Review Alhambra: Het Rode Paleis

Spelers: 2 tot 6
Speelduur: ± 60 minuten
Leeftijd: vanaf 14 jaar

Met Alhambra: Het Rode Paleis is er weer een nieuwe variant op de Alhambra klassieker bij. Was dat nodig? Misschien niet, maar toch is het fijn dat hij er is.

Het tegellegspel Alhambra is al twintig jaar een favoriet bij mensen die houden van toegankelijke spellen. Je kunt het omschrijven als een soort Carcassonne plus, waarin je door het spelen van kaarten tegels koopt die een mooi en hopelijk goed scorend bouwwerk gaan vormen. Het Rode Paleis is voor negentig procent hetzelfde spel en als je weet dat er al een heleboel uitbreidingen en varianten op Alhambra bestaan, kun je je afvragen of het dan nog iets toe kan voegen. Ja, denken wij!

Snelle keuzes
In Het Rode Paleis zijn de spelers achter elkaar aan de beurt totdat de markt, waar de tegels te koop zijn die je in je eigen speelgebied kunt leggen, niet meer aangevuld kan worden. In je beurt zal je meestal kiezen uit twee opties: geldkaarten pakken of geld uitgeven om tegels te kopen.

Er is een wisselend aanbod van vier geldkaarten in vier verschillende valuta en met waardes variërend van 1 tot 9. Tijdens je beurt mag je één kaart uit het aanbod pakken, of meerdere zolang de totale som niet hoger is dan 5.

Als je tegels wilt kopen, kies je uit een van de vier beschikbare tegels op de markt. Voor elke is een andere soort valuta nodig. De kosten lopen uiteen van 3 tot 13. Die betaal je met de geldkaarten en als je dat gepast doet, mag je daarna meteen nog een actie uitvoeren. Betaal je niet gepast, dan krijg je ook geen wisselgeld. Het is dus zaak om zowel dure als goedkope geldkaarten bij elkaar te sprokkelen, zodat je zo veel mogelijk gepast kan betalen.

Op de reservebank
Als je een of meer tegels hebt verzameld, leg je die helemaal aan het eind van je beurt tegen elkaar aan, in je zogenaamde Alhambra. Het voert hier te ver om in details te treden, maar daar komen een aantal regels bij kijken, waardoor het kan gebeuren dat je dit niet meteen kan doen. Daarom heb je een reservegebied waar je maximaal vier tegels kunt plaatsen en daar komt de derde mogelijke actie in je beurt om de hoek kijken: het omwisselen of plaatsen van tegels vanuit deze reserve. Handig om later in het spel je score te maximaliseren. Maar hoe werkt punten scoren eigenlijk?

Drie keer scoren
Op drie momenten tijdens het spel kun je punten verdienen. Die timing wordt bepaald door twee scoringskaarten die door de stapel met geldkaarten geschud zijn: als die tevoorschijn komen, is het zover dat de punten worden opgeteld en aan het eind van het spel volgt er een derde moment. Bij het scoren worden de houten gebouwen die op de tegels staan belangrijk.

Er zijn zes kleuren en bij het opzetten van het spel is voor elk score moment willekeurig bepaald hoeveel elke kleur scoort en dat is op elk van de drie momenten anders. Je telt de gebouwen die iedereen in zijn Alhambra heeft staan – niet in de reserve dus - en zo wordt bepaald welke speler de meerderheid heeft in elke kleur. Dan worden de punten uitgedeeld. Daarnaast scoort iedereen voor de langste muur in hun Alhambra: dat is een dikke zwarte lijn aan de buitenrand die je kunt vormen met het handig plaatsen van je tegels.

Multi-inzetbaar
Dan zijn er nog de bewakers die op de duurdere tegels in de wachttorens afgebeeld staan. Als je zo’n tegel koopt, zet je de houten bewakers erop en staan die tot je beschikking. Je kunt ze uitgeven om speciale acties uit te voeren. Die acties staan op vier tegels, die in elk afzonderlijk spel weer anders zijn, afhankelijk van de set up. Ze maken het bijvoorbeeld mogelijk om tegels te kopen die klaarliggen om op de markt geplaatst te gaan worden of extra geld te mogen pakken, maar er zijn er nog veel meer. Je moet wel een afweging maken of het uitgeven van zo’n bewaker de moeite waard is, want aan het eind van het spel zijn ze ook punten waard.

Laag er bovenop
Het Rode Paleis neemt het stevige fundament van Alhambra en bouwt daar een extra etage bovenop. Het voornaamste verschil met het basisspel zijn de wisselende houten gebouwen in plaats van gebouwen die vast op de tegels staan afgebeeld. Elke keer dat er een nieuwe tegel wordt getrokken, komt daar willekeurig een van de zes gekleurde gebouwen op en dat geeft meer variatie van spel tot spel. Ook nieuw zijn de wachters, die voor een interessant dilemma zorgen: ze kunnen veel punten waard zijn in je Alhambra maar als je ze gebruikt om de speciale acties uit te voeren misschien nog wel meer.

Mooi totaalpakket
Dankzij de toevoegingen is er eigenlijk geen reden meer om terug te vallen op de oude Alhambra. Dit is de beste versie die er nu te koop is van het spel: het geeft een nieuwe impuls voor de mensen die het al kennen en tegelijkertijd zorgen de extra’s niet voor te veel complexiteit voor nieuwelingen. En wie ondanks dit mooie totaalpakket toch wat erbij wil: er zitten nog drie kleine modules in de doos voor meer variatie.

De prijzen voor Alhambra: Het Rode Paleis schommelen rond de vijftig euro, met lichte uitschieters erboven en eronder. Niet bijzonder scherp geprijsd, maar daar staat tegenover dat je dit vlot spelende en niet al te lange spel makkelijk op tafel zal krijgen bij een brede groep bordspelliefhebbers. Dit is perfect voor fans van bijvoorbeeld Carcassonne die net wat meer willen. De handen vol mooie kleine houten gebouwtjes die in de doos zitten geven bovendien genoeg ‘table presence’. Een aankoop dus die zich goed terugbetaalt in speelplezier.

Aantal keer bekeken: 1225

Laagste 3 prijzen voor Alhambra: Het Rode Paleis (Bordspellen)

53.49 3