Misschien omdat het de eerste keer was - of kwam het doordat we maar met zijn tweeën speelden - viel het een beetje tegen... Met 2p kon je elkaar niet echt dwarszitten en was het een beetje meer van hetzelfde. Ik had het idee dat het niet lastig was alle gebouwen bezet te krijgen en we zaten nooit zonder meeples.
Behalve de munten die je verzamelt zijn er aan het einde nog veel punten te verdelen, en ik had tijdens het spel niet echt goed zicht op hoe dat aan het einde zou uitpakken.
Bij vaker spelen krijgen we waarschijnlijk beter inzicht in mogelijke strategieën, en krijgen we ook beter gevoel bij welke punten nou het belangrijkste zijn...
Voordelen: wel erg makkelijk te leren en duurt niet lang.
Bij Lanterns moet je bijvoorbeeld meerdere tegels en kaartjes verwijderen, om zo schaarste te creëren.
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Maar ik zei al - pas een keer gespeeld en alleen met de A-kant - dus nog een voorbarige conclusie! Ik wil zeker niet beweren dat het spel niet goed zou zijn!
Daarvoor nog mijn broertje geïntroduceerd in de wereld van Kingdom Death door een White Lion af te slachten. Eigenlijk een te makkelijke prooi, maar een goede eerste sessie.
Het is met afstand het favoriete spel van mijn broertje, maar ik haak vaak halverwege een potje af omdat het te lang duurt. Gisteren was echter een goed voorbeeld van hoe het wel leuk is, waarbij het vanaf halverwege het potje constant close was, het opsplitsen goed ging (het toevoegen van de trebuchet in green Horde helpt hier wel echt bij) en we met wat spanning de objectives bereikten.
1- Grimm Forest: onwijs leuk spel, had hem nog niet eerder gespeeld. Components zijn ook prachtig en het sprookjesthema druipt ervan af.
2- Diamant: gouwe maar ouwe. Blijft te grappig als iemand hebberig wordt, doorgaat, en dan alles verliest.
3- Arcadia Quest Inferno: was vergeten hoe geweldig ik dit spel wel niet vind. Nog net die kill eruit persen met het gooien van crits.
4- Dragon Castle: heerlijk rustig mahjong geinspireerd legspel.
5- Majesty: Bedriegelijk in hoe goed dit spel is. Moeilijke tactische keuzes verpakt in een eenvoudige en snelle gameplay.
6- Topiary: Te schattig spel waarbij je een tuin met gesnoeide tuindieren probeert te bekijken. Maar laat de artwork je niet bedriegen, dit spel kan onwijs gemeen zijn.
Echt onwijs leuk hoeveel spellen we gespeeld hebben! Weer even een paar spellen op de tafel gekregen die ik al een tijdje niet gespeeld ook had.
http://boardgamegeek.com/user/CandyShine
Nadat ik met de vriend waarbij ik zou blijven logeren naar huis was gegaan hebben we nog 'Sunset over Water' gespeeld, een Kickstarter spel dat ik pas heb binnengekregen. Het is een leuke en rustige filler, met leuk artwork. Ondanks dat we het voor de eerste keer speelden, was het snel duidelijk wat we moesten doen en het is snel te spelen.
Alle pracht-en-praal terzijde, hoe is het spel? Het spel oogt complexer dan het is. Na de speluitleg was het duidelijk dat dit geen area-control pur sang is en bleef ik met de vraag zitten hoe alle mechanieken in elkaar grijpen: mandaten, allianties, kami's, tempels, seizoenskaarten, provinciestegels, ronins en honour. Na één van de drie seizoenen gespeeld te hebben werd alles heel duidelijk en de volgende twee seizoenen zouden veel vlotter gegaan zijn, ware het niet voor mijn AP. Maar wat een boeiend spel! Het heeft alles wat ik zoek in een spel: directe confrontatie, veel spelerinteractie, diepgang, strategie en tactiek en een constant veranderend bord dat om mentale flexibiliteit vraagt. Ook als het niet je beurt is, gebeuren er genoeg boeiende dingen die je aandacht trekken... nee, opeisen! Ik denk nu nog steeds na over wat ik anders had kunnen (lees: moeten) doen. Wow, ik wil het zo gauw mogelijk weer spelen. De herspeelbaarheid zou goed moeten zijn met de unieke clans, de variabele seizoenskaarten en tempels. Uiteindelijk eindigde ik met gelijke overwinningspunten als eerste, maar de eeuwig terugkerende honour track bracht de tie-breaker in mijn nadeel. Het kan me niet boeien, al was ik als laatste geëindigd, want ik heb er enorm veel lol aan gehad. Ik wacht met smart op de volgende uitnodiging!
