Review Happy Little Dinosaurs (NL)

Uitgever: Unstable Unicorns

We gaan terug naar zo’n 200 miljoen jaar geleden: op de planeet leefden vele dinosaurussen. Van groot tot klein en van carnivoor tot herbivoor. Hun doel in het leven: leven en overleven. Inmiddels weten we allemaal wat er is gebeurd met die dino’s. Je kunt je daarom wel voorstellen dat wanneer ze wisten dat ze met uitsterven bedreigd werden, die dino’s niet zo happy meer waren en dat is precies waar het in Happy Little Dinosaurs om draait: depressieve dino’s! Maar wat ze ook zeggen: blijven lachen, het is zo voorbij!

HLD1

Een depressieve bende
Iedere speler kruipt in de huid van een mega-schattige, maar o zo onfortuinlijke dino. De keuze bestaat uit Stress Rex, Stego, Pech Bronto en Treuratops. Word je van deze namen al verdrietig? Maak je borst dan maar nat op wat je allemaal te wachten staat in dit Push Your Luck- en Take That- kaartspel. Misschien ga je wel in rook op…, of word je getroffen door een eekhoornaanval of laat je dino-date je keihard zitten? In Happy Little Dinosaurs is het allemaal mogelijk. Moraal van het verhaal: overleef, ook al zit het leven niet altijd mee.

HLD2

Één grote ramp
Doel van het spel is om zo snel mogelijk 50 punten te scoren óf de laatste overlevende dino te zijn. Iedere ronde start met een grote ramp die jij liever niet onder je dino-tableau legt. Wanneer je een complete set of meerdere van één soort ramp in je bezit hebt, ontpopt zich pas écht een ramp namelijk; uitsterving. Kort door de bocht gezegd: je ligt uit het spel!

Dankzij puntenkaarten uit je hand kun je punten scoren om zo snel mogelijk die felbegeerde 50 te halen. Speel een puntenkaart en hoop dat jij de hoogste hebt. Je tegenstanders kunnen echter jouw punten omhoog of omlaag  halen door interventiekaarten (aangeduid met een uitroepteken) te spelen. Andere vormen van interventie zijn een ramp afwimpelen, of zorg voor een regelrecht drama door je ramp aan een tegenspeler te geven. Het is zelfs mogelijk om de hoogste en laagste puntenscores om te draaien, waardoor je wellicht een ramp moet incasseren ondanks je goede puntenkaart. Een schrale troost: ook dankzij je rampenkaarten ontvang je punten, echter wordt de kans om uit te sterven groter.

Altijd blijven lachen
Omdat je Happy Little Dinosaurs kunt zien als een party-game met een zeer hoog gehalte aan geluk kan het je behoorlijk mee- of tegenzitten. Het ligt puur aan welke kaarten jij op dat moment in je hand hebt. Gelukkig kun je het één en ander sturen dankzij interventiekaarten, maar een diepgaande strategie uitstippelen is niet mogelijk. Daarnaast is een punt van kritiek dat de tweespelers-variant waarbij het advies is om meer rampenkaarten te sparen en bepaalde puntenkaarten uit het spel te halen teleurstellend. Happy Little Dinosaurs is een party-game waarbij drie spelers toch echt wel de ondergrens zou moeten zijn.

HLD3

Huilend naar de eindstreep of strijdend ten onder?
Laten we beginnen met te vermelden dat je Happy Little Dinosaurs kunt zien als een Here to Slay, máár dan voor beginners. Ook bij Happy Little Dinosaurs is het take-that-mechanisme sterk aanwezig, alleen probeer je hier punten te scoren en er juist voor te zorgen dat er geen kaarten voor je komen te liggen. De regels zijn simpel, hierdoor is het een ideale filler voor tussendoor en tevens geschikt voor (jongere) spelers die minder behoefte hebben aan diepgaand denkwerk.

De geluksfactor is hoog. Immers weet je nooit welke kaarten je in je hand krijgt en wat je medespelers voor kaarten in hun hand hebben. Heel veel invloed op de uitkomst heb je dus niet. Ook al is de gemoedstoestand van deze vrolijke kleine dinosaurussen zeer deprimerend, dankzij de enorme knipoog en de artwork van de kaarten kun je niet anders dan vrolijk worden van Happy Little Dinosaurs.

Ondanks de kritiek op de tweespelers-versie krijgt Happy Little Dinosaurs een Zilveren BeginnersBudgy indien je speelt met drie spelers. Wanneer ook de uitbreiding voor vijf en zes spelers naar het Nederlands wordt vertaald kan dit zomaar eens opklimmen naar een Gouden BeginnersBudgy.

Linda (Linnsane)

Linnsane gaat regelmatig met de winst naar huis. Dit kattenvrouwtje kun je warm maken voor niet al te complexe bordspellen of videogames en is daarnaast niet vies van uren achtereen bingewatchen. Heeft een sterke voorliefde voor spellen waarin katten, Alice in Wonderland, dino's of Disney een rol spelen.

Aantal keer bekeken: 1507

Laagste 3 prijzen voor Happy Little Dinosaurs (NL) (Bordspellen)

24.99 3