Speelt lekker weg en ook een leuke puzzel doordat niet alle locaties beschikbaar zijn, je wel wilt produceren maar niet je werker ongelukkig wilt maken én je niet een voor je tegenstanders gunstige locatie wilt vrijspelen. Uiteindelijk ook nog gewonnen, dus Red Outpost mag vaker op tafel komen!
De avond nog even afgesloten met De Crew Missie Diepzee die we ook voor het eerst speelden, maar daar liepen we zo mee weg aangezien we "Op weg naar de 9e planeet" al uitgespeeld hadden. De missies in Missie Diepzee zijn nu al een stuk gevarieerder, dus ik heb er weer zin in gekregen!
Daarna Nemesis: Lockdown gespeeld en voor de verandering wel overleefd en objectives gehaald. Wel even spannend aan het einde met de contingency (had signal niet verstuurd).
Blijft net als z'n voorganger een topper, dus de kritiek die volgt wel in dat licht zien.
Ik vond het licht/donker wel een leuke toevoeging. Alleen stelde dat 'poweren' van de base en dat gebeuren op de timetrack weinig voor.
De characters en hun decks voelden unieker aan dan in de oorspronkelijke game, speelden ook soepeler.
Alle spelonderdelen weer van uitstekende kwaliteit, alleen spreken de aliens mij niet aan. Nemesis had een 'Alien' vibe, gewoon rip-off qua verhaal en looks natuurlijk. Lockdown had een 'Doom' vibe kunnen hebben als ze de Carnomorphs bewaard hadden. De Night Stalkers hebben geen herkenning voor mij en vooral de Queen valt volledig uit de toon en ziet er qua ontwerp ook gewoon beetje uit als een mislukking.
Spel blijft erg 'casual'; de randomness is groot, maar niet storend. Je gaat gewoon op in het verhaal en hebt leuk vermaak, waarbij het niet uitmaakt of je wint of überhaupt in leven blijft. Gaat zeker vaker op tafel blijven komen.
Wat ik wel jammer vind, is dat dit (naar mijn mening) gewoon weer geen (semi-)coöperatief spel is (met hidden traitor). Wat in principe mijn favoriete 'genre' is. Iedereen heeft zijn eigen objectives, en er zijn een paar 'win conditions' die op meerdere personen betrekking zouden kunnen hebben. Had dit liever zoals bij Dead of Winter gehad, dat 90% van de objectives een match is, en de (eventuele) traitor echt een soort mol is.
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Woensdag: bordspelavond op werk georganiseerd dus letterlijk de 3 meest casuale spellen in mijn kast meegenomen.
Zaterdag (aanstaande): dankzij de versoepelingen kan de GH crew weer bijeenkomen!
Goed weekje voor m'n lijstje van logged plays dus.
Gisteren voor het eerst Wingspan gespeeld. Fijn spelletje hoor, het beviel mijn vrouw ook goed. Lekker puzzelen op je eigen spelbord zonder direct conflict. Het is absoluut niet moeilijk en je hebt het binnen 10 minuten volledig uitgelegd, maar door de immens grote vogelstapel en de wisselende voedselvoorraad is het toch interessant genoeg. Daarnaast is het spelmateriaal natuurlijk ook gewoon ontzettend goed verzorgd.
Over de gameplay ben ik nog niet uit (het is sowieso wel leuk, maar is het leuk genoeg om het spel te houden?), maar jongens jongens... de components! <3 (mogelijk momenteel mijn mooiste spel in de collectie). Ik moet 'm nog een keertje spelen voor de finale oordeel.
//
Weer 2 potjes gespeeld: het is nog leuk genoeg, maar met het wegvallen van een speler (waardoor we nu met z'n 3en zijn), is het toch iets minder dynamisch en gaat de magie een klein beetje verloren. Om dat tegen te gaan hebben we besloten de Agenda cards random uit de delen en dat zorgt wel enigszins weer voor wat leven in de brouwerij.
//
Tijdje terug Ares Expedition gespeeld en an sich is het een goed spel, maar wij kregen daardoor weer trek in de "echte" TM, dus deze afgestoft en ja hoor... hij is nog steeds geweldig, dus die heeft zijn plekje in de compacte collectie (vermoedelijk permanent) goed verdiend.
Maar zoals gezegd, we hebben er een gezellige avond mee gehad en met de lessen uit het eerste mysterie gaan we met plezier de overige 2 ook nog ontrafelen.