Machi Koro met m'n 8-jarige en m'n 3-jarige (haha) en het was best aardig. Later op de dag nog een keer gespeeld met m'n vrouw ipv de 3yo en het was nog steeds wel aardig. Niks bijzonders denk ik maar ach hij was niet duur.
Skye ook gespeeld met z'n drietjes, was wel interessant maar ook niet echt bijzonder leuk ofzo. Misschien zijn de spellen een volgende keer leuker. Al ben ik bang voor veel AP als ik bij Skye ook op de gebieden van de tegenstanders ga letten (dat deed ik deze keer niet echt).
- Dominion met uitbreiding de donkere middel eeuwen, altijd leuk
- Qwixx, altijd lekker om te dobbelen
Voor het weekend wat nieuwe games gekocht om lekker te spelen buiten met dit lekker weer!
Eerst uiteraard de mini's gepaint voordat we ermee begonnen en zaterdavond begonnen aan een potje samen met mijn vriendin
Het eerste uur was het nog wel flink regels/situaties opzoeken, maar daarna ging alles wel soepel.
Op het eerste stuk liepen we op een gegeven moment vast met wat we konden doen, hierdoor zijn we gevlucht naar een ander eiland, maar dit heeft ons wel het hele action-deck gekost (dit weerspiegelt je leven)
Hierna hebben we "opgeslagen" en daar gaan we binenkort mee verder.
Wellicht dat het volgende potje nogal kort wordt. Onze Actiondeck is dus leeg, en zodra je dan een kaart moet pakken, moet je deze dan uit de discard stapel halen. In die stapel (50 kaarten oid) zitten 5 curse kaarten en als we er daar één van pakken zijn we meteen af.
(Ter info: Als je een cursekaart pakt welke van het actiondeck komt is er niets aan de hand)
Tot nu toe nog wel erg vermaakt met het spel. Sommige dingen moeten we nog wat ontdekken, zoals hoe je het actiondeck weer goed bijvult aangezien we tot nu toe nog maar één keer die mogelijkheid hebben gehad.
Opruimen kost nog wel wat tijd in verband met het terugleggen van kaarten op de juiste plek, maar de aanwezigheid van een degelijk save-systeem is een groot pluspunt.
De mechanics zitten leuk in elkaar en ze voelen ook logisch aan.
Wel een minpuntje: sommige kaarten hebben een andere tint achterkant, waardoor ze in principe gemarkeerd zijn. Op dit moment hebben we er nog geen last van gehad, maar bij een spel van ruim $200 erg slordig.
Makers erover gemailed en ze zijn aan het inventariseren hoeveel mensen er last van hebben en gaan dan besluiten hoe ze het op gaan lossen.
Afgelopen vrijdag ook nog bij de lokale spellenvereniging geweest voor bordspelenavond.
Bij binnenkomst zag ik dat iemand aan het schilderen was, dus ben weer op de fiets gesprongen, thuis m'n verfzooi opgehaald, en de hele avond gezellig zitten painten.
Erg handig als je met z'n 5e bent, dan is zo'n beetje elke kleur wel aanwezig
Nieuwste Japan vakantieblog 2018: http://Japan2018.droogtwelweerop.nl
Quote:
Afgelopen week 7th Continent binnen gekregen.
Eerst uiteraard de mini's gepaint voordat we ermee begonnen en zaterdavond begonnen aan een potje samen met mijn vriendin
Het eerste uur was het nog wel flink regels/situaties opzoeken, maar daarna ging alles wel soepel.
Op het eerste stuk liepen we op een gegeven moment vast met wat we konden doen, hierdoor zijn we gevlucht naar een ander eiland, maar dit heeft ons wel het hele action-deck gekost (dit weerspiegelt je leven)
Hierna hebben we "opgeslagen" en daar gaan we binenkort mee verder.
Wellicht dat het volgende potje nogal kort wordt. Onze Actiondeck is dus leeg, en zodra je dan een kaart moet pakken, moet je deze dan uit de discard stapel halen. In die stapel (50 kaarten oid) zitten 5 curse kaarten en als we er daar één van pakken zijn we meteen af.
