Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Laatst gespeelde bordspel(len)

[Begin]  |49|50|51|52|53|54|55(104)  [Eind]
Sunnyfield
Door Sunnyfield (201 reacties) op 23-10-2018 15:38
( PM )
Als je een open kaart neemt dien je deze onmidellijk te vervangen. Er liggen dus altijd vijf(?) open kaarten. Als de vervangende kaart een locomotief is, dan mag je deze dus niet als tweede kaart kiezen.
Door Flentrop (464 reacties) op 23-10-2018 22:14
( PM )
Ja, ja, nee. Locomotief telt als of je 2 kaarten neemt. Tenzij je 2 dichte kaarten neemt en daar zit een of twee locomotief(en) in dan is dat mazzel. Maar in het open overzicht mag je maar 1 locomotief pakken
Md_73
Door Md_73 (219 reacties) op 11-11-2018 21:36
( PM )
Bij een vriend zaterdag 2 x Hanamikoji, 2 x Seasons (het 999 kaartspel, ook wel bekend als 4 seasons), 1 x Sagrada en 1 x Splendor gespeeld. Allemaal met twee personen. Het zijn allemaal leuke (filler) spellen, en ik speelde ze, behalve Splendor, voor het eerst.
Puringa
Door Puringa (39 reacties) op 15-11-2018 06:52
( PM )
Gisteravond Raiatea gespeeld...wat viel dat spel tegen! Het spel heeft ongeveer hetzelfde systeem als Puerto Rico, waarbij iemand een actie kiest die iedereen kan doen, maar degene die de actie heeft gekozen heeft een bonus. Dat vind ik normaal gesproken een tof systeem, maar hier was het erg duf. Sommige acties zijn zwaar overpowered, terwijl andere acties totaal niet relevant zijn. Als je voor ligt ben je bijna niet meer bij te halen en zo kon het gebeuren dat ik 42 punten had en mijn tegenstanders niet verder kwamen dan 22 punten. Hierbij had ik niet echt het gevoel dat ik strategische meesterzetten deed.

Thematisch slaat het spel nergens op en worden culturen door elkaar heen gebruikt. Het spel gaat over de Arioi (Polinesische cultuur), terwijl er op de cover een persoon staat die de Maori-cultuur uitbeeld (Nieuw-Zeeland, duizenden kilometers verderop). Vergelijk het met een bordspel dat over Nederland gaat, waarbij op de voorkant een Fransman staat met een baguette en je handelt in Amerikaanse muscle cars. Complete onzin dus.

Het spel was ons tot slot te random en kon onze aandacht totaal niet vast houden. Gaat helaas niet vaker op tafel komen, we zijn onvoldoende perspectief tot verbetering. Hooguit kan het zo zijn dat het met 4 of 5 spelers wat meer tot leven komt, maar dan nog was deze spelervaring dusdanig matig dat ik liever een ander bordspel uit de kast trek.
Juggerhest
Door Juggerhest (108 reacties) op 15-11-2018 08:28
( PM )
Gisteravond weer "Captain Sonar" gedaan. Man man wat een werk..Niet echt relaxed even een spelletje doen. Gewoon keihard battle-en. Wel erg genoten. Gaaf spel! Daarna onzelf bescheurd om "Wat schets je me nou". Blijft hilarisch
CandyShine
Door CandyShine (1137 reacties) op 15-11-2018 09:23
( PM )
Quote:
Gisteravond Raiatea gespeeld...wat viel dat spel tegen! Het spel heeft ongeveer hetzelfde systeem als Puerto Rico, waarbij iemand een actie kiest die iedereen kan doen, maar degene die de actie heeft gekozen heeft een bonus. Dat vind ik normaal gesproken een tof systeem, maar hier was het erg duf. Sommige acties zijn zwaar overpowered, terwijl andere acties totaal niet relevant zijn. Als je voor ligt ben je bijna niet meer bij te halen en zo kon het gebeuren dat ik 42 punten had en mijn tegenstanders niet verder kwamen dan 22 punten. Hierbij had ik niet echt het gevoel dat ik strategische meesterzetten deed.

