Review Grand Austria Hotel

Uitgever: Lookout Games / Mayfair Games
Speelduur: 90 minuten

Het zijn de hoogtijdagen van het keizerrijk Oostenrijk waarin jij een hotel runt in het statige Wenen. Met een lekkere strudel en een kopje koffie weet jij als hotelier aan de wensen te voldoen van zowel toeristen als de aristocratie. Om vervolgens deze beste mensen uiteraard een kamer in je hotel aan te bieden. De stroom aan nieuwe gasten met nieuwe wensen blijft echter maar doorgaan. Dus weet jij als hotelier de gasten op hun wenken te bieden, of is jouw hotel niet gebouwd om deze uitdaging te aan te gaan?

Grand Austria Hotel Boxcover

De gast staat centraal
In Grand Austria Hotel ontvang je verschillende gasten zoals aristocraten, artiesten, burgers en toeristen. Deze gasten nodig je uit in je café om te voorzien van een strudel, cake, wijn of een zwarte koffie. Wat zij precies willen en in welke hoeveelheden verschilt per gast, maar iedere hotelier weet dat het uiteindelijk draait om het levensgeluk van zijn gast.

Helaas is het ook nog zo dat gasten een specifieke hotelkamer willen hebben, afhankelijk van hun kleur zijnde rood, blauw en geel. Behalve de toeristen, want die zijn tevreden met iedere kamer. Gelukkig levert je al deze waanzin ook nog wat op, want afhankelijk van de gast krijg je een bepaald aantal overwinningspunten en/of een direct voordeel. Daarbij krijg je aan het einde van het spel punten voor alle gevulde hotelkamers. In vogelvlucht is dit het belangrijkste dat je in Grand Austria Hotel aan het doen bent, maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Wat geven de dobbelstenen?
Grand Austria Hotel wordt gespeeld aan de hand van zeven rondes, waarin je iedere ronde twee acties uitvoert aan de hand van een uniek dobbelsteenmechanisme. Aan het begin van iedere ronde rolt de startspeler een lekkere grote hand vol dobbelstenen. Al deze dobbelstenen worden vervolgens verdeeld over de zes mogelijk acties en de spelers kiezen dan om de beurt een dobbelsteen om hun actie mee uit te voeren.

Grand Austria Hotel Dice

Tot zover klinkt dit allemaal nog niet zo heel bijzonder, maar wacht nog heel even. De kracht van jouw actie wordt namelijk bepaald door de hoeveelheid dobbelstenen die er liggen van de waarde die jij kiest. Simpel gezegd, hoe meer dobbelstenen van dezelfde waarde des te sterker de actie. Dit zorgt altijd voor een spannend moment bij het rollen van de dobbelstenen, want worden er genoeg dobbelstenen gerold van de actie die je dringend nodig hebt, of moet je nu toeslaan op de actie waar veel dobbelstenen liggen? Hierin zit de continue spanning van Grand Austria Hotel, waarin je aan de hand van de gerolde dobbelstenen bepaalt of je kiest voor een sterke actie of voor iets wat je nu echt nodig hebt. Soms moet je gewoon een bepaalde actie uitvoeren voor je algehele strategie, alleen waren er juist nu niet veel dobbelstenen gerold voor die betreffende actie.

Aan elkaar schakelen van voordelen tot een combo
Hoe sterk de acties ook zijn, met slechts twee acties per ronde merk je al gauw dat je te weinig kunt doen. Daarom moet je op zoek gaan naar mogelijkheden om tot heerlijke combo’s te komen. Dit doe je door gebruik te maken van de directe voordelen die gasten opleveren als je ze in hun hotelkamer plaatst, of door gebruik te maken van je staf. Aan het begin van het spel ontvang je zes stafkaarten met de mogelijkheid om later in het spel meer stafkaarten te trekken. Deze stafleden hebben ieder hun eigen krachten die eenmalig zijn, inzetbaar gedurende het gehele spel of doelen geven voor het einde van het spel waarmee je punten kunt verdienen. Hierdoor kun je aan het begin van het spel al een mogelijke strategie verzinnen met de zes stafkaarten die je ontvangt.

Wil het toch niet helemaal lukken met het maken van een mooie combo, omdat de dobbelstenen het niet eens waren met je plannen, dan kun je altijd je actie overslaan. Als iedereen eenmaal zijn of haar acties heeft uitgevoerd, wordt één dobbelsteen weggedaan en de overgebleven dobbelstenen worden opnieuw gerold, waarna jij je overgeslagen actie mag uitvoeren. In Grand Austria Hotel ben je daarom beperkt afhankelijk van het geluk van de dobbelstenen, want naast het overslaan van je beurt kun je ook nog Oostenrijkse kronen inzetten. Bij de betaling van een kroon kun je een extra dobbelsteen toevoegen aan je gekozen actie. Of je kunt de kroon inzetten om gebruik te maken van de waarde zes dobbelsteen, die geldt als een joker. Je moet alleen wel spaarzaam omgaan met je kronen, want het is lastig om die terug te verdienen.

