Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Kickstarter bord-/kaartspellen

[Begin]  |68|69|70|71|72|73|74(107)  [Eind]
Door Spacedoglol (23 reacties) op 16-04-2020 15:29
( PM )
Hebben anderen ook serieuze problemen met "kickstarter exclusives"?

Heb Frosthaven gebackt als eerste kickstarter(die hebben geen exclusives en een geniaal spel).
Ik kijk regelmatig op kickstarter, maar ik heb vaak het gevoel dat je wordt geforceerd om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk geld wordt afgetroggeld voor mediocre spellen die alleen een toffe naam er aan hebben hangen en een heleboel mini's

Ik heb bijvoorbeeld de retail versie van zombicide green plague gekocht, en ik moet zeggen dat de inhoud erg teleurstellend is. Het spel is wel oké, een 6.5-7-tje, maar als ik google wat je kreeg voor "maar 20 euro extra" is ongeveer 2.5x de originele inhoud.

Nu zie ik ook steeds vaker "pledge in the first 24-48hours" voorbij komen, wat heel erg inspeelt op fomo(fear of missing out).

Ik zie kickstarter als een goed iets voor de bordspel wereld, maar er zijn ook zeker spel makers die er op een slechte manier heel veel geld uit proberen te trekken.

/Endrant
Swizard
Door Swizard (344 reacties) op 16-04-2020 15:41
( PM )
Quote:
Hebben anderen ook serieuze problemen met "kickstarter exclusives"?

Heb Frosthaven gebackt als eerste kickstarter(die hebben geen exclusives en een geniaal spel).
Ik kijk regelmatig op kickstarter, maar ik heb vaak het gevoel dat je wordt geforceerd om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk geld wordt afgetroggeld voor mediocre spellen die alleen een toffe naam er aan hebben hangen en een heleboel mini's

Ik heb bijvoorbeeld de retail versie van zombicide green plague gekocht, en ik moet zeggen dat de inhoud erg teleurstellend is. Het spel is wel oké, een 6.5-7-tje, maar als ik google wat je kreeg voor "maar 20 euro extra" is ongeveer 2.5x de originele inhoud.

Nu zie ik ook steeds vaker "pledge in the first 24-48hours" voorbij komen, wat heel erg inspeelt op fomo(fear of missing out).

Ik zie kickstarter als een goed iets voor de bordspel wereld, maar er zijn ook zeker spel makers die er op een slechte manier heel veel geld uit proberen te trekken.

/Endrant
Gepost door: Spacedoglol op 16-04-2020 15:29

Die exclusiviteit is een vies model uit de mobiele industrieen. De FOMO heerst zeer hoog bij bordspel exclusives. Zelf heb ik liever dat ze de extras wel verkopen - dan maar voor een wat hoger prijsje. Of dat het enkel om bling gaat, in plaats van echt gameplay die je misloopt. Maar zeker een gedeelde mening!
CandyShine
Door CandyShine (1137 reacties) op 16-04-2020 16:42
( PM )
@Spacedoglol

Zeker een mening die ik deel. Ik ben dan ook erg voorzichtig met wat ik back. Iets wat mij echt elke keer weer verbaasd is hoeveel mensen worden verleid tot meer uitgeven door die exclusiviteit. Vaak zijn er twee pledgelevels waarbij 1 het spel bevat, de basic pledge, en eentje met wat exclusieve dingen erbij gegooid die de prijs minstens €20 duurder maken. Ik sta er dan elke keer van te kijken hoe weinig mensen de basic pledge nemen en hoeveel de deluxe pledge die stiekem weinig toevoegt.
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Door Videostar (478 reacties) op 16-04-2020 16:52
( PM )
Bij menig spel ben ik afgehaakt waarbij het aantal KS exclusive stretch goals teveel werd. Dan vraag ik me af of het überhaupt geplaytest is, en of het basisspel niet heel erg onaf is. Al met al krijg ik het gevoel dat zo’n campagne niet eerlijk is.

Wanneer er component upgrades geboden worden, als stretch goal of als Deluxe editie, vind ik dat een ander verhaal. Ik had graag het extra geld over voor de Deluxe editie van Gugong (en inmiddels ook de uitbreiding) en de KS exclusive box van Barrage. Al ben ik niet onverdeeld enthousiast over het 3D bord, de munten zijn prachtig.

