Speelduur: 15 tot 20 minuten
Leeftijd: Vanaf 4 jaar

Zingo geeft een leuke twist aan het klassieke spel Bingo dat iedereen wel kent.

Iedere speler heeft een spelbord en per beurt komen er twee kaartjes uit de Zingo machine. Wie als eerste een kaartje benoemt dat er uit komt krijgt dat kaartje.

Als je hele spelbord vol ligt roep je ‘Zingo!’ en win je het spel. Door de makkelijke regels en simpele plaatjes is het spel toegankelijk voor heel jonge spelers.

Toegankelijkheid
Bij het openmaken van de doos konden we bijna direct beginnen met het spelen van Zingo. Er staat dat een spel gemiddeld 15 tot 20 minuten duurt. In de praktijk speelden wij met zijn drieën gemakkelijk binnen 10 minuten een potje uit. Mijn dochter van vier jaar oud wilde heel graag meespelen en de regels waren heel snel uitgelegd aan haar. Je hebt een spelbord en alle plaatjes moeten bedekt worden door de kaartjes uit de machine.

De plaatjes in Zingo zijn voor kinderen makkelijk te herkennen, ook als ze nog niet kunnen lezen. Mijn dochter wist ze allemaal te benoemen. Af en toe hadden we een ander woord; poes in plaats van kat of cake in plaats van taart, maar dat was niet erg.

Voordat je aan het spel begint kan je dus het beste het spelbord even doornemen zodat de kinderen weten waar ze op moeten letten. Onderaan de kaartjes staan ook de woordjes, heel leuk voor beginnende lezers. De spelborden zijn dubbelzijdig; de groene kanten zijn wat gemakkelijker en de plaatjes daarop zijn wat unieker. De rode kaarten komen meer overeen, waardoor je een meer competitieve variant speelt.

De Zingo machine is leuk voor kinderen om zelf te bedienen, ze schuiven het apparaat naar voren en ‘magischerwijs’ verschijnen er twee kaartjes. Als kinderen er te enthousiast mee schuiven is het mogelijk dat de kaartjes van onderen vast komen te zitten en moet je het uit elkaar halen om het weer te repareren. Gelukkig is daar ook rekening mee gehouden en is dat vrij snel gedaan.

Varianten
In de spelregels staat een aantal varianten als je het Zingo spel al een aantal keer hebt gespeeld.  Zo is er een snellere variant van het basisspel genaamd Mini-Zingo. In plaats van je gehele speelbord vol te krijgen moet je een rij vol krijgen. Bij Zotte Zingo spreek je een patroon af die je vol moet maken en de eerste die het patroon heeft gemaakt, wint het spel. Als je een moeilijkere variant wil, kies je voor Multi-kaart Zingo. Dan speel je met meerdere kaarten en je wint dan pas als je alle kaarten vol hebt.

Er zijn nog andere win condities, maar het spel verandert hierdoor niet. Deze variaties voegen weinig toe aan het spel. Verder zijn er ook nog wat tips voor ouders toegevoegd om het spel enigzins educatief te maken.

Onderwijs
Zingo is ook goed in te zetten in het onderwijs. Ik werk zelf met kinderen met taalontwikkelingsstoornis of die Nederlands als tweede taal hebben en doordat Zingo zo toegankelijk is, kunnen ze goed oefenen met de woordjes. De plaatjes zijn wederom herkenbaar voor de leeftijden waar ik mee werk (4 t/m 8 jaar).

Als je de machine maar deels verschuift en je alleen de woorden laat zien, zijn de kinderen genoodzaakt eerst te lezen. Je zou een les even snel kunnen afsluiten mede door de korte speelduur en simpele regels.

Zingo is zowel leuk voor thuis als in de klas, het is snel uitgelegd en toegankelijk vanaf een jonge leeftijd. Bij de jongste spelers is begeleiding als ouder wel nodig, als de kinderen het spel eenmaal kennen, kunnen ze het zelf spelen. Als je als volwassene met kinderen speelt moet je de jongste kinderen even (kort) denktijd geven voordat je een kaartje roept. Ik vind dat er vrij weinig variatie is in de kaartjes, er zitten 72 kaartjes in, maar daar zijn er maar 36 van uniek. Vinden je jongsten bingo leuk en heb je behoefte aan wat anders dan is Zingo zeker aan te raden. Ook als je in groep 1 t/m 4 werkt of met kinderen rond die leeftijd kan ik Zingo ook aanraden.

Voor de eenvoud die het spel met zich meebrengt vind ik de adviesprijs van €25,- erg hoog.  Zingo krijgt van mij een zilveren Beginner budgy.

Geschreven door: Stef de Jager

Aantal keer bekeken: 596