Review Oh, Fox!

Uitgever: Cinnamon Games
Speelduur: 15-20 minuten

Is het al etenstijd? Ik heb trek! Dat denken de dieren in Oh, Fox! ook ;-) De prooidieren wandelen door het bos om eten te verzamelen, maar het roofdier zet liever de prooidieren op het menu! Ben jij slim genoeg om uit te zoeken waar iedereen zich bevindt en het meeste eten te verzamelen?

Aan tafel!
In dit spel ben je dus een hongerig dier op zoek naar voedsel. In de doos zit een spelbord, een spelregelboekje, een hulpkaart die de puntentelling samenvat, een stapel fiches en drie soorten kaarten. De fiches zijn hartjesvormige levenspunten met aan de onderkant een gebroken hartje. Wie aan het einde van het spel de meeste hartjes heeft, wint het spel. De kaarten bestaan uit doelen voor bonuspunten, actiekaarten voor elke speler en kaarten met dieren. Er staat nergens tekst op, alleen maar symbolen. Het spel komt internationaal uit op Spiel in Essen volgende week. Daarom is het spelregelboekje in de doos Engelstalig, maar het spel is van een Nederlandse uitgever. Je kunt dus ook Nederlandstalige spelregels downloaden op hun website en het spel in Nederland bestellen.

Wie ben ik?
Oh, Fox! draait om deductie. Elke speler kruipt in de rol van een dier. Elk spel zijn er drie mogelijke prooidieren en twee mogelijke roofdieren. Een willekeurige speler krijgt één van de twee mogelijke roofdieren, de andere speler(s) elk één van de prooidieren. Jij weet zelf welk dier je bent, maar dit blijft geheim voor je tegenspelers! Degene die het roofdier speelt moet wel onthullen het roofdier te zijn, maar zegt niet welke van de twee mogelijke roofdieren dat dan is. Jouw dier geheim houden is belangrijk! Het dier heeft namelijk een speciale actie dat per dier verschillend is. Met deze speciale acties kun je verwarring veroorzaken over jouw positie op het bord. Hierdoor probeer je de prooidieren te vangen of juist het roofdier te ontwijken.

Ready, set, go
Elke speler heeft een set van dertien actiekaarten. Een volledig spel bestaat uit acht acties spelen die laten zien hoe jouw dier zich over het bord wil gaan bewegen. Nadat iedereen acht acties heeft gekozen, ga je ze pas uitvoeren. Je beweegt dus nog niet tijdens het spelen van je actiekaarten, maar pas op het einde. Dit is belangrijk, omdat op deze manier je tegenspelers niet weten welk dier en dus welke speciale actie bij jou hoort en ze daardoor niet zeker weten waar je op het bord staat.

Je kiest allemaal tegelijkertijd één kaart uit je actiekaarten. Daarna leg je die tegelijkertijd open op tafel, voordat je je volgende actie kiest. Je kunt dus wel zien wat anderen ongeveer van plan zijn..Als prooidier hoef je alleen maar op te letten waar het roofdier zou kunnen zijn en die te ontwijken, dat is uit je hoofd goed te doen. Als roofdier moet je alle prooidieren proberen te volgen, dus met drie tegenspelers is dat lastiger. Daarom mag het roofdier de pionnen van de spelers op het bord plaatsen als geheugensteuntje.

Er zijn vijf soorten actiekaarten. Eén plek vooruit, twee plaatsen vooruit, vooruit en rusten, alleen maar rusten en je speciale actie. Rusten is vooral belangrijk voor de prooidieren, want alleen dan mogen ze een hapje eten. Ze moeten dan wel stoppen op een plek die hun soort eten bevat. Elk dier wil zijn eigen soort voedsel, een nootje, een bes of een worm. Stoppen op een plek waar jouw eten zich niet bevindt kan een goede manier zijn om jezelf te vermommen als ander dier, maar je hebt dan wel een kaart minder tot je beschikking waarmee je écht kunt eten. En eten zorgt voor hartjes, oftewel overwinningspunten. Leuk dilemma! Een roofdier mag natuurlijk ook rusten, misschien heb je wel het geluk dat het prooidier gewoon langs je wandelt. Dat is pas een makkelijke maaltijd!

De onthulling
Wanneer iedereen acht kaarten heeft gespeeld, is het tijd voor de onthulling en puntentelling. Het roofdier mag eerst raden welk prooidier bij de andere speler(s) hoort. Klopt dat, dan is dat een punt waard. Daarna gaat iedereen bewegen. Alle bewegingen van dezelfde ronde vinden tegelijk plaats, dus iedereen voert tegelijkertijd zijn eerste kaart uit, dan de tweede en zo verder. Bij een dubbele beweging verplaats je eerst allemaal één vakje en daarna verplaatst iedereen met een dubbele beweging een tweede vakje.

