Eerst Neuroshima Hex, een abstract strategiespel dat zich afspeelt op een hexagonaal grid en zich het best lijkt te lenen voor twee spelers.
Het spel kenmerkt zich door a-symetrische legers en veel opbouw, waarna het losgaat en het bord soms weer helemaal leeggeveegd wordt.
Daarna eindelijk Cosmic Encounter gedaan. Dit betrof de Nederlandse uitgave van House of Monks. Ik speelde met een vriend en twee onbekenden en dat ging buitengewoon goed. Het doel van het spel is simpel genoeg: krijg 5 koloniën op planeten van andere spelers (haal 5 punten). Ook de mechanismen om dat voor elkaar te krijgen zijn niet gecompliceerd, maar wat er bij komt maakt het geweldig. Iedereen kan op meerdere manieren die regels buigen of breken en dat levert constant verrassingen en vaak hilarische situaties op.
Er is ruimte voor onderhandeling en dolken in de rug van (tijdelijke) bondgenoten als dat je ding is.
Grappig is dat het voor die avond al op het programma stond dus er kwamen twee extra potjes bij van vijf personen. Vijf werkt nog beter dan vier en ik kan dit spel niet genoeg aanraden.
Het spel zal niet voor iedereen zijn: Er is veel chaos in dit spel -er wiorden strategische beslissingen voor de korte termijn gevraagd. Verder plannen lijkt weinig op te leveren- en voor sommigen zal het Engels een beletsel zijn. Dan komt de Nederlandse versie van pas.
-Update 25-2-2018- Net terug van een avondje met de Nederlandstalige editie. Wat een idioot slechte vertaling. Het is bijna beschamend. Er zit een enorme berg tekst in het spel, maar zoals er nu mee omgegaan is vind ik het werkelijk moeilijk om deze versie aan te raden pzichte van de Engelstalige uitgave. Gelukkig is het spel nog steeds geweldig en ook in de Nederlandse versie perfect te spelen maar het is ronduit teleurstellend dat het niet enorm veel toegankelijker geworden is voor mensen die echt geen Engels begrijpen.
Partners is in principe Mens Erger Je Niet en als je in MEJN thuis komt, maar niet helemaal op de eindplek kan landen (stel je staat 1 plek voor thuis, en je gooit zes, moet je 6 stappen zetten, waarvan 2 dus "teruguit").
In Partners heb je kaarten die tot 14 gaan, dus soms moet je, zelfs als je 2 stappen voor thuis bent, 14 stappen zetten. Maar nu hadden ze opeens een regel ingevoerd ("Ja, maar we hebben altijd met die regel gespeeld!!!" NEE DAT HEBBEN WE NIET) dat je NIET terug mocht stappen met je pionnen, alleen met de 4e die thuis moet komen.
Land je met je pion op plekje 3 (opvullen van het midden van het bord, dus plek 4, dan 3 etc.), kan je die pion dus niet gebruiken, tenzij je een kaart met een één hebt.
Ik werd zo pissig en heb echt totaal niet genoten van dat spel. Na een aantal keer onenigheid over huisregels hebben we besloten om te spelen met de regels die de eigenaar van het spel altijd heeft (vaak dus "in ons huis, onze huisregels"), maar als er regels worden bedacht die EN tegen de geschreven regels van het spel ingaan EN die totaal niet logisch zijn, ben ik er gauw klaar mee en speel ik echt niet meer met plezier.
Een regel als "al het geld dat je moet betalen aan de bank, wordt in het midden gelegd" in Monopoly is scheef, maar kan ik mee leven. Maar een regel zoals ze dit weekend eisten (en waar we volgens hen dus altijd mee hebben gespeeld, wat dus ECHT niet het geval is) kan ik echt niet hebben.
Ik zit me hier echt helemaal boos te maken weer, zo irritant vond ik het! Wat hebben ze de volgende keer weer bedacht, waar we altijd mee spelen?
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
In mijn vriendenkring waart de hardnekkige huisregel rond dat je bij Kolonisten van Catan niet mag handelen en bouwen als je 7 hebt gegooid.
