Review Hellapagos

Spelers: 3 tot 12 spelers
Speelduur: ca. 20 minuten

Als jij schipbreuk zou lijden, met wie zou jij dan op een eiland willen aanspoelen? Ga je eerder voor mensen die een beter gevoel voor overleving hebben, of voor mensen die je juist het meest vertrouwd? Ik zou zelf voor een mix van beiden gaan om mijn kans op overleven zo hoog mogelijk te houden en dat is ook waar Hellapagos om draait. Samen probeer je te overleven op het eiland, maar komt iedereen er ook veilig van af?

De setup voor vier spelers.
De setup voor vier spelers.

Overleven
In Hellapagos moeten spelers het eiland af zien te komen voordat de storm over het eiland komt. Ergens in de laatste zes van de twaalf weerkaarten zit de stormkaart. Zodra die getrokken wordt, wordt de laatste ronde gespeeld. Tot die tijd moeten iedereen zien te overleven. Aan het begin van elke ronde wordt er een weerkaart omgedraaid. Daarna mogen alle spelers, beginnend met de startspeler, één actie uitvoeren. Als eerste hebben jullie eten nodig. Trek uit de zak één bal. Het aantal vis op de bal geeft aan hoeveel vis gevangen wordt. Daarnaast moeten jullie ook nog drinken. Als actie mag je dan je watervoorraad verhogen met het aantal water aangegeven op de weerkaart.

Ten slotte moeten jullie van het eiland zien te komen voordat de storm toeslaat.

Om goed weg te komen moeten jullie evenveel vlotkaarten verzamelen als het aantal spelers. Een vlotkaart verdienen jullie elke keer als jullie zes hout verzamelen. Als je hout verzamelt, krijg je sowieso één hout, maar als je meer hout wilt verzamelen moet je dieper het bos in. In het bos zitten slangen, dus kan je gebeten worden. Vertel van te voren hoeveel hout je in het bos wilt verzamelen en haal zoveel ballen uit de zak. Als je geen zwarte bal trekt (van de zes ballen is er één zwart) is er niks aan de hand, maar als je de zwarte bal trekt, ben je gebeten door de slang. Nu ben je ziek en lukt het je niet om het extra hout mee terug te brengen. Daarnaast ben je de volgende ronde te zwak om een actie uit te voeren.

Als je het gevoel hebt dat er genoeg gedaan wordt deze ronde, kan je er ook voor kiezen om het scheepswrak te doorzoeken. Trek simpelweg de bovenste wrakkaart van de stapel. Deze kaarten kunnen nuttig zijn: denk hierbij aan waterflessen, een hengel of verpakte broodjes. Andere wrakkaarten zijn soms juist nutteloos, zoals autosleutels of ondergoed. Mocht je echter een pistool en een kogelkaart hebben, dan kan je een speler uitschakelen. Deze speler ligt dan uit het spel, maar dat betekent ook één mond minder voor water en voedsel. Ook hebben jullie dan minder hout nodig. Leuk is het niet voor de speler die er uit ligt, maar nood breekt wet als het om overleven gaat, toch?

Alle acties voor overleven hangen dus af van geluk. Hoeveel water geeft de weerkaart aan dat je kan halen? Welke bal(-len) trek je uit de zak met vissen en hout halen? Wat voor kaart krijg je uit het wrak? Nooit heb je echt het gevoel de situatie ook maar iets onder controle te hebben. Je zal daarom soms het lot moeten tarten als je iedereen van het eiland wilt krijgen.

De ballen bepalen zowel het aantal vis dat je vangt als het gebeten worden door een slang.

Stemmen
Als iedereen een actie heeft gedaan, dan wordt er gegeten en gedronken. Is er genoeg voor iedereen? Mooi! Is er zelfs genoeg eten en drinken over voor iedereen om met de vlot weg te kunnen? Perfect! Jullie winnen het spel! Maar als er niet genoeg is, dan moet er eerst voor het drinken gestemd worden wie er uit het spel ligt. Zieke spelers mogen niet stemmen. Per tekort aan water moet er een speler weggestemd worden. Iedereen kiest een speler uit, bij gelijke stemmen bepaalt de startspeler wie er uit ligt. Mocht de speler die eruit gestemd wordt zelf water hebben met een wrakkaart, dan overleeft deze alsnog. Als er voor elk tekort aan water gestemd is, wordt er gestemd bij een tekort aan voedsel. Hiervoor gelden dezelfde regels. Zijn er nog spelers over? Dan wordt de een andere speler de startspeler en beginnen jullie aan een nieuwe ronde, tenzij de stormkaart op tafel ligt. Is er niemand over, dan verliest iedereen.

Het plezier dat je aan deze fase van het spel beleeft, hangt af of je wel of niet moeite hebt om iemand uit het spel te stemmen. Misschien vind je het zelf niet leuk om uit het spel gestemd te worden. Nu duurt een potje Hellapagos hooguit een half uur, dus lang hoef je niet te wachten.

Wrakkaarten kunnen soms heel nuttig zijn.

Uitbreiding
Hellapagos komt met een uitbreiding die drie dingen toevoegt welke alle drie makkelijk te implementeren zijn. Als eerste heeft de uitbreiding extra wrakkaarten die je door de huidige stapel mee schud. Dan zijn er karakterkaarten. Deze geeft een speler een unieke eigenschap, denk hierbij aan de stoere man. Deze mag twee acties doen tijdens de beurt, maar eet en drinkt ook twee keer zoveel. Het model eet niet, maar drink extra water. Daarnaast kan deze minder water of voedsel verzamelen. Dit brengt wat variatie in het spel.

Ten slotte zijn er gebeurteniskaarten, deze worden nog voor de weerkaart getrokken en dienen eerst afgehandeld te worden. Soms moet je offers brengen, zoals bij de krokodil. Als je die een broodje geeft gaat ie weg, maar doet of kan niemand dat, dan verliest de groep drie voedsel. Dit geeft het spel nog meer interactie.

De inhoud van de uitbreiding.
De inhoud van de uitbreiding.

Twee gezichten
Hellapagos is een spel met twee gezichten. Het ene gezicht is het gezamenlijk proberen te overleven gevolgd door het tweede gezicht, namelijk het wegstemmen van spelers. De kans dat je met alle spelers van het eiland af komt is erg klein. Je begint met genoeg water en voedsel om in ieder geval de eerste ronde te overleven, maar daarna gaat het gewicht van het spel veelal richting de stemrondes. Dat bepaalt ook hoe jij gaat handelen tijdens de overlevingsfase. Ga je voor een wrakkaart om misschien je eigen hachje te redden? Of ga je voor het groepsbelang en doe je één van de andere acties? In geen geval voelt het meer aan als een coöperatief spel. Het spel wordt dan gemeen en als je daar niet tegen kunt, dan is dit spel niks voor jou.

De dames met wie ik speelde vonden het in ieder geval niet leuk. Het hielp ook niet dat de regels en kaarten altijd de hij-vorm gebruikten. Uiteindelijk was de eerste fase voor mij te afhankelijk van het geluk en de tweede juist te veel van de juiste groep. Daardoor kwamen beide fases niet goed uit de verf en kan ik het spel geen budgy toekennen. Maar als jij een groep hebt die wel van dat verraderlijk zijn houdt, dan is het misschien wel iets voor jou. Speel dan in ieder geval met alle delen van de uitbreiding, dit geeft meer variatie en interactie.

Aantal keer bekeken: 2907

Laagste prijzen voor Hellapagos (Bordspellen)