Als het roofdier een prooidier tegenkomt, krijgt het roofdier een punt en het gewonde prooidier een pluspunt. Je speelt daarna gewoon verder, een prooidier wordt nooit volledig opgegeten en kan niet uit het spel liggen. Ben je een prooidier en sta je na het uitvoeren van een kaart op het speciale vak in het midden van het spelbord, dan mag je één minpunt genezen. Wanneer je als prooidier rust op een vakje met jouw soort eten, dan scoor je ook een punt. Alle prooidieren die na het uitvoeren van alle acht kaartjes weer terug in hun eigen huis zijn scoren een bonuspunt. Een prooidier dat minstens drie keer een hapje heeft gegeten krijgt ook een bonuspunt. Het roofdier krijgt een bonuspunt wanneer elk prooidier minstens één keer gevangen is. Daarnaast kan elke speler een punt scoren voor het halen van een doelkaart. Elk spel zijn er twee doelen, bijvoorbeeld geen dubbele beweging gebruiken of een pijl in elke richting hebben gespeeld. Ieder behaald doel is één extra punt waard. Wie de meeste punten heeft, mag zichzelf de winnaar noemen! Bij gelijkspel wint degene die het langst heeft gewacht met zijn eerste speciale actie uitspelen. Hoe eerder je die namelijk gebruikt, hoe eerder je verwarring bij je tegenspelers kunt zaaien. Hoewel de prooidieren hetzelfde doel hebben en op dezelfde manier punten scoren, speel je wel allemaal individueel. De winnaar is dus één prooidier of het roofdier.

Balans opmaken
Sommige combinaties van dieren maken het makkelijker of moeilijker, dus hierin kun je zelf variëren. Je kunt namelijk zelf kiezen welke dieren en doelen er in een potje mee doen, maar je kunt ook willekeurige kaarten trekken. Aanpasbaar naar wens dus!

Je merkt dat mensen het eerste potje niet altijd meteen door hebben wat handig is, maar het spel went snel. Het is vooral belangrijk je speciale actie goed te timen! Daarnaast moet je ook goed bijhouden waar je tegenspeler(s) zijn, waardoor met 3 of 4 spelers het roofdier een moeilijkere taak heeft. Speel je als ervaren speler tegen nieuwelingen of als ouder tegen jongere kids, dan kun je dus vooraf beslissen wie het roofdier wordt zodat men gelijkere kansen heeft. Ben je allemaal nieuw dan kun je willekeurig bepalen wie het roofdier gaat zijn. Speel je met allemaal ervaren spelers, dan kun je ervoor kiezen dat jullie niet onthullen wie het roofdier is. Op die manier moet iedereen alle andere spelers in de gaten houden. Willen de roofdieren of prooidieren écht een pittige uitdaging, dan kun je nog meer mogelijke roofdieren en/of prooidieren toevoegen aan het andere team. Hierdoor zijn er per speler nog meer mogelijke speciale acties, waardoor er meer posities mogelijk zijn als je een speciale actie hebt gespeeld. Het is voor je medespelers dus lastiger te volgen waar je je allemaal kunt bevinden.

Oh, Fox! is een heel snel, maar ook heel slim spel met veel interessante afwegingen. Je wilt veel eten, dus blijf je als roofdier één speler achtervolgen, of ga je toch voor elke speler vangen zodat niemand ongestoord kan eten en je winst af kan pakken? Als prooidier sta je voor het dilemma, wil je extra moeite steken in jezelf verborgen houden of ga je gewoon vol voor je eten omdat je denkt dat het roofdier je niet op het spoor is? En als je gewond bent, ga je proberen jezelf te genezen of blijf je gewoon eten verzamelen? Wat mij betreft is dit een hit. Dieren zijn als thema favoriet hier en ik ben ook dol op deductie spellen. Maar het beste aan Oh, Fox! is dat een potje zo enorm snel speelt, maar toch zoveel diepgang heeft. Een potje duurt een ruim kwartier, ideaal als opwarmer of afsluiter. Of je speelt het gewoon nog een keer, want stiekem is het best verslavend. Aanrader!

Geschreven door Nona de Koning

Aantal keer bekeken: 1939

Laagste 2 prijzen voor Oh, Fox! (Bordspellen)