Review Pandemic: Rapid Response (NL)

Uitgever: Z-Man Games
Speelduur: ca. 20 minuten

Pandemic (of Pandemie) is een van de meest bekende spellenseries. Het basisspel heeft vele uitbreidingen en er zijn ook verschillende varianten op het spel gemaakt. De laatste in deze reeks is een spel waarbij de tijd absoluut niet jullie vriend is. Gaat het jullie lukken om de wereld te redden?

De setup voor vier spelers
De setup voor vier spelers.

Rollen, rollen en rollen
In Pandemic: Rapid Response zijn jullie een team van doktoren en specialisten in een vliegtuig. Het is aan jou en je team om de wereld over te vliegen en rampen te bestrijden. Iedere speler krijgt een bepaalde rol toebedeeld. Deze rol geeft je speciale gaven die de andere niet spelers niet hebben. Gebruik ze daarom verstandig. Waar je in de andere Pandemic varianten los van elkaar van stad naar stad kan gaan, zitten jullie allemaal in hetzelfde vliegtuig en ga je van ruimte naar ruimte in dit vliegtuig, terwijl deze juist van stad naar stad vliegt.

De karakters waaruit je kan kiezen.
De karakters waaruit je kan kiezen.

Tijdens je beurt rol je je dobbelstenen. De gerolde resultaten bepalen wat je kan doen. Een dobbelsteen mag ongeacht het resultaat altijd ingezet worden om naar een andere ruimte te lopen. Ook mag elke dobbelsteen geplaatst worden in het recyclecentrum van elk symbool mag daar slechts een zijn. Alle symbolen (behalve het vliegtuig) kan je inzetten als deze hoort bij de kamer waarin je bent. Je zorgt hiermee voor de middelen die nodig zijn om een stad van een ramp te redden (vaccins, voedsel, energie, medische hulp, water). Ten slotte is er het vliegtuig. Hiermee kan je het vliegtuig naar een aangrenzende stad verplaatsen of middelen in een stad droppen om deze te redden.

De dobbelstenen die je tot je beschikking hebt. De iconen zijn als volgt: pleister (medische hulp), blik (voedsel), vliegtuig, druppel (water), naald (vaccin), bliksem (energie).

Elke stad heeft zijn eigen set aan middelen nodig. Het is aan je team om de juiste set klaar te zetten in de opslagruimte. Dit doe je door de ruimte met de middelen te activeren. Afhankelijk van het aantal dobbelstenen dat er liggen krijg je dan een, twee of drie blokjes van dit middel in je opslagruimte. Als je zo’n ruimte activeert genereer je afval. De dobbelstenen van die ruimte rol je nogmaals om te zien hoeveel afval je genereert. Genereren jullie te veel afval dan is het spel afgelopen.

De rode speler kan de drie dobbelstenen verwijderen om een groene kubus te krijgen.

De groene speler kan het afval met twee reduceren en de blauwe speler kan de voorraad droppen.

Stressen!
Al met al is dit wel prima te doen. Maar… zoals ik al in de inleiding zei is dit een spel waarin tijd niet jullie vriend is. Tijdens het spel loopt er een zandloper van ongeveer twee minuten. Elke keer dat de zandloper leeg is, verwijder je een tijdfiche (je begint met drie). Als je dit niet meer kan, is het spel afgelopen en hebben jullie verloren. Zodra jullie besluiten om te beginnen is er dus geen rustmoment meer totdat jullie klaar zijn. Dit geeft veel stress en zorgt er voor dat je snel beslissingen moet maken. Ik herhaal het nogmaals: tijd is absoluut niet jullie vriend.

Deze zandloper is niet je beste vriend.
Deze zandloper is niet je beste vriend.

Gelukkig kan je wel tijdfiches bij verdienen. Elke keer dat je een stad redt, krijg je een tijdfiche. Je pakt een nieuwe stadkaart van de stapel en legt deze aan de rand van het bord. Als je team alle steden redt voordat de tijd definitief op is, winnen jullie het spel. Hoeveel stadkaarten er aan het begin rond het bord en in de stapel liggen hangt af van de moeilijkheidsgraad die jullie zelf mogen bepalen.

Een greep uit de steden die gered moeten worden.

Crisis!
Als dit alles nog te makkelijk is dan kunnen jullie altijd nog de crisiskaarten toevoegen. Deze kaarten zorgen voor een extra hindernis waarmee je moet omgaan. Dit kunnen eenmalige effecten zijn, zoals het verliezen van middelen uit de opslagruimte. Of het zijn effecten die gelden totdat de zandloper weer omgedraaid wordt. Een voorbeeld hiervan is tegenwind, waarbij je meer vliegtuigen moet dobbelen om te kunnen verplaatsen. En ten slotte zijn er nog de spoedleveringen, deze moeten eerst afgehandeld worden voordat de stad zelf gered kan worden. De enige keer dat het ons gelukt was om met crisis kaarten te spelen, speelden we op het makkelijkste niveau qua steden kaarten.

Een greep uit de crisiskaarten die het spel nog lastiger maken.

Pandemic: Rapid Respons is een spel met veel tijdsdruk. En dat houdt ook pas op als het spel is afgelopen. Als je hier niet van houdt, dan is dit ook geen spel voor jou. Maar als je wel houdt van (een beetje) stress, dan zal dit spel voldoen aan de verwachtingen. Ik raad iedereen aan om van te voren duidelijk te bepalen wie wanneer op de zandloper let, want je kan zo erg bezig zijn met je dobbelstenen dat je deze totaal vergeet.
Net zoals bij veel coöperatieve spellen is er wel ruimte voor een alpha speler. Dit is een speler die de beslissing maakt voor anderen en hun geen tijd gunt om zelf na te denken. De tijdsdruk verhoogt dit effect nog meer. Ik heb mezelf een paar keer hierop betrapt. Als je een groep hebt die hier prima mee om kan gaan, of zelf ook snel kunnen beslissen, dan moet dit geen probleem zijn.
Rapid Response gaf me net genoeg stress dat ik niet helemaal uitgeput was na een potje. Het gevoel dat je krijgt als je in de laatste seconden het spel wint is heerlijk. Ook het geluk element van je dobbelstenen voegt aan de stress toe. “We moeten hierheen vliegen, dus rol vliegtuigen!” of “Rol nou niet telkens hetzelfde!” waren uitspraken die veel over de tafel vlogen. Ik kan Pandemic: Rapid Response daarom van harte aanbevelen.

Aantal keer bekeken: 4425

Laagste 3 prijzen voor Pandemic: Rapid Response (NL) (Bordspellen)

17.47 3