Review Patchwork: Doodle

Het roll & write genre blijft zich maar uitbreiden met nieuwe spellen! Dit keer mocht ik Patchwork Doodle proberen, een roll & write versie van het bekende Patchwork. Ik ben fan van het origineel en van dit genre spellen, dus laten we snel kijken of deze combinatie goud waard is!

Feest van herkenning
Wie Patchwork al eens gespeeld heeft, zal in dit spel veel herkennen. Er is per speler een speelveld met allemaal lege vakjes en in het midden bevinden zich allerlei tetris-achtige puzzelstukken. Deze stukken mag je draaien en spiegelen zoals je maar wilt. Het doel is jouw speelveld zo goed mogelijk zien op te vullen. Wie de meeste punten heeft, wint het spel. Hoewel het bordspel slechts voor twee spelers is, kun je Patchwork Doodle met zoveel mensen spelen als je maar wilt. Het doosje heeft het over één tot zes spelers, maar eigenlijk is er geen limiet. Iedereen speelt tegelijkertijd, dus met meer spelers gaat het spel net zo vlot als met een kleiner aantal. Tot nu toe allemaal positief dus!

Startopstelling voor twee spelers

Hoe speel je Patchwork Doodle?
Het spel duurt drie rondes van zes beurten. Elke ronde liggen er acht puzzelstukken in een cirkel op tafel, hiervan zul je er zes gaan plaatsen. Een dobbelsteen bepaalt welk puzzelstuk iedere speler moet tekenen, dat is altijd één van de eerstvolgende drie stukken. Zo kun je proberen een beetje vooruit te plannen. Het is niet verplicht puzzelstukken tegen elkaar aan te tekenen, maar dit is meestal wel gunstig. Na elke ronde volgt namelijk een telling, waarbij je punten krijgt voor je meest waardevolle rechthoek die volledig gevuld is. Gaten laten vallen is dus niet wenselijk.

Voorbeeld puntentelling: Ik kan hier de rode, groene of paarse rechthoek tellen. De rode rechthoek bevat een vierkant van 3x3 met 6 extra rijtjes, dat scoort dan als 3x3+6=15. De groene driehoek een vierkant van 4x4 plus twee extra rijtjes, dus 4x4+2=18. De paarse driehoek is 5x5, dus 25 punten. Dat is dus de beste optie en daarmee mijn score voor deze ronde.

Mocht je een stuk niet kunnen of willen plaatsen, dan kun je een bonus gebruiken. Met een bonus verander je wat je die ronde tekent. Zo mag je een stukje naar links of rechts opschuiven en dus een ander stukje tekenen, een los vakje van één veld inkleuren óf het huidige stukje in tweeën knippen en slechts één helft tekenen. Zo kun je de verkregen stukjes een beetje manipuleren. Eén van de drie bonussen mag je zelfs een tweede keer gebruiken. Je moet wel het hele spel met je bonussen doen, dus ze allemaal in ronde één gebruiken is niet verstandig.

De vier bonus opties

Geen interactie
Voordat het spel begint krijgt iedereen een startkaart met daarop een uniek puzzelstuk, zo begint iedere speler het spel met nét een ander speelveld. Daarna speelt iedereen tegelijk. Hoewel de bonussen ervoor zorgen dat een andere speler soms nét iets anders doet zijn die maar beperkt. De meeste beurten zul je dus allemaal precies hetzelfde aan het doen zijn. Dit is een groot minpunt voor een spel gebaseerd op het bordspel Patchwork, want dit spel draait juist om de prachtige interactie tussen de spelers. In Patchwork Doodle kun je geen stukken wegkapen voordat een tegenstander aan de beurt is. Je hebt ook op geen enkele andere manier invloed op elkaar. Er zijn ook roll & writes waarbij de actieve speler andere keuzes mag maken dan de rest van de spelers, dat had in dit spel beter gepast. Helaas is dat nu niet het geval.

Creativiteit
Als je graag creatief bezig bent, zul je aan Patchwork Doodle wat extra plezier beleven. Het is dan namelijk heel leuk om lekker bezig te gaan met allerlei patroontjes tekenen in plaats van elk puzzelstukje met dezelfde kleur te vullen. Om dit te stimuleren zijn alvast een paar gekleurde potloden bij het spel geleverd, nog beter werkt het als je zelf nog extra kleurpotloden en/of stiften toevoegt. Toegegeven, het spel duurt er wat langer door, maar zolang alle spelers plezier hebben in het tekenen maakt dat niks uit. En aan het einde ziet het er super leuk uit!

Een kleurig resultaat aan het einde van het spel!

Hoewel Patchwork Doodle een leuke roll & write is voldoet het niet aan de verwachtingen die Patchwork oproept. Het geeft niet het gevoel van het origineel. Er mist interactie en het spel gaat daardoor snel wat eentonig voelen. Het speelt wel lekker snel en leert heel gemakkelijk aan. Ook mensen die nooit spelletjes spelen, kun je overtuigen een potje mee te doen. Wanneer je groep bestaat uit mensen die graag tekenen, is het spel ook meteen een stukje leuker. Alles bij elkaar is Patchwork Doodle alsnog een leuk tussendoortje, maar jammer genoeg niet heel bijzonder.

Aantal keer bekeken: 2853

Laagste prijzen voor Patchwork: Doodle (Bordspellen)