Sunnyfield
Door Sunnyfield (201 reacties) op 16-04-2020 17:46
( PM )
Als je naar CMON kijkt, dan gebruiken ze KS Exclusives duidelijk als marketing tool. Het verhoogt betrokkenheid van backers en het creëeert een FOMO hype. Echter... je betaalt ook echt wel meer dan de retail editie zonder Exclusives. Daar kan ik wel mee leven. Vaak is het basisspel al compleet genoeg voor de meeste mensen.

Waar ik zelf wel een aversie tegen heb zijn kortingen en extra's voor Early Bird's. Helemaal als ik daar zelf niet bij zat. Dan besluit ik het niet te backen, want ik betaal niet graag voor iemand anders freebie's.
Hedgehog
Door Hedgehog (1323 reacties) op 16-04-2020 21:35
( PM )
Quote:
Hebben anderen ook serieuze problemen met "kickstarter exclusives"?
Gepost door: Spacedoglol op 16-04-2020 15:29
Sowieso vind ik dat een Kickstarter een investering zou moeten zijn en niet een verkapte pre-order. Daarnaast kan ik nog een hele rant gaan houden over een aantal andere zaken, maar dat is wel mijn grootste bezwaar

Wat betreft Kickstarter exclusives, ik vind dit redelijk in lijn liggen met lootboxes. Okay, je weet wel degelijk waarvoor je betaalt, maar er wordt wel ingespeeld op een soort verslaving/verzamelwoede (denk aan flippo's, voetbalplaatjes, veel mensen zijn hier vatbaar voor). Als ik kijk wat mensen aan Kickstarters uitgeven en vervolgens linea recta hun shelf of shame op gaat...

Bij digitale games is dat natuurlijk serieuze business (pre-order bonussen, 'micro payments', etc.). Bij VALVe (van Half-Life, Counter-Strike, Team Fortress) heeft de voormalig Griekse minister van financiën (Yanis Varoufakis) de hele in-game economie opgezet naar verluidt. Inmiddels zijn zaken als lootboxes in veel landen al aan banden gelegd.

Nu ben ik niet zo van het verbieden, maar ik trek de vergelijking even om aan te geven dat ik wel vind dat hier vuil spel gespeeld wordt. Het heeft niets meer met mee-investeren te maken. Het zijn pre-orders met bonussen waar grof geld voor wordt neergelegd en vaak achteraf een levendige handel op eBay voor onstaat. Vaak ben je retail goedkoper uit (zeker met shipping) en zijn de exclusives enkel cosmetisch. Even generaliseren; Kickstarters zijn niet voor de backers, maar voor de portemonnee van de publisher.
Door Egg citizen (944 reacties) op 17-04-2020 08:44
( PM )
Quote:
@Spacedoglol

Zeker een mening die ik deel. Ik ben dan ook erg voorzichtig met wat ik back. Iets wat mij echt elke keer weer verbaasd is hoeveel mensen worden verleid tot meer uitgeven door die exclusiviteit. Vaak zijn er twee pledgelevels waarbij 1 het spel bevat, de basic pledge, en eentje met wat exclusieve dingen erbij gegooid die de prijs minstens €20 duurder maken. Ik sta er dan elke keer van te kijken hoe weinig mensen de basic pledge nemen en hoeveel de deluxe pledge die stiekem weinig toevoegt.
Gepost door: CandyShine op 16-04-2020 16:42

Sorcerer city is daar een goed voorbeeld van. Begon met 2 versies, 1 deluxe versie met geupgrade materialen (metalen munten, mooiere zandloper, collectable coin?, etc.) en een normale versie (gelijk aan Retail). Het verschil was mij duidelijk geen 20 dollar waard (het verschil in kosten tussen de 2)… toen deden ze er toch maar Kickstarter exclusives bij als stretchgoals... die dus alleen in de deluxe versie erbij kwamen. (vorige stretchgoals gingen over materialen deluxe versie, of extra tegels/kaarten alle versies) Wel, dat voelde niet echt eerlijk, ben er ook niet door overstag gegaan (waren 4 extra tegeltjes, ieder 6 keer vanwege aantal spelers + bijbehorende kaarten), maar het spel is ondertussen in de winkel te koop voor minder dan dat ik in totaal heb betaald. Dat voelt dan wel naar.
(eindstand, 189 backers basis versie, 2462 backers deluxe versie)
Door Imperial_asfalt (54 reacties) op 17-04-2020 19:47
( PM )
Quote:
Hebben anderen ook serieuze problemen met "kickstarter exclusives"?