(Ter info: Als je een cursekaart pakt welke van het actiondeck komt is er niets aan de hand)
Tot nu toe nog wel erg vermaakt met het spel. Sommige dingen moeten we nog wat ontdekken, zoals hoe je het actiondeck weer goed bijvult aangezien we tot nu toe nog maar één keer die mogelijkheid hebben gehad.
Opruimen kost nog wel wat tijd in verband met het terugleggen van kaarten op de juiste plek, maar de aanwezigheid van een degelijk save-systeem is een groot pluspunt.
De mechanics zitten leuk in elkaar en ze voelen ook logisch aan.
Wel een minpuntje: sommige kaarten hebben een andere tint achterkant, waardoor ze in principe gemarkeerd zijn. Op dit moment hebben we er nog geen last van gehad, maar bij een spel van ruim $200 erg slordig.
Makers erover gemailed en ze zijn aan het inventariseren hoeveel mensen er last van hebben en gaan dan besluiten hoe ze het op gaan lossen.
Afgelopen vrijdag ook nog bij de lokale spellenvereniging geweest voor bordspelenavond.
Bij binnenkomst zag ik dat iemand aan het schilderen was, dus ben weer op de fiets gesprongen, thuis m'n verfzooi opgehaald, en de hele avond gezellig zitten painten.
Erg handig als je met z'n 5e bent, dan is zo'n beetje elke kleur wel aanwezig
Gepost door: Flapperbol op 23-04-2018 11:12
Eerst uiteraard de mini's gepaint voordat we ermee begonnen en zaterdavond begonnen aan een potje samen met mijn vriendin
Het eerste uur was het nog wel flink regels/situaties opzoeken, maar daarna ging alles wel soepel.
Op het eerste stuk liepen we op een gegeven moment vast met wat we konden doen, hierdoor zijn we gevlucht naar een ander eiland, maar dit heeft ons wel het hele action-deck gekost (dit weerspiegelt je leven)
Hierna hebben we "opgeslagen" en daar gaan we binenkort mee verder.
Wellicht dat het volgende potje nogal kort wordt. Onze Actiondeck is dus leeg, en zodra je dan een kaart moet pakken, moet je deze dan uit de discard stapel halen. In die stapel (50 kaarten oid) zitten 5 curse kaarten en als we er daar één van pakken zijn we meteen af.
(Ter info: Als je een cursekaart pakt welke van het actiondeck komt is er niets aan de hand)
Tot nu toe nog wel erg vermaakt met het spel. Sommige dingen moeten we nog wat ontdekken, zoals hoe je het actiondeck weer goed bijvult aangezien we tot nu toe nog maar één keer die mogelijkheid hebben gehad.
Opruimen kost nog wel wat tijd in verband met het terugleggen van kaarten op de juiste plek, maar de aanwezigheid van een degelijk save-systeem is een groot pluspunt.
De mechanics zitten leuk in elkaar en ze voelen ook logisch aan.
Wel een minpuntje: sommige kaarten hebben een andere tint achterkant, waardoor ze in principe gemarkeerd zijn. Op dit moment hebben we er nog geen last van gehad, maar bij een spel van ruim $200 erg slordig.
Makers erover gemailed en ze zijn aan het inventariseren hoeveel mensen er last van hebben en gaan dan besluiten hoe ze het op gaan lossen.
Afgelopen vrijdag ook nog bij de lokale spellenvereniging geweest voor bordspelenavond.
Bij binnenkomst zag ik dat iemand aan het schilderen was, dus ben weer op de fiets gesprongen, thuis m'n verfzooi opgehaald, en de hele avond gezellig zitten painten.
Erg handig als je met z'n 5e bent, dan is zo'n beetje elke kleur wel aanwezig
Gepost door: Flapperbol op 23-04-2018 11:12
Probeer op het vaste land snel en plek te zoeken om te jagen (diersporen op de grond), daarmee kun je je action deck hervullen.
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Quote:
[..]
Probeer op het vaste land snel en plek te zoeken om te jagen (diersporen op de grond), daarmee kun je je action deck hervullen.
Gepost door: Gradon op 23-04-2018 11:30
Probeer op het vaste land snel en plek te zoeken om te jagen (diersporen op de grond), daarmee kun je je action deck hervullen.