Thematisch slaat het spel nergens op en worden culturen door elkaar heen gebruikt. Het spel gaat over de Arioi (Polinesische cultuur), terwijl er op de cover een persoon staat die de Maori-cultuur uitbeeld (Nieuw-Zeeland, duizenden kilometers verderop). Vergelijk het met een bordspel dat over Nederland gaat, waarbij op de voorkant een Fransman staat met een baguette en je handelt in Amerikaanse muscle cars. Complete onzin dus.

Het spel was ons tot slot te random en kon onze aandacht totaal niet vast houden. Gaat helaas niet vaker op tafel komen, we zijn onvoldoende perspectief tot verbetering. Hooguit kan het zo zijn dat het met 4 of 5 spelers wat meer tot leven komt, maar dan nog was deze spelervaring dusdanig matig dat ik liever een ander bordspel uit de kast trek.
Gepost door: Puringa op 15-11-2018 06:52

Thanks voor de uitgebreide omschrijving, lijkt me idd niks!

Ikzelf heb deze week Kwakzalvers van Kakelenburg gespeeld en die vond ik verassend leuk! Beetje push your luck met bag building, had ik niet verwacht toen ik de doos zag. Ik ga hem nog recenseren dus dan meer info!
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Skull_kid
Door Skull_kid (2507 reacties) op 15-11-2018 10:23
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
[..]
Thematisch slaat het spel nergens op en worden culturen door elkaar heen gebruikt. Het spel gaat over de Arioi (Polinesische cultuur), terwijl er op de cover een persoon staat die de Maori-cultuur uitbeeld (Nieuw-Zeeland, duizenden kilometers verderop). Vergelijk het met een bordspel dat over Nederland gaat, waarbij op de voorkant een Fransman staat met een baguette en je handelt in Amerikaanse muscle cars. Complete onzin dus.
[..]
Gepost door: Puringa op 15-11-2018 06:52

Ik had nog nooit van Arioi gehoord, dus ik ging even zoeken. Blijkbaar is Polynesië een gebied wat strekt van Hawaii tot Nieuw Zeeland tot het Paaseiland. (bron)
Dus Arioi hebben zeker wel raakvlakken met de Maori (zeker ook als je Arioi mensen opzoekt op Google, hebben ze vaak dat soort patronen op hun lichaam. Ik kon geen foto's vinden waar ze het in hun gezicht hebben, wel op het lichaam).

Dus om het spel daar op af te rekenen is niet helemaal terecht

Zelf afgelopen week 2x Unlock! gespeeld (de 3e doos, scenario 1 en 2) en Case 9 van Sherlock opgelost. Voor een keer hadden we het idee dat we niet totaal verloren door Londen strompelden! Natuurlijk dik verloren van Sherlock, maar dat hebben we opgegeven na case 3; het gaat ons voornamelijk om het oplossen en beleven van de case.
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Puringa
Door Puringa (39 reacties) op 15-11-2018 20:22
( PM )
Quote:
[..]

Ik had nog nooit van Arioi gehoord, dus ik ging even zoeken. Blijkbaar is Polynesië een gebied wat strekt van Hawaii tot Nieuw Zeeland tot het Paaseiland. (bron)
Dus Arioi hebben zeker wel raakvlakken met de Maori (zeker ook als je Arioi mensen opzoekt op Google, hebben ze vaak dat soort patronen op hun lichaam. Ik kon geen foto's vinden waar ze het in hun gezicht hebben, wel op het lichaam).

Dus om het spel daar op af te rekenen is niet helemaal terecht
Gepost door: Skull_kid op 15-11-2018 10:23

De raakvlakken zijn dusdanig dun dat diverse Maori's zich behoorlijk kwaad hebben gemaakt en de uitgever een tweede druk gaat maken met andere art: klik!

