Review De Legenden van Andor: Jonge Helden

Spelers: 2 tot 4
Speelduur: ± 45 minuten
Leeftijd: vanaf 7 jaar

Het heroïsche hoorngeschal moet je er zelf even bijdenken, maar verder heeft Andor: Jonge Helden alles in de doos voor een spannend fantasy-avontuur voor het hele gezin. Pak je boog of je toverstaf en het feest kan beginnen! Zolang de draak het niet verpest…

Andor: Jonge Helden is een kindvriendelijke variant op De Legenden van Andor, een episch coöperatief spel waarbij je verschillende missies vervult in het fantasierijk uit de titel. Ook hier werk je samen en moet je wisselende opdrachten tot een goed einde zien te brengen, maar de regels zijn een stuk overzichtelijker en minder lijvig. Bovendien is je einddoel elke keer hetzelfde: het vinden van drie schattige wolvenwelpjes, die verdwaald zijn in een grot, voordat de lokale draak je burcht heeft bereikt.

Helden en engerds

Aan het begin van dit aantrekkelijk ogende spel krijgt iedereen een held met bijbehorend figuurtje en spelersbord. Elke held heeft z’n speciale kwaliteiten: de een is sterk in de grotten, de ander heeft uithoudingsvermogen, weer een ander kan uitstekend knokken tegen monsters en de laatste zapt met een toverstaf allerlei obstakels aan de kant. Alles wat ze doen, kost tijd ofwel schijven: heb je je voorraad opgemaakt na een lang stuk wandelen of een zware zwaardvechtpartij, dan moet je gaan rusten. Is dat moment aangebroken voor alle helden, dan is de dag voorbij en rukken de monsters op in de nacht. De engerds proberen jouw kasteel te bereiken en als dat de grote drakenbaas lukt, is het spel voorbij.

Niet te simpel

Dat probeer je als groep uiteraard te voorkomen. Maar om te winnen, moet je dus die kleine wolfjes vinden. Die balans houden valt nog niet mee en daarmee is Andor: Jonge Helden zeker geen simpel kinderspelletje. Om al je doelen te bereiken, moet je de taken slim verdelen en efficiënt te werk gaan, al komt een portie geluk ook van pas. Tijdens je tochten door het mistige Andor kun je namelijk van alles vinden: wapens, werktuigen, goedgezinde bewoners maar ook gespuis dat ervoor zorgt dat de monsters aan kracht winnen. Dat werkt met het omdraaien van fiches op het bord en daarmee kun je het treffen of juist dikke pech hebben.

Missie aanvaard!

Daarnaast wordt het tempo waarmee de draak richting de burcht stampt voor een groot deel bepaald door een dobbelsteen. Op bepaalde momenten moet je daarmee gooien en neemt het beest één tot drie stappen. En hoe verder hij gevorderd is, hoe weliger de andere monsters tieren op het bord. Je kunt deze gigant op verschillende manieren terugdringen, maar dat probleem mag je zeker niet negeren. Dat en de zoektocht naar de welpjes komt terug in ieder potje. Een gevoel van herhaling sluipt er bij vaak spelen dus wel in, maar gelukkig zijn er ook, om het fris te houden, de wisselende missies, waarbij je spullen moet zoeken, wegbrengen of extra sloopwerk moet doen.

Heldere mechanismes

Mijn zoontje van acht pikte het spel vrij vlot op. Het enige mechanisme dat een beetje moest dalen, was het gebruik van de tijdschijven. Je gebruikt die om je te verplaatsen – maar niet per se allemaal in één keer - doet daarna een actie en dan wisselt de beurt. Ook als je blijft staan verlies je een schijf, want zoiets kost ook tijd. Maar toen dat eenmaal duidelijk was, speelden we samen razendsnel door het eerste aantal missies. De rest van de concepten zijn dan ook helder: een bepaald aantal zwaarden dobbelen om te winnen van een monster, een fakkel dobbelen om te zoeken in de grot en fiches omdraaien als je op een nieuw stukje kaart komt. De flow van het spel is lekker en de moeilijkheidsgraad precies wat hij zijn moet.

Kopen of niet?
Als je met je kinderen graag coöperatieve spellen speelt, is dit een prima keuze. Het thema sluit er als vanzelf op aan: samen trek je eropuit, zoek je de spullen die je nodig hebt, jaag je monsters op de vlucht en zoek je naar die knuffelige wolfjes. De moeilijkheidsgraad bij het halen van je doelen is van meet af aan niet te kinderachtig en wordt geleidelijk opgevoerd met de verschillende missies. Een dosis geluk hoort daarbij, maar dat overheerst niet en zeker de doelgroep zal daar geen groot probleem mee hebben. Een erg fijn familiespel dus, dat we met plezier een blinkend zilveren Budgy geven.

Aantal keer bekeken: 2594

Laagste 3 prijzen voor De Legenden van Andor: Jonge Helden (Bordspellen)

33.90 39.95 3