Review Detecteam Family: 3 in 1

Uitgever: Happy Meeple Games
Speelduur: ± 20 minuten
Leeftijd: vanaf 7 jaar

Samen licht verteerbare misdaden in dierenland oplossen: als dat geen zorgeloos gezinsvermaak is, dan weten wij het ook niet meer. Met Detecteam: Familie krijg je als groep drie zaken om op te lossen die stuk voor stuk puzzels zijn in meerdere betekenissen van het woord.

De coöperatieve zaken in deze doos zijn ooit los uitgebracht maar nu voor het eerst verenigd in het Nederlands in één pakket. Op deze manier kun je wat langer vooruit met je aankoop, want een potje duurt net geen half uur en als je een zaak gespeeld hebt, ken je de clou en kun je hem niet nog een keer spelen. Geen groot bezwaar, want met dit speurspel hou je met gemak de aandacht erbij van je kind, nichtje of buurjongetje. En daarna kun je het prima cadeau doen, want het spel is makkelijk te resetten.

Groeiende puzzel
Alle drie de zaken in de doos werken op dezelfde manier. Om te starten, haal je een stapel lekker grote kaarten uit het plastic en doet simpelweg wat er op de bovenste geschreven staat. Regels leren is niet nodig en dat is sowieso een dik pluspunt als je met kinderen speelt. Na de eerste instructies liggen er twee kaarten en een trekstapel op tafel. Elke kaart is een onderdeel van een puzzel, die aan het eind van het spel een grote tekening zal laten zien met tekst erop. Als de spelers de juiste kaarten aan elkaar hebben gepuzzeld, geeft die tekening een weergave van de plaats delict met relevante informatie over de oplossing van de zaak.

Relevant of niet
Het spel bestaat feitelijk uit twee helften. Je begint om de beurt stukje voor stukje (of eigenlijk: kaartje voor kaartje) te werken aan de puzzel. Als je aan de beurt bent, trek je twee kaarten, kies je er eentje om toe te voegen aan de tekening en de ander wordt afgelegd. Omdat er drie versies van hetzelfde stukje puzzel zijn, krijg je aan het eind van de rit toch een complete afbeelding. De uitdaging van het spel zit ‘m in het bepalen of de informatie die op de kaarten staat relevant is voor het oplossen van het mysterie. Die afweging moet je alleen maken: pas na het plaatsen van de kaart mag je praten over wat er inmiddels op tafel te zien is en theorieën delen.

Teamwork
Als de puzzel compleet is, begint de tweede helft van het spel. Pas vanaf dit moment mag je informatie in de groep gooien die je hebt kunnen lezen op de kaarten die je eerder hebt afgelegd. Het zit er namelijk dik in dat er een paar minder nuttige kaarten op tafel liggen, maar als je nog weet wat er op die ene kaart stond die je per ongeluk ten onrechte hebt afgedankt, helpt dat natuurlijk enorm. Hier komt dus een geheugenaspect om de hoek kijken. Nadat alles is doorgesproken, krijg je een aantal meerkeuzevragen te beantwoorden die uiteindelijk bepalen hoe goed je de zaak hebt opgelost.

Overzichtelijke keuzes
Detecteam: Familie brengt het er goed vanaf om een mysterie met best veel onderdelen behapbaar te houden voor spelers van alle leeftijden. Het komt in het grootste deel van het spel neer op een keuze uit twee kaarten, waarbij je kijkt of de informatie die je in je handen hebt iets toevoegt aan wat er al bekend is of nuttiger is dan wat op dezelfde soort kaart staat die er al ligt. Je mag namelijk ook over eerder gelegde kaarten heen leggen. Gaandeweg ontstaat er zo een verhaaltje rondom het mysterie en het is leuk om theorieën te spuien over de zaak, die nooit al te heftig is qua thema.

Duiden en ordenen
Het is wel even goed opletten bij het samenstellen van het geheel van kaarten. Niet dat de legpuzzel moeilijk is, maar het kan gebeuren dat er in de linkerbovenhoek iets onthuld wordt over een uitspraak van een dier een dag voor de misdaad en rechts van het midden een situatie wordt belicht die twee weken voor de misdaad ontstond. De grootste uitdaging is het correct duiden en ordenen van al die informatie. Maar dat doe je vooral in de laatste helft van het spel en dan heb je met iedereen bij elkaar best veel stof om mee te werken.

Het oplossen van een misdaad wordt wel eens omschreven als het bij elkaar leggen van de juiste puzzelstukjes en dat is letterlijk wat je doet in dit spel. Voor een redelijk kort spelletje met weinig bewegende delen zit er veel in, al moet de sjeu en de ontwikkeling voor een groot gedeelte komen van de mensen die het spelen. Je moet je realiseren dat de zaken in de doos geschikt zijn om één keer te spelen elk, maar dat is eigenlijk ook de norm in dit genre. Voor een drietal potje vrolijk en goed doordacht familievermaak, is dit dus helemaal prima.

Aantal keer bekeken: 1220

Laagste 3 prijzen voor Detecteam Family: 3 in 1 (Bordspellen)

22.50 3