Mij maakt het overigens niet heel veel uit hoor, maar alle punten bij elkaar opgeteld waren we behoorlijk chagrijnig na het spelen van dit spel, het voelde echt als een verspilde avond

Morgen wordt weer een Spiel2018-spel op tafel gelegd. Ik hoop dat het Underwater Cities gaat worden, daar ben ik heel erg benieuwd naar!
Door Freakgib (157 reacties) op 15-11-2018 23:00
( PM )
Al weer meerdere keren Too Many Bones Undertow gespeeld.
Dit is de Stand alone uitbreiding van Too Many Bones.
Hier in zitten standaard 2 characters, Duster en Stanza die elke weer totaal anders spelen,
Wat wel weer leuk is.
Duster is een van de Tyrants (eindbazen uit Too Many Bones) Ze heeft ook een companion een Grote Wolf.
Die Wolf kan je helpen als je gewond raakt en word ook als een Gearlock (Speler) gezien.
Dan heb je Stanza die heeft een soort van Gitaar (Luitar) Waarmee ze muziek maakt en de verschillende sounds veroorzaken verschillende effecten zoals buffs voor jezelf en je buddies of just negatiefe effecten voor tegen de baddie's.
Ook zit er nu een mini Campaign standaard in Undertow waarbij je het tegen 3 Tyrants moet opnemen binnen een XX aantal dagen ik heb het geprobeerd maar nog niet gehaald.
Verder heb ik al wel veel met 2 spelers gespeeld en Undertow lijkt iets makelijker dan Too Many Bones dit heeft vooral te maken met de Baddies (enemies ) die iets makelijker lijken dan in Too Many Bones, en de dagelijkse encounters.
maar je mag de Baddies ook mixen met die van Too Many bones.
Ik heb dat nog niet geprobeerd maar ga dat wel een keer doen.
Ook is de Battle mat nu 2 zijdig en uitgebreider je heb op de ene kant een Vlot dan krijg je ook meer te maken met Baddies die uit het water op het vlot kunnen komen daarvoor hebben ze aan 2 zijkanten van het vlot 3 extra plekken gemaakt waar de baddie's kunnen spawnen geeft weer meer tactishe mogelijkheden erg leuk gedaan.
En de andere kant speel je gewoon op het land maar ook daar hebben ze aan 2 kanten 3 spawnplekken gemaakt waar dan weer een soort van kleine megs kunnen spawnen..

Ook heb ik een Campaing uitbreiding gekocht voor Too Many Bones daar moet je proberen om te winnen van 7 Tyrants ook geprobeerd maar nog niet gelukt.

Verder nog een uitbreiding die wat nieuwe Encounter kaarten heeft en wat nieuwe baddie's zodat je nog meer replay waarde krijgt.

En ook nog de resterende Lose characters er bij gekocht er zijn nu 10 characters in totaal die je in de base game kan gebruiken en in Undertow.
Ik heb de meesten al geprobeerd en ze spelen allemaal heel verschillend.


Verder heb ik ook nog The 7th Continent gespeeld samen met mijn zoon van 11 een een vriendje van hem van 12 en ze vonden het zo leuk dat we geheel de tijd waren vergeten en het ineens 00:30 was, Toen maar snel het spel gesaved zodat we een andere keer verder kunnen gaan.
We hadden random een Curse gekozen en ze hadden het nog nooit gespeeld ik heb ze de regels even uitgelegd opzich niet te ingewikkeld en toen was het zeg maar eilandje verkennen en proberen in leven te blijven en uitzoeken hoe we die curse kunnen verhelpen ze vonden het best wel spannend en steeds weer leuk om toch weer even verder te kijken wat is er op dit stukje land te vinden en hoe komen we weer aan eten.
En hoe en wanneer kunnen we dit item het beste maken.


Nog een leuk extraatje voor mensen die ook Too Many Bones en of Undertow hebben.
In beide handleidingen staat op de achterkant een Riddle als je die oplost.
dan krijg je van Chiptheory 2 leuke en verschillende Promo paketjes toegestuurd geheel gratis.
Ik heb ze beiden opgelost met heel veel hulp van anderen Mocht je het willen proberen en vragen hebben dan kan je me altijd een PM sturen.
Op BGG zijn er voor beide Riddles pagina's aan vragen en tips te vinden op het Forum.

