Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Samen een bordspel ontwerpen

[Begin] |1(1) [Eind]
Niels
Door Niels (194 reacties) op 04-10-2017 11:45
( PM )
Met het custom figures en painted miniatures topic, dacht ik; tijd voor een ander creatief ding.

Een beetje in de trand van het 'waar doet het je aan denken spel' op budgetgaming; in dit topic gaan we een basic bordspel ontwerpen via het bedenken van spelregels. Aan het einde van het jaar start ik met een mock-up gebaseerd op die regels.

De regels van het spel om het spel te ontwerpen:

Kopieer en plak alle spelregels van de poster boven je.
Verwijder één regel.
Voeg één of twee regels toe.

Bij het toevoegen van regels mag je niet-bestaande figuurtjes, kaarten, bordlocaties e.d. aanhalen. Om een start te hebben, beginnen we met de regels van ganzenbord. De bedoeling is echter om met een compleet ander spel te eindigen.

Start:
- Zet voor elke speler een pion op de startplaats.
- Elke speler dobbelt, de speler met het hoogste getal begint.
- De volgende speler is degene die links naast de huidige speler begint.
- Als een speler bij zijn eerste worp 4 of 5 ogen gooit, moet hij meteen doorgaan naar het 53e vakje, of als bij de eerste worp 3 of 6 gegooit wordt moet hij meteen door naar het 26e vakje

Spelverloop:

- Als de speler op de herberg terecht komt. Moet deze een beurt overslaan
- Als de speler op de put of de gevangenis komt, moet deze zijn beurten overslaan tot een andere speler hier voorbij komt.
- Als de speler op de doornstruik terecht komt moet deze 5 plaatsen terug
- Als de speler op de dood terecht komt, moet deze terug naar het begin
- Als de speler op een gansje komt, mag deze het aantal ogen dat gegooid zijn nogmaals vooruit zetten.
- Als de speler op een vak komt waar reeds een andere speler staat, moet deze terug naar zijn oude plaats.

Winnen:
- De speler die exact op het eindvak terecht komt, wint het spel.
- Wanneer er teveel ogen gegooit worden moet er vanaf het laatste vak teruggeteld worden.
- Komt de pion daarbij op een gansje dan moet nogmaals het zelfde aantal vakken teruggeteld worden.
Star wars lego te koop! Eerste serie (gele minifigs), te lui om te listen wat precies zolang er geen interesse is.
Niels
Door Niels (194 reacties) op 04-10-2017 11:48
( PM )
Verdere regels voor dit spel-ontwerp-spel:

Niet dubbelposten (ook niet na X-dagen); wacht minimaal tot er vijf andere users na jou hebben gepost!

Hou de nieuwe spelregels zo beknopt mogelijk. Eventuele uitleg mag onder je post (anders wordt het gecopy-paste erg lang)
Star wars lego te koop! Eerste serie (gele minifigs), te lui om te listen wat precies zolang er geen interesse is.
Door Yoghurt_Bij (62 reacties) op 04-10-2017 12:10
( PM )
Misschien ook leuk om regels te wijzigen of doen we daar niet aan?
Skull_kid
Door Skull_kid (2507 reacties) op 04-10-2017 12:28
Rol: Forum Moderator
( PM )
Ik denk dat het leuker is om nu al een thema te kiezen, zodat dingen ook echt thematisch passen, ipv dat we later er een thema op plakken. Daarnaast misschien ook een aantal mechanieken kiezen, of telt dat als regels?

Qua thema stem ik voor een crossover tussen het dinosaurtijdperk en het Wilde Westen (à la dit).

Qua mechanieken lijkt het me tof om dobbelstenen te hebben, die NIET gerold worden, maar voor iets anders gebruikt worden (healthtracker bijv.). Maar mag ook wat anders zijn
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Niels
Door Niels (194 reacties) op 04-10-2017 14:56
( PM )
Yoghurt_Bij:
Regels wijzigen gaat dus door een regel weg te halen en een nieuwe te schrijven.

