Review Formula

Uitgever: Formula Games
Spelers: 2 tot 5
Speelduur: ± 15 minuten
Leeftijd: vanaf 6 jaar

Als je lol hebt, leer je meer dan als je tegen heug en meug stof gevoerd krijgt om te onthouden. Ongetwijfeld met een soortgelijk idee in het achterhoofd is Formula gemaakt, een kaartspel waarbij je zo snel mogelijk je hand probeert leeg te spelen door het maken van sommen.

Laat ik meteen even de beperkingen van dit spel op tafel gooien: als een van de spelers van Formula niet tussen de zes en negen jaar oud is, is er geen reden om het te spelen. Of je moet de dagen van Dr. Kawashima’s Brain Training willen herbeleven. Dat is geen kritiek, want het hele idee achter Formula is om kinderen er op een speelse manier mee te leren rekenen. Volgens de bijgevoegde informatie lukt dat en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen. Wat ik zeker weet, is dat ik en mijn proefkonijn – een achtjarige die dol is op rekenen en er ook talent voor heeft – er in elk geval een plezierig tussendoorspelletje aan hebben gehad.

Klopt dit wel?

Het doel van het spel, dat meestal niet langer dan een kwartiertje duurt, is om de kaarten in je hand kwijt te raken. Je begint met zeven stuks en daarop staan cijfers van 0 tot 9.  Op tafel liggen er dan al twee kaarten en een =-teken. Tijdens je beurt mag je er één, twee of drie neerleggen en een kloppende som maken. Daarvoor moet je ook een +, -, / of x neerleggen uiteraard. Voorbeeldje: bij aanvang ligt er 3 5 =, voeg daar een 2, een + en een 7 aan toe en je krijgt. 2 + 5 = 7, als je de 3 bedekt. De volgende speler kan daar op voortborduren: met een 1, een x en een 5 erbij staat er 1 x 5 = 5. Zo wordt er doorgespeeld tot iemand al z’n kaarten kwijt is.

Zo moeilijk als je wilt

Je mag ook getallen maken van twee cijfers en die vervolgens weer veranderen in eentje van één cijfer. Om het nog iets moeilijker te maken, kun je het verplicht stellen om minstens één kaart op tafel te gebruiken of de regel gebruiken dat als de uitkomst van de som deelbaar is door 5 je de anderen een kaart aansmeert. Als het dan nog steeds te simpel is, is er met Genius Edition ook een mini-uitbreiding verkrijgbaar waarmee negatieve getallen, breuken, kwadraten en wortels toegevoegd worden. Zo kunnen de oudere kids of wiskunde-fanaten toch weer meedoen.

Kopen of niet?

Of dit spel een succes wordt bij je kinderen, ligt eraan of ze rekenen een beetje leuk vinden. Zo niet, dan mag dit misschien leuker zijn dan les op school, maar wat je doet is niet anders en dat zal zich vertalen in weinig spelplezier. Mijn zoon vindt sommen maken leuk en had dus ook lol met dit spel. Omdat je het niveau ervan zo makkelijk en stapsgewijs kan opvoeren, kun je de prestaties van kinderen met interesse langzaam verbeteren door te spelen. Daar is dus wel de uitbreiding bij nodig. En als niet helemaal duidelijk is hoe je kroost zal reageren, dan kan het met deze prijs en korte speelduur geen kwaad het uit te proberen.

Aantal keer bekeken: 1675

Laagste 1 prijzen voor Formula (Bordspellen)

17.00 17.00 1