- heel veel potjes 7 Wonders met 4-5 spelers
- Caylus 1303, blijft voor mij een van de beste WP-spellen
- ouderwets een potje Catan
- geld ook voor Istanbul
- Cutthroat Caverns, lekker backstabben :p
=)
Thematisch erg leuk en ook heb je iets meer mogelijkheden qua strategie dan je hebt in hostage negotiator. Nadeel wel dat bijna je hele tafel vol ligt waardoor het minder geschikt is om mee te nemen als klein solo spel.
https://cardboardbutler.blob.core.windows.net/cardboardbutler/index.html#users=mennob]CardboardButller
Vervolgens gister met m'n partner een potje Viticulture (met Tuscany) gespeeld. Was ook om de nieuwe Towerrex insert, en stickers op wooden components (van Etsy) te "playtesten" en ik ben zeer tevreden met beide.
Edit: Voor de geinteresseerde in de stickers:
https://www.etsy.com/listing/1009432748/viticulturetuscany-meeple-upgrade-kit
Foto van Etsy (heb overigens enkel de base game stickers gehaald):
Ik zou het graag met m'n vriendin willen spelen, maar heb het idee dat dit zo'n spel is dat gewoon het beste werkt met 5 mensen (wij spelen met 4) en dat je met 2 spelers niet genoeg rollenspel en backstabbing etc. aan kan wakkeren.
Het was in ieder geval erg tof en we kregen zelfs |||Spoiler|||twee joust-festivals|||Spoiler||| tijdens het tweede potje! Ook zijn de verhaallijnen tot nu toe erg goed vind ik!
Ik ben erg positief verrast, zeker omdat er eigenlijk zo weinig "spel" in dit spel zit, en het veel meer een belevenis is.
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Het enige nadeel van Fury of Dracula vind ik toch wel de zeer forse speelduur. We zijn er altijd gemiddeld 4 uur mee bezig en dat zorgt toch dat FoD minder op tafel komt dan ik zou willen.
Voor vanavond wordt het kiezen tussen verder gaan aan Mortum of Dune, of beginnen aan Sleeping Gods... yups, we hebben ons genre wel gevonden
De rondes spelen lekker snel weg, en door de horror setting en het niet hardop kunnen praten omdat anders de AI mee luistert is goed in elkaar gezet.
Komt zeker vaker op tafel!
Coup
7 Wonders
Stockpile
Race for the Galaxy
Callus 1303
Its a wonderful world
Dune Conquest
And more Coupppp
=)
Was echt al groot fan van de game maar deze uitbreiding maakt het spel nog beter. Zitten gave kaarten bij waardoor je met "unload" nog meer combo's triggert, de nieuwe shipping track en hoe de bonussen werken maakt het interessant, en de tech IX tiles kunnen je een mooi voordeel opleveren.
De nieuwe units Dreadnoughts kwamen nog niet echt aan bod maar daar zie ik ook het strategische voordeel wel van in.
-De Zoektocht naar El Dorado met de uitbreiding Helden & Demonen
-Cascadia
-Era: Medieval Age
-Yellow & Yangtze
-Grand Austria Hotel
Ik had het idee dat mijn vorige relaas door meerdere mensen verkeerd werd geïnterpreteerd. Men claimde dat ik had gezegd dat ik het een makkelijk spel vond, maar neen, dat heb ik niet gezegd: ik zei dat het gedurende de campaign steeds makkelijker werd, doordat ondanks alle beperkingen ook de mogelijkheden alsmaar toenamen. Hierdoor kwamen er steeds meer wegen die naar Rome leidden, om het zo maar te zeggen, wat een grotere flexibiliteit in het oplossen van de puzzel teweeg bracht. Daarbij hebben wij (ook) meerdere keren met de handen in het haar gezeten, en dachten we gedurende een missie vaak dat het onmogelijk was, maar dan kregen we het toch nog voor elkaar om de boel op te lossen. Het was (heel) vaak kantjesboord, maar we mogen niet klagen over het resultaat.
Bij deze Pandemic Legacy hebben de keuzes die je maakt in het legacy deck de grootste gevolgen, vergelijken met de eerdere twee spellen bedoel ik. Je krijgt inderdaad een ander spel te spelen dan mensen die een andere keuze maken, en dat is wel leuk. Echter, het zorgt er niet voor dat ik de hele campaign nog eens zou willen spelen, nog even afgezien van de voorkennis die ik nu heb, waarmee je de boel behoorlijk kunt sturen. We gaan met de restanten van het spel binnenkort weer eens bij elkaar zitten om te kijken wat de andere keuzes exact teweeg zouden hebben gebracht.
Een opmerking van grote kritiek, die overigens al veelvuldig voorbij is gekomen: de krasplaatjes in de paspoorten zijn niet te lezen! Ik heb voorzichtig gekrast, ik heb hard gekrast, ik heb een lamp achter de bladzijde gezet, enz enz, maar zonder de kraskaart op boardgamegeek waren wij nooit achter de juiste resultaten gekomen. Deze pagina moet je gewoon bij het spel hebben (of zou het toch aan de versie van je spel liggen?):
http://boardgamegeek.com/thread/2541438/article/36293762#36293762
boardgamegeek.com/collection/user/Buur