Heb Frosthaven gebackt als eerste kickstarter(die hebben geen exclusives en een geniaal spel).
Ik kijk regelmatig op kickstarter, maar ik heb vaak het gevoel dat je wordt geforceerd om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk geld wordt afgetroggeld voor mediocre spellen die alleen een toffe naam er aan hebben hangen en een heleboel mini's

Ik heb bijvoorbeeld de retail versie van zombicide green plague gekocht, en ik moet zeggen dat de inhoud erg teleurstellend is. Het spel is wel oké, een 6.5-7-tje, maar als ik google wat je kreeg voor "maar 20 euro extra" is ongeveer 2.5x de originele inhoud.

Nu zie ik ook steeds vaker "pledge in the first 24-48hours" voorbij komen, wat heel erg inspeelt op fomo(fear of missing out).

Ik zie kickstarter als een goed iets voor de bordspel wereld, maar er zijn ook zeker spel makers die er op een slechte manier heel veel geld uit proberen te trekken.

/Endrant
Gepost door: Spacedoglol op 16-04-2020 15:29

Dat is juist het leuke van al die stretchgoals: de helft is gewoon core game, en de andere helft, zogenaamde KS exclusives is allemaal "meuk" die niets toevoegd aan het spel, anders dan zou het wel in de core/retail game zitten. Ze gaan echt geen spel op de markt brengen waarvan ze denken dat het niet compleet is. dus op het gebied van "content" is KS exclusive vaak kwalitatief minder dan de core gameplay. En of ik nu een plastic first player token heb of een metale, tja ziet er leuk uit maar voegt ook niets toe aan de ervaring.

Enige wat mogelijk interessant is dat er bijvoorbeeld wat extra solo scenario's worden toegevoegd, of de mogelijkheid tot optionele eindes van personal quests, een crossover van twee IP's waar je echt van houdt, beetje de Geek stuff. Maar wederom, dit is allemaal "nice to have" en voegt niets/zeer weinig toe tot de belevenis waar het spel initieel voor bedoeld is.

Toppunt is bijv de Fox clan bij Rising Sun, en wat helden bij Mythic Battles Pantheon, die zo OP waren dat er allemaal "house rules" ontstonden om die maar gewoon niet te gebruiken.

Bij Batman Gotham City Chronicles kreeg ik bijvoorbeeld nog wat Mini's extra die nog niet unlocked waren (Harley Quinn en haar hyena's). Bewijst maar weer dat het gewoon allemaal onderdeel was van de core gameplay experience.
Soulflame
Door Soulflame (93 reacties) op 17-04-2020 22:14
( PM )
Tsja, het hele 'stretch goals' principe is helemaal anders geworden door de jaren heen. In het begin waren er maar een paar en was het echt 'nou wij als makers denken niet dat we €X halen, maar als we dat echt doen, hier is iets cools'.
En heel soms in het begin, als men NET niet een stretch goal haalde, deed men hem er toch bij.

En over de jaren heen ging het aantal stretch goals omhoog met heel veel microdoelen. Er is al heel veel over geschreven op verschillende plekken, maar het verbaasde mij vooral dat die 'we doen het er toch bij, ook al hebben we het niet gehaald' ook steeds vaker toegepast werd en dat het eigenlijk later bleek dat alles al van tevoren bepaald was en alle stretch goals er voor waren dat men het idee heeft dat ze zoveel meer krijgen.

