Review Artisjokken

Ar·ti·sjok (de; v(m); meervoud: artisjokken) distelachtige plant waarvan de vruchtbodem en de bloemschubben eetbaar zijn. Wie kent ze nog? Inmiddels kunnen we de artisjok rekenen tot de vergeten groenten. In het kaartspel Artisjokken van White Goblin Games staat deze groentesoort in de belangstelling, hoewel niet op een positieve manier. We gaan de Artisjok namelijk proberen te elimineren uit het spel: hoe harteloos!

Harteloos
Als het aan het kaartspel Artisjokken ligt mag deze vergeten groente nog lang in de vergetelheid blijven. Alle artisjokken die je onder je hoede hebt, dienen namelijk zo snel mogelijk verwijderd te worden door ze te snoeien en te vervangen door het oogsten van verse groenten.

Deckbuilding
Iedere speler start zijn beurt met enkel tien artisjokken. Hij of zij neemt er vijf op hand en laat de rest gedekt liggen op de trekstapel. Wanneer jij aan de beurt bent, mag je een kaart uit het tuinaanbod kiezen om aan je kaartendeck toe te voegen. De tuinvoorraad ligt in het midden van de tafel en bestaat uit vijf openliggende kaarten. De rest van de verse groenten liggen op de trekstapel. Direct spelen van je gekozen verse groente mag en er is in feite niets wat je ervan weerhoudt om dit te doen. Hoewel, het kan juist ook een tactische zet zijn om dit niet te doen natuurlijk. Je voert de speciale krachten van de kaart uit. Wanneer kaarten uit het spel verwijderd worden, leg je deze neer naast de gesloten tuinvoorraad wat vanaf nu dienst zal doen als composthoop. Wanneer je niets meer kunt spelen, verwijder je al je kaarten uit je hand, legt deze op je eigen aflegstapel en pakt vijf nieuwe kaarten van je persoonlijke trekstapel. Heb je niet genoeg kaarten om je hand te vullen? In dat geval pak je jouw aflegstapel en schud ze om er een nieuwe persoonlijke trekstapel van te maken. Jouw eigen "deck" zal zich steeds meer vullen met verse groenten en de kans wordt natuurlijk steeds kleiner dat je zo'n stekelige artisjok te pakken krijgt.

Verse groenten
De verse groenten, bestaande uit aardappel, aubergine, biet, broccoli, maïs, paprika, prei, tuinboon, ui en wortel, hebben ieder hun eigen speciale krachten. Een ui bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je een artisjok dient te verwijderen, vervolgens leg je de ui op de aflegstapel van een andere speler. Wanneer je een aardappel speelt trek je de bovenste kaart van je trekstapel en leg je deze af wanneer het een artisjok is. Speel je bijvoorbeeld een biet dan kies je een tegenstander en trekken jullie blind uit ieders hand een kaart, wanneer het beide artisjokken zijn verdwijnen beide kaarten uit het spel, in alle andere gevallen ruilen jullie van kaart. Als extra promo is de rabarber toegevoegd, je kunt deze ruilen met een andere groentesoort, maar natuurlijk ook gewoon als extra in het spel toevoegen. De rabarber zorgt ervoor dat je alle huidige groenten uit het tuinaanbod door de tuinvoorraad mag schudden en daarmee vijf nieuwe kaarten mag onthullen.

De winnaar
Ben je aan de winnende hand? In dit kaartspel gaat het erom dat je juist dé winnende hand hebt. Je wint wanneer je van je trekstapel je hand opnieuw vult en hier geen artisjokken in voor komen. Keer op keer is het een verrassing wanneer je geen artisjokken meer pakt, maar hier komt toch ook wel enigszins geluk om de hoek kijken. Is het essentieel om zo snel mogelijk in je artisjokken te snoeien, of speel je tactisch en focus je je hier juist minder op? In feite maakt het niet heel veel uit en zal het lot bepalen of je de juiste nieuwe hand trekt. De spelregels geven aan dat je moet roepen: "Ik heb alle artisjokken verwijderd", echter deze regel hebben wij persoonlijk achterwege gelaten.

Conclusie:
Een kinderlijk eenvoudig kaartspel, maar waar ook volwassenen plezier aan kunnen hebben als een fijne filler. Een absoluut pluspunt is de schattige uitstraling van alle groenten, allen zijn ze voorzien van lieflijke gezichtsuitdrukkingen. Wellicht dat het de spelende kids nog even extra aanmoedigt om lekkere verse groenten te eten. De uitdaging ligt hem er in door een risico durven te nemen, je beurt goed voor te bereiden en de juiste kaarten op het juiste moment te spelen. Een kaart, zoals bijvoorbeeld een broccoli is handig in je eerste beurten, maar wanneer je bijna door je artisjokken heen bent kan een aubergine juist weer uitkomst bieden. Het is absoluut aan te raden om met vier spelers te spelen, want op deze manier heb je meer uitdaging en kun je nét even een tikkeltje extra tactiek toepassen. Met twee spelers is het spel helaas rap voorbij en lijken sommige groentesoorten niet heel erg toepasselijk. Al met al hebben wij zowel met vier als met twee spelers genoten van het kaartspel. Artisjokken is een harteloos kaartspel, waarbij tactisch denken essentieel is, maar er toch ook een portie geluk om de hoek komt kijken.

Aantal keer bekeken: 3123

Laagste 3 prijzen voor Artisjokken (Bordspellen)

12.92 3