Review Imperial Settlers: Empires of the North

Uitgever: Portal Games
Spelers: 1 tot 4 spelers
Speelduur: ca. 45 - 90 minuten
Leeftijd: 10+

Begin dit jaar kwam Portal Games met Imperial Settlers: Roll & Write. Dit was het eerste lid in de Imperial Settlers familie. Nu is er nog een familielid bij gekomen: Empires of the North. Zoals zo vaak met het volgende deel in een reeks is de vraag in hoeverre de nieuweling nog aanvoelt als het origineel en is het het waard om beiden te hebben?

De setup voor drie spelers
De setup voor drie spelers.

Kaarten, werkers en grondstoffen

Elke speler is een bepaalde stam met een eigen stapel kaarten. Het is de bedoeling dat je met deze kaarten je keizerrijk bouwt. Deze kaarten hebben verschillende functies. Zo zijn er de velden die je grondstoffen geven. Er zijn gebouwen die je extra mogelijkheden tijdens het spel geven. Tenslotte zijn er de boost kaarten die een eenmalige bonus geven. Je begint je rijk met drie velden en de grondstoffen die hierbij horen. Aan het begin van de ronde mag je vier kaarten pakken maar voor elke kaart die je wilt houden, moet je een werker apart leggen. Deze werker kan je deze ronde niet gebruiken, maar krijg je wel na de ronde weer terug.

De zes stammen waaruit je kan kiezen. De lichtere kaarten zijn de drie velden waarmee je begint.
De zes stammen waaruit je kan kiezen. De lichtere kaarten zijn de drie velden waarmee je begint.
 

De type kaarten van links naar rechts: een veld, een gebouw en een boost.
De type kaarten van links naar rechts: een veld, een gebouw en een boost.
 
Dit is een van de verschillen ten opzichte van Imperial Settlers (vanaf nu IS) waar je je werkers na elke ronde kwijtraakte (misschien waren ze verdwaald?). In Empires zijn ze gewoon aan het werk en komen ze terug als ze klaar zijn.

De werkers die je ingezet hebt, leg je apart op je spent workers tegel. Leuk detail dat de ook werksters zijn.
De werkers die je ingezet hebt, leg je apart op je spent workers tegel. Leuk detail dat de ook werksters zijn.

De overige grondstoffen raken wel op dus moet je zorgen dat je deze op voorraad hebt. Maar in tegenstelling tot IS waar je je grondstoffen na elke ronde kwijtraakte, behoud je de grondstoffen die je niet gebruikt hebt. Het lijkt mij ook logischer en thematischer dat ongebruikte materialen niet zomaar verdwijnen.

De grondstoffen en overige tokens: schapen, vis, appels, hout, steen, bijlen, werkers en goud.
De grondstoffen en overige tokens: schapen, vis, appels, hout, steen, bijlen, werkers en goud.

Je acties

Nadat je bepaalt hebt welke kaarten je wilt houden, mag je acties doen tot je niet meer kan of je past. Iedere speler, beginnend met de startspeler, mag telkens één actie doen. Dit zorgt dat je kan anticiperen op de acties van je tegenstanders. Maar wat kan je nu allemaal doen? Om te beginnen kan je je kaarten spelen om aan je rijk toe te voegen. Dit kost meestal grondstoffen, maar sommige kaarten vereisen een andere actie om eerst gespeeld te worden.
Deze acties staan op vijf tegels die willekeurig in een cirkel liggen. Je plaatst je pion op een van de tegels en je mag die actie doen. Heb je een kaart die gespeeld mag worden bij die actie, dan kan je deze kaart spelen. Je mag dezelfde pion tegen betaling van een appel nogmaals gebruiken om een aangrenzende actie te doen. Je draait de pion om zodat je kan zien dat deze niet meer beschikbaar is. Je hebt twee pionnen dus je kan in totaal vier acties op deze manier uitvoeren. De acties op de tegels zijn als volgt:

  • Explore: pak de bovenste kaart van de stapel
  • Populate: voeg een werker toe aan je volk
  • Construct: bouw een kaart zonder de grondstoffen te betalen
  • Harvest: krijg grondstoffen van een veld
  • Sail: stuur een schip eropuit om eilanden te beroven of te veroveren
 

De blauwe speler kan niet nog een actie doen. De rode spelers kan, door een appel weg te doen, naar populate of harvest.
De blauwe speler kan niet nog een actie doen. De rode speler kan, door een appel weg te doen, naar populate of harvest.

Als je je tegenstander dwars wilt liggen, dan kan je deze aanvallen. Je legt een bijl weg en dan mag je een kaart van een tegenstander een kwartslag draaien om aan te geven dat deze kaart niet gebruikt kan worden deze ronde. Tenslotte kan je de kaarten van je rijk gebruiken voor bepaalde acties. Deze draai je een kwartslag zodat je weet dat je deze al gebruikt hebt.


Zeilen

Wat nieuw is in Empires of the North is het zeilen. Dit gebeurt zodra alle spelers gepast hebben. Als je de sail actie gekozen hebt, mag je een schip plaatsen op het zeilbord. Geef je je schip vis mee, dan kan deze verder varen en andere eilanden bezoeken. Neem je een bijl mee, dan kan je zelfs het eiland veroveren.
De volgorde waarin de schepen geplaatst zijn, is ook de volgorde waarin ze afgehandeld worden. Dus als je eerste keus wilt, moet je zorgen dat je eerder er op uit vaart dan de anderen. Een eiland kan je beroven, je krijgt dan de grondstoffen aangegeven op de kaart of veroveren, waardoor deze een onderdeel van het rijk wordt.
Zodra een speler 25 punten heeft, wordt de ronde afgemaakt. Spelers krijgen nog punten voor elke kaart in hun rijk, elk paar aan grondstoffen en elk stuk goud. Degene met de meeste punten is de winnaar.

Het zeilbord, de schepen worden van beneden naar boven afgewerkt.
Het zeilbord, de schepen worden van beneden naar boven afgewerkt.

Solomode

Net als IS heeft Empires of the North een solomode. Bij het spel is een boekje meegeleverd met verschillende scenarios. Deze veranderen de start iets en geven je een puntenaantal die je moet halen binnen vier ronden. Verder gebeurt er na elke ronde iets afhankelijk van een fiche dat je trekt. Hier staat een nummer op en dat nummer komt overeen met de gebeurtenis bij de scenario. Er zit nog best wat uitdaging in deze solomode. Het lukt mij niet altijd om de benodigde punten te halen.

Het eerste solo avontuur en de fisches.
Het eerste solo avontuur en de fisches.

Conclusie

Empires of the North is een ander spel dan IS. Waar je in IS aan het begin van je beurt grondstoffen kreeg, moet je nu de harvest actie doen om deze te krijgen. Ook kan je bevolking met werkers alleen maar groeien. In IS was er ook een algemene stapel waarvan je via drafting kaarten aan je hand toevoegde. Deze stapel is er niet meer en het draften is ook verdwenen. Je hebt je eigen stapel kaarten en daarmee moet je het doen. Het is dus verstandig om voordat je het spel speelt even door de kaarten de bladeren (en daarna deze schudden) om te kijken hoe de stam het beste zal werken. De stammen hebben ook een verschil in moeilijkheidsgraad. Door de onervaren spelers een makkelijkere stam te geven kan je deze goed met de ervaren spelers samen laten spelen.
Als je gewend bent om IS te spelen, dan is Empires of the North even wennen. Omdat grondstoffen en werkers niet automatisch verdwijnen na elke ronde, moet je nu zuiniger aan doen. Je hoeft niet meteen alles op te maken. Je moet nu juist bepalen welke grondstof je wanneer inzet. Dit is even wennen, maar vind ik logischer dat je niet al je ongebruikte spullen kwijtraakt.
Als ik toch een klein puntje van kritiek heb, dan zijn het de scoremarkers en de pionnen. Elke speler heeft een bepaalde kleur gebaseerd op de pionnen, maar de markers zijn gebaseerd op de stammen en hebben hun eigen kleur. Dit kan voor verwarring zorgen. Dit gebeurde niet in IS omdat dat spel geen pionnen heeft. Maar dit is mijn enig puntje van kritiek. Empires of the North is een leuk spel dat sneller speelt dan zijn voorganger. Als je van IS houdt, dan is Empires een mooi vervolg. Als je niet eens bekend bent met IS dan kan ik Empires ook van harte aanraden.

Geschreven door: Dick Rensema

Geschreven door: Dick Rensema

 

Aantal keer bekeken: 414 

Laagste 3 prijzen voor Imperial Settlers: Empires of the North (Bordspellen)

49.88 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Spellenvariant 9.9
 
€  49.88€ 0.00   € 49.88
De Spelbaron 9.9
 
€  44.95€ 4.95   € 49.90
The Summoner 9.5
€  45.95€ 6.95   € 52.90

Meer prijzen 

Reacties

Door Bos(s) (27 reacties) op 20-08-2019 23:55
( PM )
Jammer dat de conclusie een beetje weggevallen is. Ben heel benieuwd naar dit spel. Denk dat ik hem wel leuk ga vinden. Ben al dol op de originele Imperial Settlers.
Door Dutchyoda (71 reacties) op 21-08-2019 00:08
( PM )
Quote:
Jammer dat de conclusie een beetje weggevallen is. Ben heel benieuwd naar dit spel. Denk dat ik hem wel leuk ga vinden. Ben al dol op de originele Imperial Settlers.

Er was iets misgegaan. Ik heb de conclusie hersteld.