Deze regel duikt zo vaak op bij verschillende mensen, dat ik denk dat dit ooit in een eerdere versie van de spelregels heeft gestaan. Ik kan me herinneren dat wij het ook zo hebben gespeeld vroeger, maar het staat toch echt niet in de laatste regels van de houten versie die wij thuis hebben.
Quote:
Partners Verhaal
Gepost door: Skull_kid op 13-11-2017 12:49
Gepost door: Skull_kid op 13-11-2017 12:49
Ach mens, erger je niet... ahum, sorry, moest even .
En aangezien het je schoonmoeder is, wordt je waarschijnlijk zowat gedwongen om het te spelen. Heb met je te doen :s. (als mede "duidelijke regels zijn belangrijk" speler)
Zou zelf in staat zijn geweest de regels online op te zoeken en die regels duidelijk te maken... jij komt aan met "mijn huis, mijn regels?"... prima... maar dan wel voordat het spel begint duidelijk maken wat die regels zijn... is het spel begonnen, dan is er alleen de mogelijkheid bij twijfel inbreng te hebben... en zelfs daarbij geldt dat boardgamegeek bijvoorbeeld daar al heel veel twijfel weg kan nemen.
Overigens ben ik ook niet echt voorstander van "mijn huis, mijn regels", eerder, bij twijfel, groepsbeslissing, maar ok.
Zo speelde ik ooit Tales of the Arabian Nights en dat was oh zo ingewikkeld. Maar mijn argument voor het feit dat het een makkelijk spel was ("het is op een schaal van 1-5 simpeler dan Catan, en dat spelen jullie toch ook?") sloeg blijkbaar nergens op, want natuurlijk was dat een "makkelijk" spel voor mensen op een website als BoardGameGeek.
Ik heb me in ieder geval wel voorgenomen dat ik de volgende keer vertik om te spelen, als ze met zulke domme regels (die overduidelijk tegen het regelboek ingaan) aan komen kakken, want ik heb er echt geen plezier in.
Huisregels bij twijfel, prima. Huisregels die regels tegengaan: ga weg.
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Quote:
Tja… voor zover de logica van de doorsnee “heel af en toe” speler. Alles wat “anders” is, is eng en vreemd en HEEEEEL moeilijk. Catan lijkt meer op een normaal bordspel, Arabian nights heeft een eng boek en rare regels.BoardGameGeek wordt altijd weggelachen door mensen, want dat is echt voor de boardgame nerds/geeks, dus wat daar staat is niet relevant voor gewone huis-tuin-en-keuken bordspelers...
Zo speelde ik ooit Tales of the Arabian Nights en dat was oh zo ingewikkeld. Maar mijn argument voor het feit dat het een makkelijk spel was ("het is op een schaal van 1-5 simpeler dan Catan, en dat spelen jullie toch ook?") sloeg blijkbaar nergens op, want natuurlijk was dat een "makkelijk" spel voor mensen op een website als BoardGameGeek.
Ik heb me in ieder geval wel voorgenomen dat ik de volgende keer vertik om te spelen, als ze met zulke domme regels (die overduidelijk tegen het regelboek ingaan) aan komen kakken, want ik heb er echt geen plezier in.
Huisregels bij twijfel, prima. Huisregels die regels tegengaan: ga weg.
Gepost door: Skull_kid op 14-11-2017 10:27
Zo speelde ik ooit Tales of the Arabian Nights en dat was oh zo ingewikkeld. Maar mijn argument voor het feit dat het een makkelijk spel was ("het is op een schaal van 1-5 simpeler dan Catan, en dat spelen jullie toch ook?") sloeg blijkbaar nergens op, want natuurlijk was dat een "makkelijk" spel voor mensen op een website als BoardGameGeek.
Ik heb me in ieder geval wel voorgenomen dat ik de volgende keer vertik om te spelen, als ze met zulke domme regels (die overduidelijk tegen het regelboek ingaan) aan komen kakken, want ik heb er echt geen plezier in.
Huisregels bij twijfel, prima. Huisregels die regels tegengaan: ga weg.