Puringa
Door Puringa (39 reacties) op 17-11-2018 13:51
( PM )
Na de dramatische spelervaring met Raiatea van een paar dagen terug nu een topervaring met Underwater Cities! Wat een ontzettend tof spel is dat!

Underwater Cities is een mix tussen een workerplacement en het spelen van kaarten zoals bij Terraforming Mars. Op het speelbord heb je 15 acties die je kunt kiezen verdeeld over drie kleuren (5 acties per kleur). Als je een actie kiest moet je ook een kaart spelen. Als de kaart een andere kleur heeft speel je alleen de actie op het bord. Echter, speel je een matchende kaart (wat in de praktijk bijna altijd gebeurd), dan voer je óók de actie van de kaart uit. Bij de ene kleur is de actie op het bord sterk en de kaarten wat zwakker, terwijl bij een andere kleur dit precies andersom is.

Het was een enorme puzzel waarbij je heel veel wilt, maar niet alles kan. Daarbij was het tot het einde niet duidelijk wie ging winnen.

Dit spel gaat zo mijn top 5 favoriete bordspellen in! Uiteraard moet er nog wel een keer werden gespeeld om te kijken of het echt zo tof is, maar ik heb goede hoop dat het ook de volgende keer een topspel gaat zijn!
Door Robbus (182 reacties) op 17-11-2018 21:54
( PM )
Klinkt tof, die zou ik graag eens proberen.
Skull_kid
Door Skull_kid (2507 reacties) op 19-11-2018 09:52
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
[..]

De raakvlakken zijn dusdanig dun dat diverse Maori's zich behoorlijk kwaad hebben gemaakt en de uitgever een tweede druk gaat maken met andere art: klik!

Mij maakt het overigens niet heel veel uit hoor, maar alle punten bij elkaar opgeteld waren we behoorlijk chagrijnig na het spelen van dit spel, het voelde echt als een verspilde avond

Morgen wordt weer een Spiel2018-spel op tafel gelegd. Ik hoop dat het Underwater Cities gaat worden, daar ben ik heel erg benieuwd naar!
Gepost door: Puringa op 15-11-2018 20:22

Ah tja, het is misschien niet heel slim om zo'n fout te maken dan. Ook is in dat topic voornamelijk ergernis te lezen omdat de man z'n tong uitsteekt en dat vinden veel mensen blijkbaar afschrikken ofzo

Zelf dit weekend een weekend weggeweest met wat vrienden, waar we verrassend veel hebben gespeeld! Vaak neem ik veel te veel mee, maar bijna alles is gespeeld:

- PitchCar Mini
Erg leuk spel met zeer goed materiaal. Ik dacht eerst dat de "wegdelen" van karton waren, maar bij uitpakken (niet mijn spel) bleek het hout te zijn! Het werkt echt heel leuk, al is het geen spel waar je "even lekker voor gaat zitten", gezien je de hele tijd rond de tafel moet lopen om je autootje te tikken

- Tales of the Arabian Nights
Dit spel is altijd een hel om uit te leggen, terwijl het uiteindelijk zo simpel is en zo weinig "spel" is, dat het gek is dat ze dit niet beter aangepakt hebben. Het systeem met je "doel" (waar je een totaal van 20 zelf moet samenstellen) slaat eigenlijk nergens op en er moet gewoon een betere manier zijn om het spel te laten eindigen.
Daarnaast is het voor veel mensen onoverzichtelijk om te lopen, dan een kaart te pakken, dan een matrix te vinden en een dobbelsteen te gooien, daarna het bijpassende nummer te vinden, waarna je de wittedobbelsteen gooit en dan moet je de juiste paragraaf vinden in het boek.

Het is altijd zo tof als je eindelijk bezig bent, maar de intro, het hoe en waarom, is gewoon te langdradig. Deze keer was wel de eerste keer dat de skills ook echt actief gebruikt en gepland werden. Dat was wel weer heel tof een een beetje een gemiste kans in de vorige spellen die ik gespeeld heb.