Dus het is elke post:
- 1 weghalen
- 1 of 2 schrijven

Dus je kunt ook 1 wijzigen en evt. nog 1 erbij verzinnen, maar je mag er niet 2 wijzigen of 1 wijzigen en 1 weghalen. Het moet een multiuser brainstorm project worden, namelijk.



Eerst een thema vaststellen is best een goed idee, Skull - maar die kun je eigenlijk al in je regels verwerken. (Bufallo Bill, je dinosaurus, gaat dood als je geraakt wordt als je D12 nog maar één oog heeft). Ik ben juist benieuwd met wat voor een gekke ideeën mensen komen en welke richting het op gaat (en of er werkelijk een speelbaar concept van te bouwen is met cardboard cutouts e.d. als ik aan het eind van het jaar een weekje vrij ben).

Uiteindelijk krijg je Pig-riding space ninja sloths vs. Unicycle-racing zombie dinosaur cowboys. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn.
Star wars lego te koop! Eerste serie (gele minifigs), te lui om te listen wat precies zolang er geen interesse is.
Door Egg citizen (944 reacties) op 04-10-2017 16:09
( PM )
Quote:

Start:
- Zet voor elke speler een pion op de startplaats.
- Elke speler dobbelt, de speler met het hoogste getal begint.
- De volgende speler is degene die links naast de huidige speler begint.
- Als een speler bij zijn eerste worp 4 of 5 ogen gooit, moet hij meteen doorgaan naar het 53e vakje, of als bij de eerste worp 3 of 6 gegooid wordt moet hij meteen door naar het 26e vakje

Spelverloop:

- Als de speler op de herberg terecht komt. Moet deze een beurt overslaan
- Als de speler op de put of de gevangenis komt, moet deze zijn beurten overslaan tot een andere speler hier voorbij komt.
- Als de speler op de doornstruik terecht komt moet deze 5 plaatsen terug
- Als de speler op de dood terecht komt, moet deze terug naar het begin
- Als de speler op een gansje komt, mag deze het aantal ogen dat gegooid zijn nogmaals vooruit zetten.
- Als de speler op een vak komt waar reeds een andere speler staat, moet deze terug naar zijn oude plaats.

Winnen:
- De speler die exact op het eindvak terecht komt, wint het spel.
- Wanneer er teveel ogen gegooit worden moet er vanaf het laatste vak teruggeteld worden.
- Komt de pion daarbij op een gansje dan moet nogmaals het zelfde aantal vakken teruggeteld worden.
Gepost door: Niels op 04-10-2017 11:45

Hmmm, ik voorzie toch problemen met deze manier van wijzigen. Want hierdoor zal je niet kloppende regels krijgen, gezien je maar 1 of 2 regels kan wijzigen... of je moet heel erg dicht op het origineel blijven zitten. Dan krijgen we aan het eind een ganzenbord look a like met iets andere regels.
(ps. in de huidige regels ontbreekt zelfs een regel met betrekking tot hoe je voortbeweegt/ wat je moet doen in je beurt... als in, rol een dobbelsteen loop dat aantal vakjes)

Voorbeeld van mijn aanpassing (ik probeer programmeren erin te krijgen):
Start:
- Zet voor elke speler een pion op de startplaats.
- Elke speler dobbelt, de speler met het hoogste getal begint.
- De volgende speler is degene die links naast de huidige speler begint.
- Als een speler bij zijn eerste worp 4 of 5 ogen gooit, moet hij meteen doorgaan naar het 53e vakje, of als bij de eerste worp 3 of 6 gegooid wordt moet hij meteen door naar het 26e vakje

Spelverloop:
- Elke speler programmeert 4 beweegkaarten op zijn tableau (zonder dat anderen zien wat er wordt geprogrammeerd)
- De beweegkaarten worden getoond en hierna uitgevoerd op volgorde van hoogste cijfer naar laagste cijfer (Ja, volgorde van spelers maakt dus niks uit), beginnend vanaf iedereens eerste kaart, daarna de tweede, etc.

