Review EXIT: De Zoektocht naar het Gouden Boek - Adventskalender

Speelduur: ± 10 minuten per dag

Vroeger in de jaren ‘90 telden we maar wat graag tot Sinterklaas of Kerst af met een heuse adventskalender. Een mooie afbeelding op de voorkant van de kalender met 24 vakjes die je open kon maken. Achter elk deurtje bevond zich een chocolaatje in de vorm van een paard of een sok. De chocolade zelf was dusdanig bijzonder dat het minuscule vormpje op de één of andere manier toch enigszins smaakvol te eten was.

Anno 2023 zijn er adventskalenders in vele geuren, kleuren en smaken. Van een thematische versie van je favoriete franchise, tot aan diverse beauty-edities en van een dobbelsteen-versie tot aan een LEGO-uitvoering. Voor iedereen is er vandaag de dag wel één te vinden om af te tellen naar de feestdagen. Ook het bekende escape room-spel van 999 Games is er voor het eerst in een heuse adventskalendervorm onder de naam EXIT: Adventskalender: de Zoektocht naar het Gouden Boek. Wij hebben hem alvast onder de loep genomen om te kijken of dit een adventskalender is die absoluut niet mag ontbreken op je schoorsteenmantel, dressoir, nachtkastje of gewoon elders weggestopt in een hoekje in je huis a la een escape room item.

Exit1

De Zoektocht naar het Gouden Boek
In deze review gaan we inhoudelijk niet veel in op het verhaal, dit zul je zelf dienen te ervaren. Wat we je wel kunnen vertellen is dat je een essentieel onderdeel uitmaakt van het succes van Kerstmis dit jaar. Je gaat op zoek naar het Gouden Boek en zonder dit bijzondere boek valt Kerstmis volledig in duigen. Vierentwintig dagen lang zal je elke dag een onderdeel van het grote verhaal lezen en een bijbehorende puzzel dienen op te lossen. Elke puzzel helpt je om een deel van het verhaal te ontrafelen. Hulpmiddelen die je hierbij krijgt zijn een verhalenblok, een hulpmiddelblok en een decodeertableau. Voorwerpen die je zelf dient te verzorgen zijn onder meer een pen, een schaar én logisch denkwerk.

Deze adventskalender gaat aan diggelen
Correct! Een pen en een schaar. Deze adventskalender wordt na afloop volledig onbruikbaar en zal voor een gedeelte ondergekalkt, opengescheurd en doorgeknipt zijn. Rijp voor het oud papier dus. Gelukkig is de doos dan ook volledig recyclebaar. Iedere dag lees je een deel van een spannend verhaal dat je goed dient te onthouden, want ALLES kan een hint zijn. De ene keer krijg je kaartjes met extra informatie, de andere keer speciale voorwerpen, weer een andere keer dien je het vakje zelf alleen goed te bestuderen. Voorspelbaar? Zeker niet!

Exit-2

Wanneer je eerder een EXIT-spel hebt gespeeld, zul je zeker begrijpen dat ALLES een hint kan zijn. Ook voor deze adventskalender geldt dat, ondanks de rode draad van het Gouden Boek, je zo nu en dan het idee hebt dat het alle kanten op gaat. Je relateert zaken die in deze kalender voorkomen niet snel aan het aftellen naar kerst.

Zoals menigeen bij EXIT weleens ervaren zijn niet alle puzzels of hints even logisch. Dikwijls sla je het hint-blok er op na om de juiste redenering nog eens door te nemen. Van de eerste hint hoef je overigens niet heel veel te verwachten en is deze in principe al voorgekauwd. De clue doorhebben kan soms even duren, maar verwacht niet dat je langer dan 15 minuten per dag bezig bent. De oplossingen zijn simpel of blijven enigszins wazig. Laat het gaan, de volgende dag gaan we er gewoon weer met frisse moed tegenaan.

Exit4
Is de EXIT: Adventskalender een GOUDEN zet?
Natuurlijk is het enorm leuk om in escape room-vorm af te tellen naar kerst. Er zijn wel een paar kritiekpunten: de aanschafprijs is vrij hoog met een prijskaartje van 48 euro, in zijn totaliteit ben je wellicht 120 - 180 minuten kwijt en daarna is je kalender onbruikbaar. Het is en blijft een EXIT-variant met logische puzzels, maar ook onlogische puzzels. Het materiaal is daarnaast niet enorm stevig, kinder- en huisdierproof is het zeker niet. Hierdoor waren er al diverse vakjes ingedeukt voordat die dag aangebroken was. Ook hebben we regelmatig materiaal van eerdere dagen aangetroffen in andere vakjes. Wellicht is het niet heel handig om al het materiaal weer terug in het vakje te stoppen?

Natuurlijk zijn er ook veel pluspunten: EXIT-fans  zullen helemaal in hun nopjes zijn. De puzzels zijn dikwijls goed oplosbaar en zullen niet heel veel kostbare tijd in beslag nemen. Een eyecatcher is het zeker dankzij de grote vorm van de doos. Het allerleukste is wel dat je 24 dagen lang met een avontuur bezig bent waarin je stukje bij beetje dichter bij de oplossing komt, terwijl je tussendoor vele uitstapjes maakt. Je kunt het avontuur in je eentje aangaan, maar nóg leuker is om dit samen te doen. Het is zeker plezierig om samen te discussiëren over een eventuele oplossing. Ideaal dus ook om iedere dag te spelen na het diner aan tafel met het hele gezin. Een verhaaltje lezen en aansluitend een puzzel oplossen voor het slapen gaan. Hier heb je natuurlijk wel ook het geduld voor nodig om niet stiekem het hele verhaal uit te spelen en alles achter elkaar op te lossen. In dat geval verlies je de complete essentie van de adventskalender. Vergeet ook zeker niet, om wanneer je tot aanschaf van deze kalender overgaat dat er werkelijk over-al! een hint in kan zitten om de puzzels op te lossen.

Wanneer je een Escape Room-liefhebber bent dan verdient de EXIT: Adventskalender: de Zoektocht naar het Gouden Boek zilveren Beginnersbudgy, omdat aftellen naar kerst nóg leuker is wanneer je dat in een Escape Room-vorm kunt doen en dat is goed gelukt. Goud heb je sowieso al in handen bij je Jacht naar het Gouden Boek.

Vrolijk kerstfeest!

Linda (Linnsane)

Linnsane gaat regelmatig met de winst naar huis. Dit kattenvrouwtje kun je warm maken voor niet al te complexe bordspellen of videogames en is daarnaast niet vies van uren achtereen bingewatchen. Heeft een sterke voorliefde voor spellen waarin katten, Alice in Wonderland, dino's of Disney een rol spelen.

Aantal keer bekeken: 990

Laagste prijzen voor EXIT: De Zoektocht naar het Gouden Boek - Adventskalender (Bordspellen)