- Flamme Rouge
Spel waar je met kaarten je fiets moet verplaatsen. Het leuke is, dat je 4 kaarten trekt en er één van kiest, waardoor het random gedeelte (hoeveel vakjes ga ik fietsen) minder random wordt en je verrassend tactisch kan spelen. Elke ronde bestaat uit 3 fases en na twee rondjes snapt iedereen het. Erg leuke systemen ook met uitputtingskaarten en slipstream enzo. Ik denk dat deze op mijn verlanglijst gaat!

- Formula D
Na Flamme Rouge is dit een wat langzamer spel. Sowieso is het veel langer (logisch), maar ondanks dat het met auto's is, duurt het allemaal toch wat langer. Dat komt vooral omdat je echt beurten neemt ipv zoals bij Flamme Rouge simultaan je kaarten kiest.

Ik vergelijk de spellen, omdat ze wat overeenkomsten hebben met elkaar qua thema en "feel". Formula D deed me echter wel denken aan het feit dat bochten in Flamme Rouge geen negatieve effecten hebben. In Formula D moet je X keer stoppen, maar in Flamme Rouge kan je gewoon door een bocht heen knallen, terwijl wielrenners in de echte wereld toch echt even afremmen als ze van een berg afsjezen.

Ik durf niet te zeggen welke van de spellen ik het leukst vind, mede omdat ze toch net wat te verschillend zijn, denk ik.

- Who is the Dude?
Niet echt een spel voor mij. Ik ben sowieso niet echt fan van van die spellen waar je dingen uit moet beelden en dit was gewoon een absurde versie ervan met een opblaaspop. Maargoed, de mensen waar ik samen mee was wilden het graag spelen, dus dan doe ik ook gewoon mee. Liever iets spelen dat me niet zo aantrekt, dan niets spelen
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Puringa
Door Puringa (39 reacties) op 19-11-2018 12:14
( PM )
Quote:
[..]
- Formula D
Gepost door: Skull_kid op 19-11-2018 09:52

Ik zit zelf sinds kort in een Formula Dé competitie (de voorloper van D) met alle regels van het huidige formule 1 seizoen. Zo moeten we bijvoorbeeld verplicht banden wisselen, kan er een safery car op de baan komen en kun je je auto ook gedurende het seizoen ontwikkelen. Een soort Legacy-spel dus. Aankomende vrijdag is de eerste wedstrijd van het seizoen. We hebben in totaal 12 verschillende banen waar we op kunnen racen, dus ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat!
Skull_kid
Door Skull_kid (2507 reacties) op 19-11-2018 12:35
Rol: Forum Moderator
( PM )
Haha ja, ik had al begrepen dat er echt een levendige community voor dat spel is! (D verschilt volgens mij minimaal van Dé)

Wie weet dat ik er ook eens één opzoek
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
CandyShine
Door CandyShine (1137 reacties) op 19-11-2018 13:45
( PM )
Quote:
[..]

Ik zit zelf sinds kort in een Formula Dé competitie (de voorloper van D) met alle regels van het huidige formule 1 seizoen. Zo moeten we bijvoorbeeld verplicht banden wisselen, kan er een safery car op de baan komen en kun je je auto ook gedurende het seizoen ontwikkelen. Een soort Legacy-spel dus. Aankomende vrijdag is de eerste wedstrijd van het seizoen. We hebben in totaal 12 verschillende banen waar we op kunnen racen, dus ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat!
Gepost door: Puringa op 19-11-2018 12:14

Haha dat klinkt echt te tof! Wist niet dat dit bestond joh!
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Door Robbus (182 reacties) op 22-11-2018 00:03
( PM )
Net Endeavor: Age of Sail gespeeld. Heel gaaf. De regels zijn supersimpel, maar keuzes zat en daardoor lastige beslissingen. Ook zijn er wel wat combo's mogelijk en zit er mooie escalatie in het spel, waardoor je laatste beurten veel toffer zijn dan de eerste paar. Daar houd ik erg van!