- Als de speler op de herberg terecht komt. Moet deze een beurt overslaan
- Als de speler op de put of de gevangenis komt, moet deze zijn beurten overslaan tot een andere speler hier voorbij komt.
- Als de speler op de doornstruik terecht komt moet deze 5 plaatsen terug
- Als de speler op de dood terecht komt, moet deze terug naar het begin
- Als de speler op een gansje komt, mag deze het aantal ogen dat gegooid zijn nogmaals vooruit zetten.
- Als de speler op een vak komt waar reeds een andere speler staat, moet deze terug naar zijn oude plaats.

Winnen:
- De speler die exact op het eindvak terecht komt, wint het spel.
- Wanneer er teveel ogen gegooid worden moet er vanaf het laatste vak teruggeteld worden.
- Komt de pion daarbij op een gansje dan moet nogmaals hetzelfde aantal vakken teruggeteld worden.

----
Wat je nu ziet, is dat er heel veel regels in dit spel totaal nergens meer om gaan.
Ik bedoel, waarom dat eerst rollen in het begin? Waarom ogen tellen?

Mogelijk beter iets globaler te bekijken:
Ganzenbord:
dobbelsteen rollen om te bewegen
Elke speler is na elkaar aan de beurt
Speciale vakjes die iets doen als je erop komt (beurt overslaan, 5 plaatsen terug, beurt overslaan totdat je bent ingehaald, terug naar het begin, nogmaals zelfde aantal ogen vooruit)
Terug naar oude plaats, als je op een andere gans komt
Winconditie: Kom exact op het laatste vakje

Als ik deze dan aanpas, wordt het:
Kaarten programmeren om te bewegen
Elke speler is tegelijk aan de beurt

Speciale vakjes die iets doen als je erop komt (beurt overslaan, 5 plaatsen terug, beurt overslaan totdat je bent ingehaald, terug naar het begin, nogmaals zelfde aantal ogen vooruit)
Terug naar oude plaats, als je op een andere gans komt
Winconditie: Kom exact op het laatste vakje

Idee?
Niels
Door Niels (194 reacties) op 06-10-2017 09:30
( PM )
Zeker een idee:

Thema: Cowboy dinosaurussen

- Kaarten programmeren om te bewegen, met max. 4 kaarten van de 8 in je hand (die je aan het eind van de beurt weer mag aanvullen)
- Elke speler is tegelijk aan de beurt
- Speciale vakjes die iets doen als je erop komt (beurt overslaan, 5 plaatsen terug, beurt overslaan totdat je bent ingehaald, terug naar het begin, nogmaals zelfde aantal stappen vooruit)
- Kaarten kunnen vakjes op het spelbord vervangen
- Terug naar oude plaats, als je samen met een andere speler op dezelfde locatie komt
- Winconditie: Kom exact op het laatste vakje
Star wars lego te koop! Eerste serie (gele minifigs), te lui om te listen wat precies zolang er geen interesse is.
Skull_kid
Door Skull_kid (2507 reacties) op 06-10-2017 09:52
Rol: Forum Moderator
( PM )
- Kaarten programmeren om te vechten op het 2e bord, waar je als een soort RTS tegen de Indianen moet vechten, met max. 4 kaarten van de 8 in je hand (die je aan het eind van de beurt weer mag aanvullen)
- Elke speler is tegelijk aan de beurt
- Speciale vakjes die iets doen als je er een Meeple op zet aan het begin van de beurt. Deze Meeple voert de taak uit op dat vakje (eten verzamelen, kindjes maken etc.). Wat de Meeple uitvoert, helpt in de volgende ronde.
- Kaarten kunnen vakjes op het spelbord vervangen
- Terug naar oude plaats, als je samen met een andere speler op dezelfde locatie komt
- Winconditie: Kom exact op het laatste vakje
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
[Begin] |1(1) [Eind]