Review Ticket to Ride: London

Uitgever: Days of Wonder
Speelduur: ca. 15 minuten

Ticket to Ride is een serie die nu al 15 jaar bestaat. Er zijn verschillende landkaarten beschikbaar die elk hun eigen kleine twist geven aan de basisregels. Vorig jaar kwam Ticket to Ride: New York uit. Deze kleinere versie is te spelen in 15 minuten. Nu is er ook Ticket to Ride: London; eveneens een snelle versie van Ticket to Ride. Wat biedt deze versie dat New York niet deed?

Setup voor drie spelers.
Setup voor drie spelers.

Dubbeldekkers
Laat ik beginnen met de basisregels van Ticket to Ride uit te leggen. Het doel van Ticket to Ride is het behalen van de meeste punten. Dit doe je door routes te maken. Je krijgt punten voor een verbinding tussen twee punten en aan het eind voor elke routekaart die je afgerond hebt. Maar let op, als je een route niet af krijgt, levert deze minpunten op.
Tijdens je beurt kan je één actie doen. Je kan nieuwe voertuigkaarten trekken. Dit kunnen er twee zijn als je voor een bepaalde kleur gaat of één als je voor de dubbeldekker gaat. Deze kaart kan als joker dienen om als een andere kleur te gebruiken. Verder kan je ook een verbinding maken. Je legt dan dan het aantal kaarten van één kleur af (eventueel aangevuld met dubbeldekkers) en plaatst jouw dubbeldekkers op de verbinding van die kleur en lengte. Je krijgt dan punten afhankelijk van de lengte van de verbinding.
Tenslotte kan je nieuwe routekaarten trekken. Je krijgt dan drie nieuwe routekaarten en moet daar minstens één van houden.
Dit gaat zo door totdat een speler slechts twee of minder dubbeldekkers - je begint met 17 - over heeft. Daarna krijgt iedereen nog één beurt en eindigt het spel. Er volgt nog een eindscore. Dit zijn de (min-)punten voor je routes en in het geval van London krijg je ook punten voor regio’s waarin je alle plekken met elkaar verbonden hebt. Degene met de hoogste score wint.

Alle kleuren voertuigkaarten en de routekaarten. Zien jullie ook de leuke details bij de voertuigen?

Londen vs. New York
Omdat London en New York allebei gemaakt zijn als een snelle versie zijn deze makkelijk te vergelijken. Beide hebben een kleinere kaart om op te werken en beide hebben verbindingen die niet langer zijn dan vier. Dit zorgt er inderdaad voor dat je sneller de kaarten hebt voor een verbinding. In tegenstelling tot de grotere versies waar je soms heel lang kan wachten tot de kaarten met kleur die je nodig hebt verschijnen. Beide versies zijn ook slechts tot vier spelers te spelen, in tegen stelling tot vijf of zes spelers bij de grotere versies, wat ervoor zorgt dat de wachttijd ook korter is. Maar daar houdt het op.
In New York worden je verbindingen pas aan het eind gescoord. Er is geen scorespoor op het bord maar een scoreblok waar je achteraf je scores invult. Nu zijn er genoeg mensen die liever alles achteraf scoren om de spanning in het spel te houden, maar ik houd ervan om zelf die keuze te maken. Verder neemt het achteraf scoren meer tijd in beslag waardoor de speeltijd verlengd wordt. Iets wat juist niet de bedoeling is bij een snel spelletje Ticket to Ride. London heeft wel een scorespoor en geeft je daarmee de ruimte om zelf te kiezen.
De eindscore is ook anders. Zoals ik al zei scoor je bij London de gebieden waarbij je alle locaties hebt verbonden. In New York scoor je een punt voor alle toeristische locaties die je hebt verbonden. Ik heb hier niet echt een voorkeur in, maar de eindscores in London zijn soms meer waard, maar moeilijker te halen. Dan is er tenslotte nog het uiterlijk. In Ticket to Ride plaats je treinen van jouw kleur op het bord. In New York zijn deze heel toepasselijk vervangen door taxi’s en in London zijn het, hoe kan het ook anders, dubbeldekkers.

Links de onderdelen van London en rechts van New York.

Ticket to Ride: London geeft mij hetzelfde gevoel als New York doet; een lekker snel tussendoortje. Ticket to Ride kan soms onnodig lang duren omdat spelers wachten op de juiste kaarten. Dit is nauwelijks het geval in London en New York. Als ik tussen beide zou moeten kiezen, dan gaat mijn voorkeur uit naar London omdat je daar meer opties hebt wat betreft het scoren. Ik kan daarom Ticket to Ride: London van harte aanbevelen.

Aantal keer bekeken: 5389

Laagste 3 prijzen voor Ticket to Ride: London (Bordspellen)

17.44 3