Review Claim

Spelers: 2
Speelduur: 25 minuten

De laatste tijd zijn er veel trick-taking spellen op de markt gekomen. Dit zijn spellen waarbij je probeert zoveel mogelijk slagen/rondes te winnen zoals bij hartenjagen of klaverjassen. Dit soort spellen werken over het algemeen niet voor twee spelers omdat je tegenstander de kaarten heeft die jij niet hebt en daardoor kan je makkelijk anticiperen op de slagen die komen. Nu kwam White Goblin in 2017 met Claim: een trick-taking spel juist alleen voor 2 spelers.

De synopsis luidt dat de koning dood is en er zijn geen erfgenamen. De vijf facties van het rijk moeten besluiten wie de nieuwe koning zal worden. Dit wordt bepaald door de meeste facties aan jouw zijde te krijgen.

In het begin schud je de kaarten en elke speler krijgt er 13. De overige kaarten worden in een stapel gezet. De jongste speler mag beginnen. Het spel speelt in twee fases. In de eerste fase wordt gespeeld om de kaarten van de stapel te verdelen en in de tweede fase wordt met die kaarten bepaald welke facties je naar jouw hand zet.

Fase 1: De bovenste kaart van de stapel wordt getoond en er wordt om deze kaart gestreden. De startspeler speelt een kaart. Vervolgens moet de andere een kaart van dezelfde factie opgooien tenzij dit niet mogelijk is. Degene die een kaart speelde met de hoogste waardes (en van de gevraagde factie) wint de slag. De gespeelde kaarten gaan uit het spel en de winnaar krijgt de open kaart. De verliezer krijgt de bovenste kaart van de stapel. Beiden spelers leggen hun verkregen kaarten gesloten voor zich neer. Vervolgens wordt de volgende kaart van de stapel open gelegd en mag de winnaar de eerste kaart neerleggen.. Dit gaat door totdat de stapel leeg is. Dan begint fase 2.

Fase 2: De spelers spelen nu hetzelfde spel, maar met de kaarten die ze in fase 1 gewonnen hebben. Als je een slag wint dan zijn die kaarten voor jou. Als alle kaarten gespeeld zijn wordt er gekeken hoeveel kaarten van elke factie iedereen heeft. Degene met de meeste kaarten van een factie wint die factie. Bij een gelijk aantal wint de hoogste kaart. Degene met de meeste facties wint het spel.

Nu klinkt dit natuurlijk erg recht toe recht aan, maar elke factie heeft zijn eigen speciale kracht. Dit zorgt er voor dat je goed moet nadenken over de kaarten die je voor fase 2 wilt hebben. Deze facties zijn:
Goblins: De enige factie zonder speciale kracht, maar kwetsbaar voor Ridders.
Ridders: Als deze gespeeld wordt na een Goblin, dan wint de ridder automatisch de slag, ongeacht de waarde. Let wel dat het verplicht is om een Goblin te spelen als dit mogelijk is.
Zombies: Zombie kaarten die in fase 1 gespeeld zijn worden niet uit het spel gehaald, maar gaan alvast naar de overwinning stapel van de winnaar.
Dwergen: In fase 2 krijgt de verliezer alle gespeelde Dwergen.
Dubbelgangers: Dubbelgangers mogen gespeeld worden ook al wordt een andere factie gevraagd en kan je deze spelen. Dubbelgangers gelden dan als een kaart van die factie, maar zonder de speciale kracht van die factie.

Dit bij elkaar zorgt dat Claim er in slaagt om een trick-taking spel met zijn tweeën te doen. Als je goed kaarten kan tellen weet je wel wat de andere speler heeft in fase 2. Maar omdat je in fase 1 speelt om de kaarten voor fase 2, zonder te weten wat de ander heeft, heb je hier nog geen controle over.

Het enige noemenswaardige minpuntje dat ik kan noemen is dat het spel na veel potjes wel vaak hetzelfde kan aanvoelen. Je weet welke kaarten je ongeveer wel en niet wilt hebben voor de volgende fase, dus de tactieken omdat voor elkaar te krijgen blijven hetzelfde: hoog spelen om te winnen en laag spelen om te verliezen. Omdat je niet de kaarten van je tegenstander kan weten, zal dit niet altijd lukken. Desondanks zullen de pogingen min of meer hetzelfde blijven.

Ondanks dit is dit een spel dat ik graag tevoorschijn haal voor een snel potje. Niet een spel dat ik meerdere keren op één avond zal spelen, maar zeker één die elke spelavond meegaat in de tas. Claim is namelijk ideaal voor die momenten dat je even de tijd moet doden, zoals tussen verschillende langere speelsessies. Ik heb het met verschillende mensen kunnen spelen en het heeft nooit teleurgesteld. Daarom raad ik iedereen Claim van harte aan.

P.S. Morgen (20 oktober 2018) zal mijn review voor Claim 2 verschijnen.

Aantal keer bekeken: 5320

Laagste 3 prijzen voor Claim (Bordspellen)