Review Vijf Augurken

Aanbevolen leeftijd: vanaf 8 jaar
Aantal spelers: 2 tot 6 (ons advies: 3 tot 6)
Adviesprijs: €14,99

Vijf Augurken is een nieuw kaartspel uit de stallen van White Goblin Games en is een moderne variant van het Scandinavische slagenspel ‘Agurk’. In het Engels wordt het ook wel ‘five cucumbers’ genoemd, ook al zijn komkommers natuurlijk niet echt hetzelfde als augurken; het komt in ieder geval aardig in de buurt. Vijf Augurken is een slagenspel waarin je tijdens zeven rondes strategisch je kaarten moet uitleggen. De laatste ronde is de allerbelangrijkste, want dan worden de augurken uitgedeeld. Waar je in een slagenspel meestal aan het einde als winnaar van een ronde wilt uitkomen, is het hier juist de bedoeling om de laatste ronde niet te winnen. Hoe zit dat dan precies?

Wat zit er in de doos?
Vijf Augurken is door zijn kleine omvang een perfect spelletje om overal mee naar toe te nemen. Wanneer we het doosje open maken vallen ten eerste de grote hoeveelheid kleine houten augurkjes op. Deze fungeren als punten tijdens het spelen. Verder zitten er zestig speelkaartjes in de doos met vier keer waardes variërend van 1 tot 15, deze gaan je helpen om de slagen te overleven.

Een spel voor de tactische augurken-temmers onder ons
Aan het begin van een ronde krijgt elke speler zeven kaarten. Vervolgens worden er zeven beurten gespeeld, waarbij het doel is om bij de zevende beurt niet de hoogste kaart over te houden. Heb je namelijk van alle spelers nog de hoogste kaart over, dan moet je het aantal augurken dat op jouw kaart staat afgebeeld voor je neerleggen. Vaak is dit bij de eerste ronde nog niet zo erg, maar je moet wel voorkomen dat er meer dan vijf zure rakkers jouw kant op komen hollen; dan lig je uit het spel.

Maar hoe kun je voorkomen dat je aan het eind met de hoogste kaart overblijft? Hier komt een vleugje tactiek om de hoek kijken. Elke speler moet tijdens zijn beurt een kaart op tafel leggen die een gelijk, of hoger getal weergeeft dan de hoogste kaart die op tafel ligt. Als iemand bijvoorbeeld een 12 op tafel legt, mogen medespelers alleen kaarten op tafel leggen die gelijk aan 12 of hoger zijn. Heb je geen kaart die hoger is? Dan moet je de kaart met het laagste getal uit je hand op tafel leggen. Dit laatste is natuurlijk niet fijn, want in de zevende beurt wil je een zo laag mogelijke kaart zien over te houden. Degene die tijdens een beurt de laatste hoge kaart op tafel heeft gelegd, mag de volgende beurt beginnen.

Het is aan jou om te kijken wanneer je welke kaarten uitspeelt. Soms kan het bijvoorbeeld handig zijn om een hoge kaart te bewaren, zodat je ervoor kunt zorgen dat je een volgende beurt kunt beginnen. Is dit gelukt, dan kun je er voor kiezen om een “middelhoge” kaart weg te spelen die maar in je hand bleef plakken, of om juist direct een heel hoge kaart te spelen (bijvoorbeeld de 15). Op die manier kunnen je tegenstanders alleen nog maar hun hoogste kaarten wegspelen, of worden ze juist gedwongen om hun lage kaarten op tafel te leggen. Dit laatste is weer fijn voor jou, omdat je zo een paar lage kaarten wegspeelt en op die manier je winkansen aan het einde verhoogt. Tenzij je natuurlijk alsnog met die middelhoge 7-kaart blijft zitten, want dat zou zuur zijn. Kortom, tactiek is vereist! Het is overigens helemaal super wanneer je de kaart met het getal 1 tot de allerlaatste slag weet te bewaren. Want doe je dit met succes, dan staat hier een x2 op afgebeeld. Dit betekent dat de speler die verliest zelfs twee keer zoveel augurken krijgt, als afgebeeld staat op zijn kaartje.

Werkt het goed?
In de praktijk werkt dit principe echt goed. Je bent constant bezig om te kijken welke kaart het beste is om tijdens een beurt uit te spelen en welke het beste zijn om te bewaren voor aankomende beurten. Daarnaast is ook, net als bij poker, de positie aan tafel van belang. Want speel je als tweede in de ronde een hoge kaart, dan is de kans groter dat iemand een gelijke of hogere kaart speelt dan wanneer je als laatste aan de beurt bent. En vervolgens is degene die als laatste een hoge kaart speelde, de speler die de volgende beurt moet beginnen. Ook dat kan soms van belang zijn. Iedere beurt gaat dan ook supersnel, omdat je constant aan het afwegen bent welke kaart je wilt afleggen en wanneer het juist handig is om een kaart te bewaren. Het is in het begin even wennen, maar ik heb me prima vermaakt tijdens de rondes die we speelden. Vooral de eindronde kan soms voor heel wat vrolijkheid zorgen, als bijvoorbeeld opeens blijkt dat twee spelers een 1-kaart hebben weten te behouden.

De andere kant van de augurk
Toch kleven er nog wel een paar kleine nadelen aan Vijf Augurken. Zo is het minder leuk voor degene die er als eerste, met een berg zure bommen voor zijn neus, uitligt. Het is dan behoorlijk lang wachten tot het gehele spel klaar is. Wij speelden het daarom uiteindelijk ook op zo’n manier, dat als er één iemand uit lag we meteen klaar waren.

Verder kan dit avontuur volgens de doos gespeeld worden met twee tot zes spelers, maar blijft er met twee spelers net iets te weinig tactiek over. Bovendien wil niemand zijn vriend of vriendin met een “zuur” gezicht achterlaten. Er zijn daarom eigenlijk wel minimaal drie spelers vereist om echt lol te hebben met Vijf Augurken. Het is dan ook een klassiek gevalletje van hoe meer, hoe beter. Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat spelers die het vaker gespeeld hebben, vooral in het begin aardig in het voordeel zijn. Je moet de handigheid namelijk eerst een beetje doorkrijgen, voordat je echt weet hoe het werkt en wat het beste is om tijdens elke beurt te doen.

Ik heb me zonder twijfel prima vermaakt met Vijf Augurken. Het kleine spelletje is door zijn zakformaat gemakkelijk op reis mee te nemen en zal tijdens het spelen niemand met een zuur gezicht achterlaten. Het vleugje tactiek wat erin zit, zorgt voor het nodige vermaak en de simpele regels nodigen uit om zonder veel uitleg met anderen aan de slag te gaan. Bovendien speelt het lekker snel weg en doordat je steeds je volgende zetten aan het bedenken bent, verveel je je nooit. Het enige nadeel zit hem in het feit dat als er iemand uitligt, hij/zij dan vrij lang weinig te doen heeft. Daarnaast zullen ervaren spelers altijd een voordeel hebben tegenover nieuwkomers. Al met al is Vijf Augurken een prima kaartspelletje, dat ook nog eens voor de schappelijke Budgy-prijs van ongeveer € 10,95 in de winkels zal liggen! Daarop kunnen we maar één ding zeggen: Wauwgurk!

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman.

Aantal keer bekeken: 4833

Laagste prijzen voor Vijf Augurken (Bordspellen)