Daarna nog even Reef. Dat is ook absoluut een blijvertje in de collectie.
Puringa
Door Puringa (39 reacties) op 22-11-2018 09:57
( PM )
Blackout: Hong Kong
4 spelers
We zaten allemaal gedurende het spel erg dicht bij elkaar met uiteindelijk 110 punten voor de winnaar, 109 voor de nummer 2 en 108 voor de nummer 3, ongelooflijk close dus! Ik was helaas laatste met 97 punten, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van het spel. Die was namelijk verder dik in orde.

Je eigen spelersbord is heel duidelijk in welke acties er gedaan gaan worden in een ronde en deze verloop je dan ook stap voor stap. In het begin moesten we nog een beetje zoeken, maar al snel was het heel duidelijk wat van je werd verwacht.

Net als vele andere spellen die ik speel is dit een enorme puzzel om op te lossen. Deze keer had ik te veel tijd nodig om de puzzel te kraken :wink:

Aan het begin van de ronde bepaal je welke grondstoffen officieel beschikbaar zijn, dit gebeurt met dobbelstenen in drie verschillende (basis)kleuren. Daar ben ik zelf niet zo'n fan van omdat het spel daardoor al snel te random wordt. Er is hier weliswaar omheen te werken om wel de door jou gewenste acties uit te voeren, maar ideaal is het niet. Wat bovendien heel bizar is, is dat geen van de dobbelstenen hetzelfde mogen tonen en in dat geval alle dubbele dobbelstenen opnieuw moeten worden gegooid. Wat ons echter een enkele keer overkwam is dat daardoor weer een dubbel symbool zichtbaar was met de derde dobbelsteen en dus weer moest worden gegooid, dit terwijl de derde dobbelsteen aanvankelijk niet opnieuw hoefde te worden gegooid. Dit vonden we een wat vreemd en ogenschijnlijk onafgewerkt spelmechanisme en leidde daardoor wat af.

Esthetisch valt het spel wel wat tegen met een erg donker speelbord en ook het gebruik van standaardblokjes voor goederen is jammer.

Bijzonder in dit spel is dat de goederen in een rondel zitten, waarbij je (mocht dat nodig zijn) met behulp van (vrachtwagen)tokens het ene goed kunt omzetten in het andere goed. Als je tokens op zijn, kun je nog steeds ten koste van overwinningspunten goederen omzetten. Op een bepaald moment had niemand meer tokens en nieuwe tokens genereren op een andere manier dan punten inleveren is haast niet mogelijk. Vanaf dat moment gingen we dus punten inleveren, aangezien je bent overgeleverd aan de dobbelstenen en de worp compleet jouw doel kon missen. Als je niets verandert, dan kun je dus ook echt niets. Ik vond dat een beetje krom, er zijn genoeg spellen die de manipulatie beter regelen (bijvoorbeeld Castles of Burgundy).

Het thema is dat we Hong Kong na een complete Black Out weer op de rit krijgen, maar mijn fantasievermogen was niet afdoende om te zeggen dat het thema flinterdun is. Het is overduidelijk dat er wat mechanismen op een hoop gegooid zijn. Het is een blokjesschuiffestijn van jewelste, zeker door het hele rondelsysteem van goederen. Je doet alles met de blokjes: mensen recruteren, doelen behalen, plekken op de kaart markeren, ga zo door.

Desalniettemin was het een leuke spelervaring. Het mag dan gortdroog zijn, de acties zijn wel logisch en duidelijk.

Deze mag zeker nog een keer op tafel komen, maar het is voor mij nog geen topper.
CandyShine
Door CandyShine (1137 reacties) op 22-11-2018 10:07
( PM )
Quote:
Blackout: Hong Kong
4 spelers
We zaten allemaal gedurende het spel erg dicht bij elkaar met uiteindelijk 110 punten voor de winnaar, 109 voor de nummer 2 en 108 voor de nummer 3, ongelooflijk close dus! Ik was helaas laatste met 97 punten, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van het spel. Die was namelijk verder dik in orde.

Je eigen spelersbord is heel duidelijk in welke acties er gedaan gaan worden in een ronde en deze verloop je dan ook stap voor stap. In het begin moesten we nog een beetje zoeken, maar al snel was het heel duidelijk wat van je werd verwacht.

