Review 7 Wonders Uitbreiding: Edifice

Uitgever: Repos Production
Spelers: 3 tot 7
Speelduur: ± 30 minuten

Edifice is de vierde uitbreiding van de tweede editie van 7 Wonders – dat zijn een hoop cijfers. Gelukkig is wat deze toevoegt aan het spel heel eenvoudig én een fijn extraatje voor veel spelers van het basisspel.

Je mag best stellen dat 7 Wonders inmiddels een moderne bordspelklassieker is. Dat werd nog maar eens bevestigd toen er drie jaar geleden een tweede editie uitkwam met weinig spectaculaire aanpassingen, ten opzichte van de eerste, die ondanks dat net zo lekker verkocht. De uitbreidingen van 7 Wonders komen nu ook één voor één beschikbaar voor de tweede editie. Edifice is een bewerking van de oude uitbreiding Babel en is één van de kleinste toevoegingen van het stel. Al is het wel een leuke toevoeging.

Pimp je wonder
Bij het spelen met Edifice komen er drie bouwprojecten in het spel, waaraan spelers gezamenlijk deel kunnen nemen: eentje in elk van de drie rondes die het spel kent. Op het moment dat je een deel van je persoonlijke wereldwonder bouwt, heb je de mogelijkheid om te investeren in het Edifice-bouwproject, meestal door het betalen van wat geld. Dan moeten je tegenstanders je niet te snel af zijn geweest. De ruimte om mee te doen is beperkt tot het aantal spelers min één.

Goede investering
Waarom zou je meedoen aan die projecten? Simpel: ze leveren altijd een leuke beloning op. Dat kan geld zijn, maar ook opties om punten te scoren, militaire macht of grondstoffen behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast kan niet meedoen je zelfs een straf opleveren: mocht het gebeuren dat het project niet genoeg investeerders vindt, dan moet iedereen die niet mee heeft gedaan iets inleveren, zoals geld of een gespeelde kaart. Kun je dat niet, dan krijg je minpunten.

Timing is alles
In de praktijk zul je met dat laatste scenario niet zo snel geconfronteerd worden, want het is eigenlijk altijd de moeite waard om wat munten apart te houden zodat je mee kunt doen aan het Edifice-project van de ronde. De beloningen kunnen je een richting geven voor je tactische keuzes in de volgende ronde, of je kunt ze investeren in de lucratieve eindscore-kaarten die in de derde ronde beschikbaar komen. Eigenlijk alleen maar cadeautjes, voor een minimale investering. Het is dus niet de vraag of je in wilt stappen, maar of je timing slim genoeg is zodat je er zeker van kunt zijn dat je tegenstanders je niet voor zijn.

Nog meer extra’s
In de doos zit een flinke stapel bouwprojectkaarten voor de nodig afwisseling, daarnaast zijn er ook twee nieuwe beschavingen om mee te spelen. Degene die het meest aansluit op de toevoegingen van deze uitbreiding, is Ur. Deze beschaving beloont je voor het bouwen van het wonder met extra deelname-tokens voor de bouwprojecten, zodat je er ‘gratis’ van mee kan profiteren ook al waren je tegenstanders je voor. Of je kunt er op deze manier zelfs meer dan één te pakken krijgen, met dubbele bonussen als gevolg.

Carthago is de tweede extra beschaving, die als aardigheidje je een keuze biedt bij het bouwen van je wonder: in sommige fases kun je je bouwbeloning kiezen. Op één kant van dit beschavingsbord ben je zelfs na twee etages al klaar met je wonder, wat handig kan zijn bij bepaalde strategieën.

De uitbreidingen van 7 Wonders zijn geen van alle koopjes als je kijkt naar wat je aan componenten vindt in de doos: een paar kaarten, wat kartonnen tokens en een zakje plastic speelstukken. Daar staat tegenover dat je Edifice als liefhebber van 7 Wonders wel vaak zult gebruiken. Misschien zul je hem bij het spelen met mensen die het spel nog niet kennen eruit laten, maar buiten dat is er eigenlijk geen reden om deze uitbreiding niet standaard toe te voegen, zelfs al zijn er al andere uitbreidingen in gebruik. Als je Edifice koopt, ben je al een fan van het basisspel en dan kan wat extra variatie nooit kwaad: onmogelijk om je een buil aan te vallen dus.

Aantal keer bekeken: 516

Laagste 3 prijzen voor 7 Wonders Uitbreiding: Edifice (Bordspellen)

22.95 3