Gepost door: Skull_kid op 14-11-2017 10:27
Zelf geen ervaring met Arabian Nights, maar dat is geloof ik meer een instap voor roleplaying heb ik wel eens begrepen? Dat is inderdaad niet voor iedereen… maar om dan te zeggen “het is moeilijk”, is gewoon de onwetendheid laten botvieren.
Goed, nu weer verder met waar dit forum voor bedoeld is:
Van het weekend kingdom Death: Monster gespeeld met 2 vrienden.
1 vond het spel goed, de ander wat minder. Hij vond het niet zo leuk dat er nogal dramatische effecten in het spel zaten die voort bleven duren. Zo was een van “zijn survivors” al aan het hinken op 1 been, omdat hij het andere misplaatst had in de bek van een leeuw, had een van mijn survivors een oogje verloren en was er al 1 survivor die zijn naam geen eer aan deed… voor zover de eerste hunt :p.
Ben nog steeds niet ver in het verhaal en vrees dat dit op deze manier ook niet snel gaat vorderen, moet dus toch op zoek naar een vaste groep mensen die het leuk lijkt om eens in de week/2 weken bij elkaar te komen om het spel te spelen.
Iemand suggesties hoe ik het beste een speelgroep bij elkaar kan sprokkelen? (zal ook wel in mijn gaming groepen verzoekjes plaatsen)
Quote:
[..]
Tja… voor zover de logica van de doorsnee “heel af en toe” speler. Alles wat “anders” is, is eng en vreemd en HEEEEEL moeilijk. Catan lijkt meer op een normaal bordspel, Arabian nights heeft een eng boek en rare regels.
Zelf geen ervaring met Arabian Nights, maar dat is geloof ik meer een instap voor roleplaying heb ik wel eens begrepen? Dat is inderdaad niet voor iedereen… maar om dan te zeggen “het is moeilijk”, is gewoon de onwetendheid laten botvieren.
Goed, nu weer verder met waar dit forum voor bedoeld is:
Van het weekend kingdom Death: Monster gespeeld met 2 vrienden.
1 vond het spel goed, de ander wat minder. Hij vond het niet zo leuk dat er nogal dramatische effecten in het spel zaten die voort bleven duren. Zo was een van “zijn survivors” al aan het hinken op 1 been, omdat hij het andere misplaatst had in de bek van een leeuw, had een van mijn survivors een oogje verloren en was er al 1 survivor die zijn naam geen eer aan deed… voor zover de eerste hunt :p.
Ben nog steeds niet ver in het verhaal en vrees dat dit op deze manier ook niet snel gaat vorderen, moet dus toch op zoek naar een vaste groep mensen die het leuk lijkt om eens in de week/2 weken bij elkaar te komen om het spel te spelen.
Iemand suggesties hoe ik het beste een speelgroep bij elkaar kan sprokkelen? (zal ook wel in mijn gaming groepen verzoekjes plaatsen)
Gepost door: Egg citizen op 14-11-2017 11:13
Tja… voor zover de logica van de doorsnee “heel af en toe” speler. Alles wat “anders” is, is eng en vreemd en HEEEEEL moeilijk. Catan lijkt meer op een normaal bordspel, Arabian nights heeft een eng boek en rare regels.
Zelf geen ervaring met Arabian Nights, maar dat is geloof ik meer een instap voor roleplaying heb ik wel eens begrepen? Dat is inderdaad niet voor iedereen… maar om dan te zeggen “het is moeilijk”, is gewoon de onwetendheid laten botvieren.
Goed, nu weer verder met waar dit forum voor bedoeld is:
Van het weekend kingdom Death: Monster gespeeld met 2 vrienden.
1 vond het spel goed, de ander wat minder. Hij vond het niet zo leuk dat er nogal dramatische effecten in het spel zaten die voort bleven duren. Zo was een van “zijn survivors” al aan het hinken op 1 been, omdat hij het andere misplaatst had in de bek van een leeuw, had een van mijn survivors een oogje verloren en was er al 1 survivor die zijn naam geen eer aan deed… voor zover de eerste hunt :p.