Gepost door: Gradon op 23-04-2018 11:30
Zijn er op het eerste land veel van dat soort plekken? Want ik kan mij niet herinneren dat we die zijn tegengekomen. (volgens mij maar 1 keer)
Nieuwste Japan vakantieblog 2018: http://Japan2018.droogtwelweerop.nl
We hebben De Kolonisten van Catan Piraten en Ontdekkers elke dag gespeeld, we zijn begonnen bij het eerste scenario en tot het laatste scenario gespeeld.
Vandaag hebben we ook The War of the Ring gespeeld, voor de eerste keer.
Het was vrij complex en we deden vast wel wat dingen verkeerd. Maar mijn vrouw heeft gewonnen, mijn ringdragers waren corrupt geworden.
We hebben ook nog een gewoon potje Catan gedaan, maar dat voelt een beetje.. gewoontjes na Piraten en Ontdekkers.
Verder ook nog een potje Mice and Mystics en die staat de komende weken op de planning.
Ook gaan we binnenkort Robinson Crusoë spelen.
Quote:
[..]
Zijn er op het eerste land veel van dat soort plekken? Want ik kan mij niet herinneren dat we die zijn tegengekomen. (volgens mij maar 1 keer)
Gepost door: Flapperbol op 23-04-2018 12:56
Zijn er op het eerste land veel van dat soort plekken? Want ik kan mij niet herinneren dat we die zijn tegengekomen. (volgens mij maar 1 keer)
Gepost door: Flapperbol op 23-04-2018 12:56
Op het eilandje waar je begint niet. Op het continent zelf meer. Als je een beetje richtingsgevoel hebt ontwikkeld kan je ook redelijk terug bewegen naar een hunting spot als het nodig is (en dat gaat nodig zijn).
Overigens, ik ga er vanuit dat je de voracious godess curse hebt om mee te beginnen. Houd er rekening mee dat die een uur of 16 kost om op te lossen. Dat had ik fijn gevonden om te weten toen ik er aan begon, niet omdat ik het niet leuk vond, maar het laat je toe je tijd wat beter in te delen en niet nog even door te spelen omdat je denkt dat je er nu toch echt wel bijna moet zijn.
Tot niu toe vind ik het erg leuk maar ben nog helemaal niet ver gekomen hehe.
Ben pas net op het vaste land terecht gekomen.
Aantal dingen die ik verkeerd deed.
Craften en combinen ik dacht dat je gecrafte items later concombinen als teminste 1 van de key worden overheen komt.
Maar daar zat ik fout.
Als je een item hebt gecraft en je gaat nog een item craften en dat combinen dan moet je op het moment als je dus gaat craften al beslissen of je gaat combinen of hem er gewoon naast legt je mag dus niet later een item onder een ander item plaatsen.
Komt er dan 1 keyword overheen dan kan je de durability ook verhogen tot een max van 6.
Komen de keyworden niet overheen dan kan je nog steeds combinen maar dan krijgt het 2de en latere item de durability van de top kaart voordeel is dat je dat geen dobbelsteen kost.
Wat ik in het begin ook fout deed was het lopen.
Ik dacht dat je moest kijken waar je heen ging en op die tile kijken wat de loop kosten zijn.
Maar het is van de Tile waaruit je vertrekt die kosten betaal je en hoe ver je dan loopt maakt niet uit maar je moet wel meteen naar je target bewegen zolang het een aaneengesloten gebeid is kan je er heen in 1 loop actie en bevind zich daar een fire of een andere speler kost het kopen je 1 action kaart minder.
En mocht je naar een tile met een Fire en een andere speler bewegen kost het je -2 action kaarten minder.
Wat ik nog steeds een beetje verwarrend vind is het gebruiken van je gecrafte kaarten.
Zover ik begreep stel je heb een Fight actie en je heb een aantal gecombined kaarten met meerdere fight effect dan kan je die allemaal gebruiken en kost je dat maar 1 durability.
|||Spoiler||| Wat ik nog niet zeker weet is bij exploration kaarten soms naar het resolven bijven die naast een tile liggen en geven ze je soms bv.. een bonus op fight of iets anders.
Geld die bonus dan alleen als je je op die aanliggende tile bevind of mag je ook ergens anders zijn. |||Spoiler|||