Grand Austria Hotel Main Board

Strudels zijn eigenlijk gewoon bruine houten blokjes
De Oostenrijkse kronen en strudels zijn de kleine elementen die je een gevoel van thematisering moeten geven. In principe had dit bordspel zich op welke andere plek dan ook kunnen afspelen. Tevens is het jammer dat de drink- en etenswaren bestaan uit saaie vierkante blokjes en zo ook staan afgebeeld op de kaarten. Hoewel je dus praat over een strudel, ziet het eruit als bruin houten blokje. Dat daargelaten hebben de artwork en karakters wel een soort statige uitstraling dat past bij de Wenen en de tijdsgeest waarin het spel zich afspeelt. Daarbij een leuk kleinigheidje, alle toeristen in het spel zijn verwijzingen naar bordspel designers of andere bordspellen.

Een andere link met het thema Oostenrijk is nog de keizer, die tevens een rol speelt in het spel. Zo moet je als speler af en toe een wit voetje halen bij de keizer, waardoor je hoger komt te staan op het keizerlijk spoor. Aan de hand van je positie op het keizerlijk spoor in de rondes drie, vijf en zeven krijg je een voordeel, niks of een nadeel. Het is daarom zeker van belang om deze momenten goed in de gaten te houden, en tevens te bepalen in hoeverre het voordeel je echt iets oplevert. Of misschien kun je beter het nadeel incasseren en je focussen op andere zaken.

Grand Austria Hotel Staff Cards
Iedere keer een nieuwe puzzel om te leggen
Je merkt dat Grand Austria Hotel uit verschillende facetten bestaat die allemaal met elkaar samenhangen. Ik zie het daarom graag als een compacte puzzel, waarbij je aan de hand van de gerolde dobbelstenen slimme beslissingen moet nemen. Voor sommige mensen kan dit als een enorme uitdaging klinken in moeilijkheidsgraad. Als je echter al wat meer bordspellen speelt, dan worden de regels vanzelf duidelijk tijdens het spelen. Het helpt dat de regels duidelijk worden uitgelegd in het regelboekje en dat deze tevens een logische indeling heeft om later nog wat zaken in op te zoeken.

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt van Grand Austria Hotel, dan blijf het leuk om weer een potje te spelen door de variatie dat het spel biedt. Ieder keer als je speelt, begin je met andere stafkaarten, andere keizerlijke voor- en nadelen en andere (nog niet eerder genoemde) einddoelen, waarbij het een race is om deze als eerst te behalen omdat dat meer punten oplevert. Hierdoor geeft ieder potje weer een nieuwe uitdaging om de puzzel zo goed mogelijk te leggen.

Boemerang systeem zorgt voor veel wachttijd met meer spelers
Toch is het niet allemaal één groot feest als wij het gaan hebben over speelduur en aantal spelers. Bij twee spelers heeft Grand Austria Hotel een goede flow en relatief snelle beurten, afhankelijk met wie je het speelt uiteraard. Als je echter met vier spelers speelt, dan moet je rekening houden met veel wachttijd. Zo maakt Grand Austria Hotel gebruik van een boemerang systeem, waarbij speler één de eerste en laatste actie neemt en de laatste speler de acties vier en vijf. Vooral voor deze spelers is het toch wat lang wachten voordat je zelf weer een actie kunt doen.

Grand Austria Hotel Player Board

Aan de andere kant zorgt het spelen met vier spelers ook voor meer interactie. Je bent namelijk iets meer afhankelijk van je tegenstanders en welke dobbelstenen zij wegkapen en dat is vervolgens van invloed op de sterkte van je actie. Met twee spelers valt dit toch iets meer te overzien, maar met drie tegenstanders is het echt afwachten wat zij gaan doen. Daarbij is de race naar de einddoelen een stuk spannender met drie tegenstanders dan één, want je moet ze allemaal in de gaten houden om als eerste de meeste punten te kunnen claimen.

Absolute topper onder de eurogames
Als je al wat meer bordspellen speelt en je vrolijk wordt van de term eurogame, dan is Grand Austria Hotel een absolute topper die je geprobeerd moet hebben. Het heeft een grijpbaar en uniek thema en weet je op een goede manier aan te zetten tot denken. Bijvoorbeeld door het vinden van een combo, waardoor je met het beperkte aantal acties toch veel voor elkaar kan krijgen. Het meest bijzondere aan Grand Austria Hotel is het unieke dobbelsteenmechanisme, waarmee dit bordspel zich onderscheidt van andere soortgelijke titel. Daarbij zorgt de geboden variatie bij ieder nieuw potje ervoor dat Grand Austria Hotel keer op keer weet te boeien. Door dit complete pakket van interessante mechanismen en variatie is deze titel de prijs van 60 euro zeker waard, omdat je Grand Austria Hotel nog vaak genoeg op tafel zet. Daarom verdient Grand Austria Hotel zonder twijfel de gouden-expert Budgy.

Tekst: Mike Witteman

Budgy Expert Goud

Aantal keer bekeken: 2891