Ben nog steeds niet ver in het verhaal en vrees dat dit op deze manier ook niet snel gaat vorderen, moet dus toch op zoek naar een vaste groep mensen die het leuk lijkt om eens in de week/2 weken bij elkaar te komen om het spel te spelen.
Iemand suggesties hoe ik het beste een speelgroep bij elkaar kan sprokkelen? (zal ook wel in mijn gaming groepen verzoekjes plaatsen)
Gepost door: Egg citizen op 14-11-2017 11:13
Ik had al een tijdje proberen uit te leggen wat Pathfinder is enzo en dat vonden ze best interessant klinken (niet om zelf te doen, maar gewoon interessant), dus stelde ik voor Tales of the Arabian Nights te spelen, want dat is simpel (je maakt het meer mee dan dat je echt speelt) en leuk voor iedereen, omdat het zo'n choose your own adventure spel is.
Maar dat je dan hier moest kijken en dan daar moest kijken en dan daar iets moest lezen was blijkbaar te ingewikkeld...
Elke beurt bestaat letterlijk uit 4 dingen: lopen zover je kan, een kaart trekken, een vijand kiezen en dan een verhaal voorgelezen krijgen. Het is zo simpel...
Mja, "natuurlijk is het simpel voor iemand die spellen van 7 uur speelt"...
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Officieel is er geen Co-op mode maar er is wel een soort van handleiding gemaakt door een van de Makers.
Eigenlijk is het bijna het zelfde als Solo play alleen nu met 1 speler meer.
Je speelt dus samen tegen het board.
De 3 NPC spelers Scoundrel Enforcer en Merchant Krijgen in Solo play eigen beheavior kaarten waardoor ze dus anders reageren dan normaal.
Dit is in Co-op ook het geval.
Je spreekt van te voren af tot hoeveel Fame Points we gaan en dan is het de bedoeling dat wij met zen 2 allebij op bv 20 Fame points komen voordat de gezamelijke NPC op 20 FP komt.
In het kort de NPC hebben elk hun eigen beheavior en doen hun eigen ding.
Scoundrel valt normaal onschuldigen aan en mocht hij je vernietigen krijgen de NPC's meteen en FP per Tier level van je schip Tier 1 1FP -Tier 3 3 FP.
De Enforcer gaat normaal achter spelers aan die een Bounty hebben.
En de Merchant handelt tussen de planeten in ons laatste portje bv had hij als beheavior dat hij naar de Buy plek op een planeet gaat en daar 1 grondstof koopt als die voorraadig is en als hij uiteindelijk 3 grondstoffen heeft krijgen de NPC's een FP
Om bv de Merchant tegen te werken kan je de grondstoffen op de planeet waar hij naar onderweg is leeg kopen als je daar de ruimte voor hebt anders moet je de cargo in space dumpen maar dan krijgen de NPC's aan het einde van hun beurd extra punten.
Je kan naartuurlijk ook de Merchant killen krijg je 1 FP en het eventueele geld wat hij had verzameld maar je heb dan ook meteen een bounty dus krijg je de Enforcer achter je aan.
Maar aan het eind van een ronde als alle NPC's zijn geweest word er gekeken hoeveel FP ze er bij krijgen dit word gedaan door een D20 te rollen en ze krijgen nog extra punten als bv wij voorop lopen of als ze in deze ronde geld hebben verdient of dat er grondstoffen ergens op het bord zijn achter gebleven.
Voor elke FP die wij voor lopen = +2 punten voor elke gronstof +2 punten voor elke 1000 credits +2 punten
dan Roll je de D20 tel de punten er bij en dan kijk je op een lijst hoeveel FP krijgen ze er bij bv 1-4 punten is 0FP 5-14 is 1FP enz
Wij kunnen als extra's elkaar ook helpen een keer aan het einde van je ronde mag je 1 item aan de andere speler geven als de adjacent is aan jou schip.
Dan kan soms handig zijn bv je kan een missie die jij voor de helft al had afgehandeld aan een ander geven zodat hij een FP can scoren Cargo geven zodat de ander die kan inleveren voor FP.