Volgens mij is het doel van de stretch goals NU ook niet echt meer het binnenhalen van nieuwe mensen (want mensen stromen vooral binnen op dag 1/2 en eind van de rit. Je gaat mij niet wijsmaken dat microdoel X op dag 10 spelers over heeft gehaald, dat zijn vooral mensen die de kickstarter nog niet gezien hebben of die gewoon al twijfelden over de aankoop).
Nee, die stretch goals zijn nu meer zodat mensen niet AFhaken. Dat men gepledged heeft en toch denkt 'nee, het is toch niets'. Door elke dag wat extra's te bieden spelen ze op 2 manieren in op mensen: choice-supportive bias, wat betekent dat men meer positieve kenmerken geeft aan een keuze die je al gemaakt hebt ('toch goed dat ik mee doe, anders had ik X niet gehad... oh en ik krijg Y nu ook) en het endowment effect, waarbij mensen ook meer waarde hechten aan iets wat ze al hebben ('echt tof al die 30 mini's extra' terwijl die misschien helemaal niet tot een leukere spelervaring leiden).
Zelfs buiten kickstarter merk ik dat lang niet alle uitbreidingen leuk zijn. Zo vind ik de Splendor uitbreidingen niet zo leuk, want ze voegen niet heel veel toe. Dus van de meeste stretch goals loop ik niet warm (behalve bijv een solo mode).


Een heel ander iets: ik heb na lang wachten eindelijk Unbroken binnen! Het spel ziet er erg goed uit en een eerste playthrough was leuk. Erg jammer dat er zoveel gebeurd is rond de levering van het spel (voor wie niet op de hoogte was; Golden Bell Studios had de ontwerper benaderd en toevallig genoeg kwam er daarna ineens bericht dat er extra geld moet komen voor shipping, net als bij alle andere projecten waar Golden Bell Studios betrokken is. Golden Bell Studios is inmiddels gebanned van kickstarter, dat zegt genoeg).
Door PepperPoker (69 reacties) op 18-04-2020 08:19
( PM )
Het wisselt natuurlijk ontzettend per spel hoe het wordt toegepast. Mijn eerste Kickstarter spel was Endeavour. Voor €7 extra mooie doos, stuk of 40 mini’s ipv blokjes als markers, tweelaagse speelmatten, houten ipv kartonnen tokens, pouch. En je kreeg het normale kartonnen materiaal er ook bij.

Maar goed in vergelijking met spellen die sindsdien zijn langsgekomen, had dit spel ook zomaar 2x zo duur kunnen zijn. Voor het gros hebben jullie gelijk.

————————————————
Wat anders: zie dat Ankh erg populair is (van CMON). Puur omdat het van CMON is? Zowel via Kickstarter als boardgamegeek krijg ik eigenlijk weinig hoogte van de gameplay. Mis ik iets?
Door Imperial_asfalt (54 reacties) op 20-04-2020 00:40
( PM )
Quote:
Het wisselt natuurlijk ontzettend per spel hoe het wordt toegepast. Mijn eerste Kickstarter spel was Endeavour. Voor €7 extra mooie doos, stuk of 40 mini’s ipv blokjes als markers, tweelaagse speelmatten, houten ipv kartonnen tokens, pouch. En je kreeg het normale kartonnen materiaal er ook bij.

Maar goed in vergelijking met spellen die sindsdien zijn langsgekomen, had dit spel ook zomaar 2x zo duur kunnen zijn. Voor het gros hebben jullie gelijk.

————————————————
Wat anders: zie dat Ankh erg populair is (van CMON). Puur omdat het van CMON is? Zowel via Kickstarter als boardgamegeek krijg ik eigenlijk weinig hoogte van de gameplay. Mis ik iets?
Gepost door: PepperPoker op 18-04-2020 08:19

Zeker weten, CMON games zijn altijd heel erg gehypt, buiten dat is Ankh het laatste spel van de strategie trilogie die designer Eric M Lang ontworpen heeft voor CMON. De voorgangers, Blood Rage en Rising Sun zijn beide heel erg goed ontvangen, dus daarom kijken er veel mensen naar uit.

