Review Rovers van de Noordzee

De Vikingen blijven een populair stukje geschiedenis. Van videogames tot tv series en films, je komt ze regelmatig tegen. Ook altijd al een Viking willen zijn? Dan zou je LARP (Live Action Role-Playing) als hobby kunnen oppikken, maar het kan ook gemakkelijker. White Goblin Games maakt het je mogelijk met het nieuw uitgebrachte Rovers van de Noordzee. Je kunt dus alle glorie van een Viking krijgen vanuit je eigen comfortabele huiskamer, ideaal!

In Rovers van de Noordzee ben je een krijger die indruk wil maken op de hoofdman. Je trekt met je zelf samengestelde bemanning ten strijde om als eerste allerlei nederzettingen te plunderen. Naast het verzamelen van buit, verlies je regelmatig een krijger aan de Walkuren. Niet getreurd, krijgers naar Walhalla sturen is ook punten waard. Een deel van je buit kun je vervolgens offeren aan de goden. Het spel kan op drie manieren eindigen; als er nog maar één fort over is, als alle Walkuren verdwenen zijn of als alle offers op zijn. Wie de meeste overwinningspunten verzamelt wint uiteindelijk het spel.

Klaar voor de start
Rovers van de Noordzee bevat een groot spelbord. Dit bord kun je verdelen in drie gedeelten. Aan de rand bevinden zich drie sporen met daarop je wapenuitrusting, je gesneuvelde krijgers door Walkuren en je overwinningspunten. Onderin bevindt zich het dorp, hier breng je onder andere offers aan je goden, verzamel je proviand en vind je jouw bemanningsleden. Het bovenste deel bevat diverse nederzettingen, van een gemakkelijk te veroveren haven tot een versterkt fort. Elke nederzetting bevat buit, die willekeurig verdeeld wordt over de locaties. Hierdoor is elk spel net een beetje anders.

Elke speler ontvangt aan het begin een scheepskaart, een zwarte Viking, twee munten en vijf handkaarten. Je schip toont je spelers kleur en een handig overzicht met hoeveel kaarten, munten en buit je aan het einde van je beurt maximaal mag bewaren. Je begint het spel met drie kaarten, maar die mag je zelf uit een hand van vijf kaarten selecteren om de geluksfactor te verkleinen.

Startopstelling
Ruilen zonder huilen
Tijd om het spel te starten! Het basisprincipe is simpel: je plaatst een Viking en haalt op een andere plek weer een Viking weg. De Vikingen zijn er in drie kleuren; zwart, grijs en wit. Op veel locaties mag je maar één of twee kleuren plaatsen, op andere plekken heeft de kleur Viking invloed op de opbrengst van die actie. Dit is een leuk mechanisme en geeft soms het dilemma tussen een actie die je graag wilt doen of een kleur Viking die je nodig hebt voor een aanval of volgende actie. Je kiest in je beurt uit twee opties: een nederzetting aanvallen of voorbereidingen treffen in het dorp.

In het dorp kun je eerst de actie uitvoeren van de Viking die je plaatst. Daarna mag je een tweede actie uitvoeren met de Viking die je terug pakt. Voor je eerste actie ben je dus beperkt tot lege locaties waar je jouw Viking kunt plaatsen, voor je tweede actie ben je beperkt tot plekken waar al een Viking stond. Niet alles loopt dus altijd volgens plan, gezien de Vikingen vaak verplaatsen. De Vikingen plaatsen en terug nemen is verplicht, maar je mag ervoor kiezen de bijbehorende acties niet uit te voeren. Dit kan handig zijn als je graag een bepaalde kleur Viking terug wilt pakken, maar die zich op een ongunstige plek bevindt.

Acties in het dorp

Het dorp bevat diverse acties, zoals het verkrijgen en uitspelen van nieuwe kaarten. Vergeet ook niet voldoende munten en proviand te verzamelen. Een offer brengen aan de goden levert direct overwinningspunten op. En wat dacht je van het versterken van je wapenuitrusting voor punten en extra aanvalskracht? Keuzes genoeg.

Ten aanval!
Wanneer je genoeg voorbereidingen hebt getroffen, is het tijd om aan te vallen! Een aanval vereist een minimum aantal bemanningsleden, voldoende proviand en afhankelijk van de locatie soms één of twee goudstukken. Proviand en goud lever je in, dus voor elke aanval heb je dit opnieuw nodig.

Een haven levert altijd een overwinningspunt op. Andere locaties leveren overwinningspunten op afhankelijk van je aanvalskracht. Die wordt bepaald door je bemanning, je wapenuitrusting en één of twee dobbelstenen. Mijn ervaring is dat het verplichte aantal bemanningsleden vaak al een redelijke aanvalskracht geeft. Hierdoor kunnen de dobbelstenen soms wat bonuspunten opleveren, maar zul je ook met een slechte worp nog punten binnen kunnen halen. Een lage geluksfactor dus, dat is fijn.