Uiteindelijk van de 4 portjes hebben we er 2 gewonnen en dat was net aan 20 FP voor ons 19 voor de NPC's
Maar het was wel erg leuk en spannend naar het einde toe.
Voorlopig blijven we ook Co-Op spelen met 2 spelers is dat spannender dan wanneer het ieder voor zich is
Met 3 spelers word het leuker om op de normale manier te spelen.
Begonnen met Mystic Vale
(Dit is de game waarbij je met semi-doorzichtige kaarten je huidige kaarten kan upgraden)
Ik was al lange tijd benieuwd naar deze game, maar vaak hadden we net teveel mensen om deze te kunnen spelen.
Artwork van de game is fantastisch, ziet er echt super uit.
Qua gameplay is het eigenlijk een standaard deckbuilder met een paar twists die het wel interessant maken.
Wil deze zeker vaker spelen, maar het is wel een beetje een solo game; de enige interactie welke je met de andere spelers hebt is dat iedereen van dezelfde pool kaartupgrades koopt.
Afgesloten met Shadows over Camelot: The Cardgame
Een flinke geheugentrainer, je moet onthouden welke kaarten er allemaal op de stapel zijn gekomen en op het juiste moment "een quest beginnen".
Alle kaarten hebben bepaalde waardes, en je moet ervoor zorgen dat je met de quest begint als er van één kleur de waardes optellen tot 11, 12 of 13.
Hierbij zitten er ook nog een paar modifier kaarten tussen en kan iemand ook nog een traitor zijn.
Was wel een aardige game, maar de overwinning kwam plots en dat was meer een moment van: "Oh, we zijn nu klaar?"
Waarschijnlijk voornamelijk te danken aan het lage spelersaantal, helemaal als traitor is het erg lastig met slechts 3 spelers
Nieuwste Japan vakantieblog 2018: http://Japan2018.droogtwelweerop.nl
Heb nog nooit zoveel spel gezien in zo'n kleine doos! Heerlijk!
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
En even kort gespeeld/geprobeerd
Ben nu helaas weer op mijn werk want wil graag naar huis om te gamen
Wat een mooi spel en erg hoge kwalitijd materialen hebben ze gebruikt.
De speelkaarten zijn van plastic erg mooi wel een beetje glad.
de Player sheets zijn van Neoprene gemaakt erg mooi Ook de Battle map is van Neoprene en de optionele World Map.
Ik heb gisteren even kort Solo gespeeld had van te voren de regels al een beetje gelezen en het is niet al te ingewikkeld kwa speel rondes.
Wat wel ingewikkeld lijkt is het optimale uit je character zien te halen ze hebben zo veel mogelijkheden kwa upgrades en ze zijn allemaal verschillend.
Heb tot bijna de Boss gespeeld maar toen was het al 00:30 en ben ik toch maar gaan slapen.
Vandaag weer proberen en dan waarschijnlijk samen met iemand anders.
Quote:
Gisteren Too Many Bones van iemand over genomen.
En even kort gespeeld/geprobeerd
Ben nu helaas weer op mijn werk want wil graag naar huis om te gamen
Wat een mooi spel en erg hoge kwalitijd materialen hebben ze gebruikt.
De speelkaarten zijn van plastic erg mooi wel een beetje glad.
de Player sheets zijn van Neoprene gemaakt erg mooi Ook de Battle map is van Neoprene en de optionele World Map.
Ik heb gisteren even kort Solo gespeeld had van te voren de regels al een beetje gelezen en het is niet al te ingewikkeld kwa speel rondes.
Wat wel ingewikkeld lijkt is het optimale uit je character zien te halen ze hebben zo veel mogelijkheden kwa upgrades en ze zijn allemaal verschillend.
Heb tot bijna de Boss gespeeld maar toen was het al 00:30 en ben ik toch maar gaan slapen.
Vandaag weer proberen en dan waarschijnlijk samen met iemand anders.
Gepost door: Freakgib op 17-11-2017 10:14
En even kort gespeeld/geprobeerd
Ben nu helaas weer op mijn werk want wil graag naar huis om te gamen
Wat een mooi spel en erg hoge kwalitijd materialen hebben ze gebruikt.
