Review Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla

Aanbevolen leeftijd: Vanaf  10 jaar
Aantal spelers: 2 - 4 spelers
Speelduur: ongeveer 30 minuten
Spelmechanieken: kaart
Adviesprijs: €16,95

Afgelopen week mochten we met het coöperatieve spel Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla aan de slag. De gehele dag waren we ons als team al mentaal aan het voorbereiden op wat komen ging, want de taak die ons te wachten stond was niet de minste: betreed de zwaarbewaakte villa van topcrimineel Capo Di Bernardo en reken hem in. Waren we er klaar voor?

Maak je klaar voor de coöperatieve arrestatie van de eeuw
Als arrestatieteam van vier man sterk maakten we ons op om deze missie succesvol te volbrengen. Het zou zeker niet gemakkelijk worden, want de villa werd bewaakt door maar liefst negen bodyguards. En alsof dat nog niet genoeg was, wisten we dankzij de verkenningsvaardigheden van onze Inspecteur Hoogstraten dat Bernardo ook nog binnen de villa bewaakt werd door vier persoonlijke bodyguards. Vooral het hoge niveau (level 4) van Ko de Kraker en de slimmigheid van bodyguard Ka Ching waren iets om je zorgen over te maken. We bespraken nog eens goed het plan en dachten bij onszelf, zijn we hier wel klaar voor? “Het is tijd”, zei Hoogstraten plotseling. We keken elkaar nog eenmaal aan en gingen aan tafel zitten.

Ieder van ons legde vier kaarten voor zich neer. Op elke kaart stond een afbeelding van handboeien, een pistool, politiewagen of een politiebadge. Al snel was het duidelijk dat agent Rick het moeilijk zou gaan krijgen, want hij had alleen maar politieauto’s voor zich liggen en agent Budgy begon met drie pistolen en een setje handboeien. We moesten voorzichtig zijn om de eerste arrestaties door te komen. Gelukkig had agent Paultje wel een combi van pistolen, politiebadges, handboeien en een joker, zodat we in ieder geval een paar “zekerheidjes” hadden om de eerste bodyguards in de boeien te leggen. Omdat we toch niet helemaal zeker waren van onze zaak, begonnen we met het arresteren van een lage (niveau 2) bodyguard.

De bodyguard in kwestie was Linke Loet, een nieuwkomer die met twee opeenvolgende kaarten gearresteerd zou moeten worden. Bovendien stond op de achterkant van zijn kaart dat er als eerste een politiewagen nodig zou zijn voor zijn arrestatie. Het leek daarom een garantie voor succes om Rick als eerste naar binnen te sturen. Met bevende handen draaiden we de kaart van Linke Loet om, waar dus als eerste een politiewagen staat en vervolgens een pistool! Bingo! Een goed begin is het halve werk, knikten we naar elkaar, terwijl de zweetdruppeltjes toch al snel van onze voorhoofden begonnen te lopen. Nog slechts twaalf bodyguards te gaan, dachten we bij onszelf.

In Gangstervilla ben je één team
In Gangstervilla werk je tijdens het gehele spel samen. Voor je op tafel liggen dertien bodyguard-kaarten ondersteboven in een vast patroon, het lijkt daardoor net alsof er negen buiten de villa staan en vier samen met de baas in de villa zitten verstopt. Je mag telkens één bodyguard arresteren die aan niet meer dan twee kanten nog een andere bodyguard heeft staan. Dat betekent dat je tijdens de eerste beurten alleen kunt kiezen uit een van de vier bodyguards op de hoeken van het speelveld.

Je schakelt een bodyguard uit door in de goede volgorde een serie van kaarten te spelen. Bijvoorbeeld op de kaart van Linke Loet staat een politiewagen en een pistool afgebeeld. De eerste speler moet dan dus een politiewagen afleggen en de speler na hem een pistool. Dit kan oplopen tot vier symbolen (een niveau 4 bodyguard) die je correct achter elkaar moet spelen. Lukt een speler het niet om de juiste kaart te spelen, dan kan die ook twee dezelfde kaarten afleggen om alsnog aan de opdracht te voldoen. Of een speler moet een kaart naar keuze wegleggen en dan moet de volgende speler alsnog de juiste kaart spelen.

Elke arrestatie is een vermakelijke puzzel
Maar hoe bepaal je telkens wie je eerst uitschakelt? Dat hangt af van de kaarten die elke speler voor zich heeft liggen. Op de achterkant van de bodyguard-kaarten staat daarnaast een hint. Bijvoorbeeld een 2 en een pistool. Dat betekent dat een agent als tweede opdracht een pistool moet afleggen.  In dit geval zou het dus het handigst zijn om agent Budgy als tweede naar binnen te laten gaan, omdat hij veel pistolen heeft. Een kaart kan ook een doorgekruist symbool afgebeeld hebben, wat betekent dat je dat symbool niet nodig gaat hebben. Stel dat agent Paultje twee badges en twee handboeien voor zich heeft liggen en handboeien doen niet mee, dan is het niet handig om hem mee te laten doen in die arrestatie.

Tijdens elke arrestatie wordt er gekozen wie er begint en vervolgens moet iedereen op volgorde zijn kaarten afleggen. Is een arrestatie succesvol verlopen, dan krijg je als cadeautje de kaart die als hint werd gegeven. Je mag dan als team bepalen wie die kaart krijgt. Meestal geef je deze aan de speler met de minste kaarten. Ieder heeft een stapel voor zich waarmee hij/zij de kaarten voor zich aanvult.

Belangrijk is dat je altijd een arrestatie voltooid. Lukt dit niet, doordat bijvoorbeeld iemand zijn kaarten op zijn of niemand het juiste symbool heeft, dan ben je af en lacht Capo Di Bernardo het laatst. Overigens zijn er vier verschillende eindbazen die ingerekend moeten worden, waarmee het spel dus enigszins gevarieerd blijft.

In de praktijk werkt Gangstervilla supersoepel. En omdat de regels lekker simpel zijn, kun je lekker snel aan de slag. Het overleg tijdens elke ronde bestaat voornamelijk uit de discussie wie als eerste naar binnengaat en wie er zeker op een ander specifiek moment aan te pas moet gaan komen. Nadat dit bepaald was, draaiden we de kaart om en sloegen we de één na de andere bodyguard in de boeien. We hadden binnen de kortste keren dan ook lekker veel  lol tijdens het spelen. Want afgezien dat het thema al erg tof is, maakt vooral de eenvoud van de regels Gangstervilla tot een genot om te spelen.

Net iets te weinig uitdaging
We vonden het zelfs zo leuk, dat we het diverse malen achter elkaar hebben gespeeld. Daardoor stuitten we wel op een minpunt van deze over het algemeen leuke coöperatieve titel; het is eigenlijk allemaal net iets té simpel. Je kunt bijna niet falen. Sterker nog, we hebben eigenlijk nooit gehad dat iemand geen kaart kon bijdragen aan de arrestatie. Dan wel door de juiste kaart te spelen of twee kaarten af te leggen die een specifieke kaart vervingen. Het gevolg was dat we drie keer met vrij veel gemak succesvol waren.
De handleiding legt nog een paar moeilijkere spelmanieren uit, door bijvoorbeeld minder kaarten in ieder zijn stapel te verwerken of door de niveau 2 bodyguards en een groot deel van de niveau 3 te vervangen met niveau 4 bodyguards. Er was echter nog steeds weinig stress om aan het eind de topcrimineel wederom succesvol in de boeien te slaan. Wij hebben in ieder geval nog niet de zogenaamde ