Review Imperial Settlers Uitbreiding: Amazones

Spelers: 1 tot 5 spelers
Speelduur: 45 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar

Imperial Settlers Uitbreiding: Amazones
In de derde uitbreiding van Imperial Settlers krijgt de speler de mogelijkheid om met een nieuw uniek volk te spelen namelijk de Amazones. Dit mythische volk van vrouwelijke krijgers uit de oudheid brengt naast een nieuw volkenbord met 60 speelkaarten eveneens voor de originele volken een set extra kaarten mee. De uitbreiding is te combineren met de kleine aanvullingen zoals aanvulling 03: Tot hier en niet verder, welke we zodadelijk behandelen.

Het volk en deze uitbreiding richt zich op het eenvoudiger verkrijgen van fundamenten die nodig zijn om volksgebouwen te bouwen. In het origineel moest men altijd een gebouw opofferen of laten plunderen om dit fundament te kunnen gebruiken voor een volksgebouw. In de uitbreiding Amazones kun je dus met een volk spelen die fundamenten zelf kan bouwen en verkrijgen. Zoals je wellicht mag verwachten zijn de Amazones verder zwak als het gaat om het verzamelen van goederen en goud om dit te compenseren. Zo hebben de Amazones bijvoorbeeld een fundament als standaard inkomst en een fundament handelsverdrag als kaart. Vrijwel alle gebouwen van de Amazones worden met behulp van hout gebouwd, wat ook de opbrengst is nadat een vijand een plundering bij je uitvoert. Doe hier dus je voordeel mee.

Wat de Amazones' speelstijl betreft leven zij van bouwbonussen. De gebouwen zelf zijn goedkoop en leveren vrijwel nooit productie op maar een eenmalige bouwbonus. Zodoende kan een speelbeurt lang door gaan als je maar genoeg kaarten op handen krijgt. Tegenstanders van de Amazones doen er verstandig aan om alle algemene productiekaarten van ze te plunderen. Je kunt toch alleen maar algemene productiekaarten plunderen? Dat klopt. Hierbij komen we tot het tweede onderdeel van de recensie:

Imperial Settlers: aanvulling 03: Tot hier en niet verder
In deze aanvulling wordt het met behulp van 52 extra kaarten (en 3 solo variant-kaarten) mogelijk om de volkskaarten van je tegenstanders in te pikken en aan je eigen rijk toe te voegen. Dit landjepik kost net als bij een plundering slechts twee wapenfiches. De regel is wel dat alleen de meest linkse gebouwen mogen worden ingepikt voor twee fiches en iedere kaart verder naar rechts kost een wapenfiche extra. Zodoende kun je strategisch je schild(en) plaatsen. Je rijk krijgt door dit inpikken mogelijk interessante opties die eerst voor je volk onmogelijk waren.

In het deck zijn vele kaarten toegevoegd die dit landjepik, en het verkrijgen van andere volkskaarten, interessanter maken door bonussen aan te bieden voor veroverde kaarten. Hiermee kom ik tot een stukje kritiek wat ik heb op de toevoeging van kaarten die vanwege uitbreidingen en aanvullingen bij het deck komen: Het zijn ondertussen zoveel kaarten dat er een te grote kans bestaat dat men de sterkste kaarten nooit zal tegenkomen in het vijf ronde durende spel. Eveneens zijn vrijwel alle productie en voordeelkaarten van de Amazones niet interessant genoeg om in te pikken omdat het allen kaarten zijn met een bouwbonus die maar één maal wordt uitgekeerd.

Er wordt in Imperial Settlers : Amazones hierom een nieuwe mechaniek toegevoegd: Deckbuilding. Er worden kaarten geïntroduceerd waarmee je kaarten kunt toevoegen of verwijderen via een actie. Zelf heb ik dit in mijn laatste twee potjes minimaal ervaren.

Mijn gevoel zegt dat spelers van dit spel en haar uitbreidingen en aanvullingen goed moeten kijken naar wat ze uit het spel willen halen. De algemene kaarten zullen er altijd voor zorgen dat het spel speelbaar is omdat hier genoeg productie, voordeel en actiekaarten in zitten. Het aanvullen van het volksdeck met steeds meer kaarten zorgt er mogelijk voor dat in de vijf speelrondes een speler een bepaalde spelmechaniek niet te zien krijgt die voor een tegenstander net dat voordeel geeft.

De makers van Imperial Settlers weten dit natuurlijk zelf ook. Zo wordt er in de uitleg ook weergegeven dat op toernooien men alleen de algemene kaarten uit het basisspel gebruikt en de volkskaarten van het basisspel met slechts één uitbreiding worden aangevuld. Mijn mening is ook dat dit het beste werkt en dat spelers voor een gebalanceerde ervaring slechts één uitbreiding of aanvulling gebruiken per keer.

Eindoordeel:
Imperial Settlers: Amazones is een leuke uitbreiding op het spel voor iemand die een nieuwe speelstijl wil uitproberen. Omdat de volkskaarten vol met bouwbonussen zitten kan iedere beurt weer als een verrassing voelen vanwege de mogelijkheden die dit je biedt.

Aanvulling 03: Tot Hier en Niet Verder geeft de wat agressievere en tactische speler in conflict met de economische speler wat meer opties tot het 'strategisch inpikken van gebouwen' waar ik een groot voorstander van ben. Het zwaardfiche waarmee dit moet worden uitgevoerd is helaas nog steeds een zeer schaars goed.

Persoonlijk zou ik deze aanvulling niet in combinatie met de Amazones spelen. Dit omdat het doel van de aanvulling het inpikken van volkkaarten is. De Amazones hebben als enige volk geen productie, en zeer specifieke voordeelkaarten in hun volkkaarten waardoor het een redelijk oneerlijk kat en muis spel kan worden. De actiekaarten zijn verder goed bruikbaar voor de tegenstander. Een zilveren Budgy voor beginners voor deze uitbreidingen.

Aantal keer bekeken: 1903

Laagste prijzen voor Imperial Settlers Uitbreiding: Amazones (Bordspellen)