Review Don Juan

Spelers: 2 tot 5
Speelduur: ± 15 minuten

De ultieme versierder Don Juan is een romanticus van het oude stempel: hij schrijft zich een kramp met alle liefdesbrieven die hij verstuurt aan zijn verschillende schatjes. In het spel dat zijn naam draagt probeer je die voor jezelf zo voordelig mogelijk te verdelen over de spelers.

Don Juan is een snel spelletje dat leunt op een mechanisme dat bekend staat als ‘I split, you choose’. Dat betekent zoiets als ‘ik verdeel, jij kiest’. Hierbij verdeel je tijdens je beurt een hoeveelheid spullen in groepjes, waaruit je tegenstanders als eersten mogen kiezen. In dit geval zijn die spullen brieven, die jij als ongevraagd hulpje van de postbode verspreidt over de liefjes van Don Juan.

Eerlijk delen

Elke beurt begint met grabbelen in de postzak, waarbij je een aantal brieven tevoorschijn haalt. Daarna verdeel je die brieven in evenveel groepjes als het aantal spelers. Aangezien de verdeler altijd het laatst overgebleven groepje krijgt, heeft het geen zin om alle gunstige brieven bij elkaar te stoppen. Je moet de schrijfsels juist zo verdelen, dat de anderen iets pakken dat zij nodig hebben en daarmee iets laten liggen dat voor jou uiteindelijk het gunstigst is – of in elk geval niet gruwelijk slecht.

Goed en slecht nieuws
Er zitten vijf soorten brieven in het spel. Het soort in de verschillende spelerskleuren is waar het uiteindelijk om gaat: speel je bijvoorbeeld met groen en heb je drie groene liefdesbrieven verzameld, dan kun je die inruilen voor een hartje. Degene die als eerste drie hartjes heeft gekregen, wint het spel meteen. Maar er zitten ook grauwe brieven in het spel met slecht nieuws en als je opgescheept raakt met drie van die onheilstijdingen, krijg je een gebroken hartje. Met drie gebroken hartjes in je bezit moet je een heel hartje inleveren.

Hartjes lijmen

Dan zijn er nog drie andere, meer zeldzame soorten brieven in de zak te vinden. Twee ervan dienen als enkele en dubbele joker, waarmee je makkelijker aan je set van drie liefdesbrieven kan komen. De laatste soort is de rode brief, waarmee je een gebroken hartje mag inleveren, maar een andere speler van jouw keuze ook. Dan kan het natuurlijk nog dat je brieven in de kleur van je tegenstanders in handen krijgt: die kun je per drie inruilen voor een gebroken hartje en geven aan de speler met die kleur.

Koppelverkoop
Elke speler krijgt een bordje met een grote brievenbus erop, waarop afgebeeld staat hoe je het postsorteerproces stapsgewijs moet afhandelen. Waar ‘m het spel inzit, zijn de beurten waarin je zelf de brieven verdeelt. Je wilt het je tegenstanders niet te makkelijk maken om je op te zadelen met brieven die gebroken harten opleveren, maar je moet er ook op letten dat ze niet te hard gaan met de brieven in hun eigen kleur. Vaak komt het erop neer dat je zulke brieven koppelt aan slechte, zodat ze die op de koop toe moeten nemen, maar soms doen zich aardige dilemma’s voor, vooral met hogere spelersaantallen.

Voor de hand liggend

Toch zijn zulke interessante momenten te zeldzaam om dit spel van harte aan te raden. Het is niet eerlijk om van een tussendoortje als dit een diepgaande spelervaring te verwachten, maar over het algemeen liggen de keuzes die je maakt bij het verdelen - en zeker het kiezen - te veel voor de hand. Het thema zorgt voor wat kleur, maar als je gaat nadenken wat je nou eigenlijk aan het doen bent, stort die façade meteen in.

Je probeert Don Juans brieven die aan jou gericht zijn te verzamelen zodat hij jou kiest? Maar hij stuurt er net zoveel aan al je concurrenten! En wat staat er dan precies in een jokerbrief, die iedereen kan gebruiken voor het behalen van het einddoel? Het slaat echt nergens op, al staat deze thematische problemen je spelplezier niet in de weg. De vormgeving van sommige brieven helaas wel, want de enkele joker en de pestbrief lijken qua uiterlijk te veel op elkaar.

Don Juan is een heel puur voorbeeld van een ‘I split, you choose’-spel en is erg toegankelijk voor mensen die nog niet bekend zijn met dit principe. Het is een aardig tussendoortje, maar niet eentje die je keer op keer tevoorschijn gaat halen. Daarvoor val je met wat je doet in het spel te veel in herhaling.

Aantal keer bekeken: 1978

Laagste 3 prijzen voor Don Juan (Bordspellen)

10.00 3