Net als vele andere spellen die ik speel is dit een enorme puzzel om op te lossen. Deze keer had ik te veel tijd nodig om de puzzel te kraken :wink:

Aan het begin van de ronde bepaal je welke grondstoffen officieel beschikbaar zijn, dit gebeurt met dobbelstenen in drie verschillende (basis)kleuren. Daar ben ik zelf niet zo'n fan van omdat het spel daardoor al snel te random wordt. Er is hier weliswaar omheen te werken om wel de door jou gewenste acties uit te voeren, maar ideaal is het niet. Wat bovendien heel bizar is, is dat geen van de dobbelstenen hetzelfde mogen tonen en in dat geval alle dubbele dobbelstenen opnieuw moeten worden gegooid. Wat ons echter een enkele keer overkwam is dat daardoor weer een dubbel symbool zichtbaar was met de derde dobbelsteen en dus weer moest worden gegooid, dit terwijl de derde dobbelsteen aanvankelijk niet opnieuw hoefde te worden gegooid. Dit vonden we een wat vreemd en ogenschijnlijk onafgewerkt spelmechanisme en leidde daardoor wat af.

Esthetisch valt het spel wel wat tegen met een erg donker speelbord en ook het gebruik van standaardblokjes voor goederen is jammer.

Bijzonder in dit spel is dat de goederen in een rondel zitten, waarbij je (mocht dat nodig zijn) met behulp van (vrachtwagen)tokens het ene goed kunt omzetten in het andere goed. Als je tokens op zijn, kun je nog steeds ten koste van overwinningspunten goederen omzetten. Op een bepaald moment had niemand meer tokens en nieuwe tokens genereren op een andere manier dan punten inleveren is haast niet mogelijk. Vanaf dat moment gingen we dus punten inleveren, aangezien je bent overgeleverd aan de dobbelstenen en de worp compleet jouw doel kon missen. Als je niets verandert, dan kun je dus ook echt niets. Ik vond dat een beetje krom, er zijn genoeg spellen die de manipulatie beter regelen (bijvoorbeeld Castles of Burgundy).

Het thema is dat we Hong Kong na een complete Black Out weer op de rit krijgen, maar mijn fantasievermogen was niet afdoende om te zeggen dat het thema flinterdun is. Het is overduidelijk dat er wat mechanismen op een hoop gegooid zijn. Het is een blokjesschuiffestijn van jewelste, zeker door het hele rondelsysteem van goederen. Je doet alles met de blokjes: mensen recruteren, doelen behalen, plekken op de kaart markeren, ga zo door.

Desalniettemin was het een leuke spelervaring. Het mag dan gortdroog zijn, de acties zijn wel logisch en duidelijk.

Deze mag zeker nog een keer op tafel komen, maar het is voor mij nog geen topper.
Gepost door: Puringa op 22-11-2018 09:57

Thanks Puringa! Ik was wel benieuwd naar deze, maar ik had toch echt gehoopt dat het thema iets meer verwerkt was. Dus mijn enthousiasme is iets gelauwerd. Die rondel blijf ik wel interessant vinden.
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Skull_kid
Door Skull_kid (2507 reacties) op 22-11-2018 10:52
Rol: Forum Moderator
( PM )
Gisteren september gespeeld van Pandemic Legacy Season 2. Het gaat nu allemaal in sneltreinvaart, al vond ik wel dat de eerste keer september gemaakt was om te verliezen, maar dat maakte de tweede keer makkelijker, gezien we |||Spoiler|||Oost-Azië hadden ontdekt in de eerste helft en we daardoor in de tweede helft maar twee objectives hadden|||Spoiler|||.

Wat blijft dit een fantastisch spel! Ik ben erg benieuwd hoe het eindigt!
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Phaedros
Door Phaedros (409 reacties) op 22-11-2018 20:13
( PM )
Zojuist de tutorial gedaan van Chronicles of Crime. Hooggespannen verwachtingen... de tutorial is al veelbelovend, dus heb nu superveel zin in het echte spel

Momenteel trouwens bij Wehkamp in de sale voor € 25,95!
[Begin]  |49|50|51|52|53|54|55(104)  [Eind]