Aan te vallen nederzettingen

Nu is het tijd om je buit binnen te halen! Zelfs als je aanvalskracht te laag was om punten te verdienen, verdien je toch buit. Je kiest één vak bij de aangevallen nederzetting en pakt alle buit die daar ligt. Bevinden zich in datzelfde vak Walkuren, dan moet je voor elke Walkure een bemanningslid afleggen. Hiervoor ga je omhoog op het Walkuren spoor, dat aan het einde van het spel overwinningspunten oplevert. Een nederzetting aanvallen geeft geen tweede actie, maar je krijgt wel een Viking terug aan het einde van je beurt. Deze Viking bevindt zich bij het vakje met geplunderde buit.

Bemanningsleden
Je bemanningsleden hebben diverse mogelijke eigenschappen. Een deel van hen helpt bij aanvallen, door het geven van extra punten of aanvalskracht. Anderen geven een bonus wanneer ze gedood worden door de Walkuren. Ook zijn er bemanningsleden die de acties in het dorp versterken. Je kunt je bemanning pas benutten wanneer je ze uitspeelt. Dit doe je in het dorp bij de Barakken. Elk bemanningslid heeft een eigen aanvalskracht die je links bovenin ziet staan. Je betaalt munten om bemanning in te huren, variërend één tot vier munten, te zien onder de aanvalskracht.

Handkaarten met mogelijke bemanningsleden

Wanneer de bemanning is ingehuurd kun je hun grijze eigenschap op de linkerhelft van de kaart gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen een kaart uit je hand weg te sturen bij het raadhuis, dit kost geen munten. Je profiteert dan eenmalig van het blauwe effect op de rechterhelft van de kaart. Op deze manier zijn kaarten op twee manieren bruikbaar en heb je dus niet snel een kaart waar je niks aan hebt. Mocht je een kaart toch niks vinden, dan heeft het dorp nog een locatie die je kaarten laat weggooien voor munten of goud.

Vele wegen naar Rome
Na vijf potjes met diverse spelersaantallen blijkt dat er niet één beste tactiek is. Dat het spel op verschillende manieren kan eindigen helpt daaraan mee. Met diverse tactieken in één potje, liggen de scores meestal redelijk bij elkaar in de buurt. Sommige manieren van spelen leveren namelijk snel een paar punten op, anderen vergen meer tijd maar laten je grote hoeveelheden punten tegelijk binnenslepen. Zo kun je elk spel weer iets anders proberen. Het aantal spelers heeft niet zoveel invloed op het spelverloop, omdat het aantal Vikingen op het bord nooit verandert. Het is immers altijd één plaatsen en één eraf halen. Bovendien zijn er meerdere plekken bij elke locatie en meerdere locaties van elk type, dus ook met vier spelers kun je redelijk je gang gaan zonder ergens volledig geblokkeerd te worden.

De manier van acties uitvoeren is het meest originele aan Rovers van de Noordzee. De kleur van de Vikingen zijn een belangrijke invloed. Maar net zo belangrijk zijn de bezette en onbezette locaties die je keuzes beperken en de volgorde waarin je de acties kunt uitvoeren. De volgorde waarin je dingen kan doen verschilt nog wel eens van de volgorde waarin je ze wil doen. Hoewel er vele wegen naar Rome leiden, blijft het doel wel hetzelfde: verzamel bemanning, proviand en misschien wat goud. Gebruik dit om aan te vallen voor punten en buit. Herhaal dit meermaals. De variatie om dat te bereiken is groot en de speelduur is kort, waardoor een potje afgelopen is voordat je hierdoor verveelt raakt. Dat het doel niet zo variabel is, maakt het voor mij geen absolute topper. Het is echter wel een leuk spel om te spelen, met name door de manier waarop de Vikingen werken. Dat voelt echt even anders, wat vooral duidelijk wordt zodra je het zelf speelt.

Einde van het spel
Rovers van de Noordzee bevat lekker veel opties en variatie. De bemanningsleden zijn divers, maar gemakkelijk te begrijpen. Ook de iconen op het spelbord zijn duidelijk en overzichtelijk. Hierdoor speelt het spel lekker door, je doet slechts een uur over een volledig spel. De acties die je tegenspelers uitvoeren zijn vaak van invloed op je eigen keuzes, door het slimme mechanisme van Vikingen plaatsen en terug nemen. Hierdoor voelt elk potje anders. Hoewel er veel opties zijn, voelt het spel niet overweldigend. Er zit namelijk behalve de worker placement mechaniek ook een stukje engine building in, doordat je meerdere dingen nodig hebt om een aanval te kunnen voltooien. Alles bij elkaar is Rovers van de Noordzee snel te leren en te spelen en bevat voldoende variatie en interactie om langere tijd interessant te blijven. Zeker eens proberen!

Aantal keer bekeken: 4658

Laagste 3 prijzen voor Rovers van de Noordzee (Bordspellen)

42.48 3