Ook schijnt er iets aan de hand te zijn met de mogelijke financiële status van CMON, 2 miljoen dollar gespendeerd aan consultants om op de beurs te komen, en nu weer binnen twee weken van de beurs afgehaald vanwege een "on going concern" dat de accountants hebben. Veel mensen vertrouwen het niet 100%, maar dat genereerd dus wel verkeer op de pagina van Ankh.
Hedgehog
Door Hedgehog (1323 reacties) op 21-04-2020 22:02
( PM )
Quote:
Denk dat jullie hem wel al gezien hadden, maar voor de zekerheid:
Wolvenstein: The Board Game
Gepost door: Hedgehog op 15-04-2020 20:05

Mocht je willen backen, lees dit dan ook even:
https://www.reddit.com/r/boardgames/comments/g26tpw/if_youre_thinking_of_backing_the_wolfenstein/

Overigens ben ik tevreden met AvP en de Prodos klantenservice, maar dat was retail. Lijkt erop dat ze in het verleden genoeg backers niet goed behandeld hebben en regelmatig foute dingen doen.
Skull_kid
Door Skull_kid (2507 reacties) op 29-04-2020 09:43
Rol: Forum Moderator
( PM )
Op 12 mei komt Railroad Ink Green & Yellow (jazeker, de eerste 4 Pokémon Gameboy games zijn compleet!) op Kickstarter. Informatie.

Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief, krijg je gratis een mini-expansion en een solo-board bij je pledge
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Door DjUntzUntz (231 reacties) op 01-05-2020 15:51
( PM )
https://www.kickstarter.com/projects/bba/adventures-in-neverland/comments was hier nog niet vermeld, maar volgens mij zeker de moeite waard om eens goed onder de loep te nemen. Daarnaast wordt het ook nog eens gemaakt door een Nederlands bedrijf
StanTem
Door StanTem (505 reacties) op 01-05-2020 17:42
( PM )
Quote:
https://www.kickstarter.com/projects/bba/adventures-in-neverland/comments was hier nog niet vermeld, maar volgens mij zeker de moeite waard om eens goed onder de loep te nemen. Daarnaast wordt het ook nog eens gemaakt door een Nederlands bedrijf
Gepost door: DjUntzUntz op 01-05-2020 15:51
Extra interessant wordt het als je deelneemt aan de group pledge op crowdfinder, waarbij we met al meer dan 100 deelnemers zijn.

Crowfinder link
Door ArnovKessel (37 reacties) op 01-05-2020 19:16
( PM )
Quote:
[..]
Extra interessant wordt het als je deelneemt aan de group pledge op crowdfinder, waarbij we met al meer dan 100 deelnemers zijn.

Crowfinder link
Gepost door: StanTem op 01-05-2020 17:42

Heb de game op deze manier gebacked. De game op zuiderspel en de spellenbeurs mogen aanschouwen en was erg onder de indruk.
StanTem
Door StanTem (505 reacties) op 01-05-2020 19:45
( PM )
Frosthaven heeft het geflikt, Kingdom Death ingehaald als meest gefunde boardgame op Kickstarter met meer dan 12.5 miljoen dollar. En de teller tikt nog door.
San Kroepoek
Door San Kroepoek (477 reacties) op 01-05-2020 23:13
( PM )
Quote:
Frosthaven heeft het geflikt, Kingdom Death ingehaald als meest gefunde boardgame op Kickstarter met meer dan 12.5 miljoen dollar. En de teller tikt nog door.
Gepost door: StanTem op 01-05-2020 19:45
dat had ik al verwacht, had alleen niet verwacht dat ze nog zo veel verder zouden komen dan KDM.
Pim Pam Pet, Er ligt een Ninja in m'n Bed.
Door DjUntzUntz (231 reacties) op 01-05-2020 23:54
( PM )
Quote:
[..]
Extra interessant wordt het als je deelneemt aan de group pledge op crowdfinder, waarbij we met al meer dan 100 deelnemers zijn.

Crowfinder link
Gepost door: StanTem op 01-05-2020 17:42

Kan de link nu niet openen (telefoon) maar zal er morgen eens naar kijken. Zie vaker goeie group pledges voorbij komen!
StanTem
Door StanTem (505 reacties) op 02-05-2020 00:49
( PM )
Quote:
[..]

Kan de link nu niet openen (telefoon) maar zal er morgen eens naar kijken. Zie vaker goeie group pledges voorbij komen!
Gepost door: DjUntzUntz op 01-05-2020 23:54

Op dat moment vond er een migratie plaats naar de nieuwe server. Nu werkt Crowdfinder terug.
[Begin]  |68|69|70|71|72|73|74(107)  [Eind]