien het eigenlijk een heel klein spel is. Vooral nu ik net naar Amsterdam ben verhuisd en mijn kastruimte schaars is, vind ik zo’n grote doos vol lucht in de kast gewoon een nadeel. Toegegeven, de arken zijn best groot en waarschijnlijk een reden voor de omvang van de doos, voor het spel zijn deze echter niet noodzakelijk. Sterker nog: dit spel had net zo makkelijk een pak kaarten kunnen zijn. Dit zou, naast de kastruimte die het bespaart, het ook nog eens makkelijker hebben gemaakt om het mee op vakantie te nemen (niet dat dit mij ervan weerhield).

Ark vol lof, of een ark vol lucht?

De Ark is Vol is een snel, leuk spel voor bijna iedere situatie: het is een goede gateway, biedt genoeg diepgang voor doorgewinterde gamers en genoeg meta om ook interessant te zijn om meerdere keren achter elkaar te spelen. Het enige nadeel is de grote doos, die het spel niet alleen iets laat lijken wat het niet is, maar ook nog eens onhandig is om mee te nemen. Desalniettemin kan ik De Ark is Vol van ganser harte aanraden als je op zoek bent naar een klein, toegankelijk familiespel.

Deze review is geschreven door Thomas van Ommeren.

Aantal keer bekeken: 4220

Laagste 2 prijzen voor De Ark Is Vol (Bordspellen)