Review Bitoku (NL)

Uitgever: Keep Exploring Games
Speelduur: ± 120 minuten

Het cliché dat pittige eurogames er altijd zo beige uitzien, klopt al lang niet meer. Strategie op hoog niveau kan prima vrolijk en kleurrijk zijn, bewijst genretopper Bitoku nog maar eens.

Als Bitoku voor je op tafel ligt, komt er een hoop over je heen. Met de rijk gekleurde tekeningen van geesten, gebouwen en dieren lijkt het wel alsof je in een vriendelijke anime-wereld bent beland, waarin zoveel is te zien dat je niet weet waar je moet beginnen. Dat is ook een beetje hoe je eerste potje zal aanvoelen: hoe moet je chocolade gaan maken van alles wat hier ligt, dat door het drukke bord dubbel zo intens overkomt? Gelukkig zit Bitoku goed in elkaar en verandert dat gevoel van overweldiging al snel in opwinding over zoveel toffe mogelijkheden.

Grip op de timing

Bitoku bestaat uit vier rondes waarin je omstebeurt een actie uitvoert. De opties zijn overzichtelijk: je speelt een kaart, je plaats een dobbelsteen of je verplaatst een eerder geplaatste dobbelsteen. Uiteraard komt alles aan op timing van de juiste acties om dit spel tot een goed einde te brengen en de meeste punten te scoren. Het voert te ver om een spel met zoveel kleine bewegende delen hier tot in detail te gaan beschrijven, maar de grote lijnen zijn helder en maken grip krijgen op alles wat mogelijk is prima te doen als je een beetje bekend bent met dit type spellen.

Reis, bouw en koop
Elke speler begint het spel met eenzelfde setje kaarten. Per ronde is het mogelijk er in totaal drie te spelen op je spelersbord, om zo bijvoorbeeld extra grondstoffen te krijgen of dingen te kopen daarmee. Een kaart spelen zorgt er ook voor dat er één van je drie dobbelstenen ontgrendeld wordt die je op het centrale bord kunt plaatsen. Er zijn vijf gebieden waar je heen kunt gaan, die allemaal andere acties mogelijk maken. Bij de één kun je bijvoorbeeld gaan reizen op een spoor vol bonussen, bij een ander kun je gebouwen gaan bouwen die spelers kunnen gebruiken om hun acties beter te maken en zo zijn er nog een aantal opties. Binnen elk gebied geldt: hoe hoger de dobbelsteen, hoe beter de actie.

Vol is vol

Als je eenmaal een dobbelsteen op het bord hebt staan, kun je daarmee nog wat leuks doen. Bijna alle plekken grenzen aan een rivier, die je kunt oversteken om aan de overkant een ander type actie te doen. Zo kun je betere kaarten pakken, een nieuw type kaart nemen waarmee je een privé-pad kunt bouwen dat ook weer allerlei bonussen oplevert of acties doen die je doelen geven om punten te scoren aan het einde van het spel. Ook hierbij is timing belangrijk, want veel plek voor dobbelstenen is er niet aan de overkant van de rivier en vol is vol.

Maximaal resultaat

Bitoku is een perfect spel voor mensen die strategie leuker vinden dan tactiek. Je kunt vanaf het begin een richting kiezen waar je zoveel mogelijk wilt uithalen: gebouwen bouwen, of anders misschien dat pelgrimspad zo ver mogelijk verkennen of geesten sparen die je kunt combineren met libelles – ja, het zal vast een betekenis hebben. Bij jouw strategie zoek je dan weer einddoelen die erbij passen voor maximaal resultaat. Maar omdat er pas aan het begin van elke ronde nieuwe kaarten en tegels beschikbaar komen, kun je ook weer niet alles tot in de puntjes vooruit plannen en moet je flexibel kunnen zijn, ook omdat anderen dingen voor je neus zullen gaan wegpakken en op plekken zullen gaan staan waar jij heen wilde.

Rijkdom aan paden

Tijdens het eerste potje zal het voor de meeste spelers aftasten zijn om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Maar omdat bijna alles wel een puntje hier en een bonusje daar oplevert, is een beetje ronddwalen in de wereld van Bitoku ook een fijne ervaring. Als je het vaker speelt, openbaart zich de rijkdom aan paden die je kunt nemen, welke goed samengaan en waar de knelpunten zitten. Dit is echt zo’n spel waarbij je alles wilt doen, maar wel degelijk keuzes moet maken. De herspeelbaarheid is dus groot, want de ene keer zul je weer heel wat anders willen en kunnen doen dan de andere.

Bitoku is geen goedkoop spel, maar je ziet je geld wel terug op tafel in de componenten: het is sowieso een grote doos tot de nok gevuld met spullen en het bord is op een elegante manier aan te passen aan het aantal spelers. Belangrijker nog is dat je als liefhebber van midgewicht eurogames niet snel uitgekeken zal raken op deze. Er zit zoveel variatie in dit spel, zowel bij elke nieuwe set up en tijdens het spelen, dat je wel mag stellen dat dit een blijvertje is en een gouden expertbudgy verdient.

Aantal keer bekeken: 2559

Laagste 3 prijzen voor Bitoku (NL) (Bordspellen)

58.90 3