De speelkaarten zijn van plastic erg mooi wel een beetje glad.
de Player sheets zijn van Neoprene gemaakt erg mooi Ook de Battle map is van Neoprene en de optionele World Map.
Ik heb gisteren even kort Solo gespeeld had van te voren de regels al een beetje gelezen en het is niet al te ingewikkeld kwa speel rondes.
Wat wel ingewikkeld lijkt is het optimale uit je character zien te halen ze hebben zo veel mogelijkheden kwa upgrades en ze zijn allemaal verschillend.
Heb tot bijna de Boss gespeeld maar toen was het al 00:30 en ben ik toch maar gaan slapen.
Vandaag weer proberen en dan waarschijnlijk samen met iemand anders.
Gepost door: Freakgib op 17-11-2017 10:14
Goed om te horen dat je er één te pakken hebt gekregen! En dat ie bevalt
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Quote:
[..]
Goed om te horen dat je er één te pakken hebt gekregen! En dat ie bevalt
Gepost door: Skull_kid op 17-11-2017 10:21
Goed om te horen dat je er één te pakken hebt gekregen! En dat ie bevalt
Gepost door: Skull_kid op 17-11-2017 10:21
Heb hem ook nog gebackt voor 1 Dollar en op het moment dat de Pledge Manager start.
Ga ik alleen voor de uitbreidingen en eventueel de extra character
Maar wat een verschil in kwaliteit in vergelijk met sommige andere games ziet er erg goed uit .
Je hoeft niet bang te zijn voor waterschade als je een keer je drinken morst.
Enigste is de handleiding maar de rest is er tegen bestand.
Berenpark was voor het eerst, mijn recensie komt binnenkort daarvan online.
Meeple Circus is een heerlijk spel, ik heb een supercool bouwwerk gemaakt en bij mijn laatste performance het hele circusdeuntje meegezongen voor punten
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
@Candyshine: Erg benieuwd naar je review over Berenpark!
Quote:
Gisteren Berenpark, Meeple Circus en als afsluiter Love Letter gespeeld.
Berenpark was voor het eerst, mijn recensie komt binnenkort daarvan online.
Meeple Circus is een heerlijk spel, ik heb een supercool bouwwerk gemaakt en bij mijn laatste performance het hele circusdeuntje meegezongen voor punten
Gepost door: CandyShine op 19-11-2017 16:59
Berenpark was voor het eerst, mijn recensie komt binnenkort daarvan online.
Meeple Circus is een heerlijk spel, ik heb een supercool bouwwerk gemaakt en bij mijn laatste performance het hele circusdeuntje meegezongen voor punten
Gepost door: CandyShine op 19-11-2017 16:59
Afgelopen vrijdag toevallig ook berenpark gespeeld (was mijn tweede keer).
Verder nog valeria quest en deep sea adventure gespeeld.
Eerste keer dat ik daadwerkelijk de 3 rondes heb gespeeld van deep sea adventure. Grappig snel spelletje dat wel erg luck based is.
Om te beginnen een potje Coin Age, omdat de andere twee te laat waren. Blijft een leuke en lekker snelle filler!
Daarna hoofdstuk 4 van Mice & Mystics (|||Spoiler|||inclusief dobbelspel met de ratten, wat een toffe twist!|||Spoiler|||), welke we succesvol hebben afgesloten.
Toen een paar potjes Mario Kart op de Switch, toen Formula D begonnen. We waren met z'n 4en, dus speelden met twee auto's ieder, Ongeveer een half uur gespeeld, waarna we eten gingen halen.
Na het eten Formula D verder gespeeld, waarbij ik won met 11 punten (#1 kreeg 8 punten, #2 kreeg er 7 etc.). Blijft een leuk spel, ook op de makkelijkste/minst ingewikkelde stand (waarbij je dobbelt en algemene schade oploopt, niet onderdeel-specifiek).
Begin te denken over een extra map-pack voor Formula D, maar weet niet of het veel meer toevoegt dan alleen een andere kaart. Iemand die dat toevallig weet?
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet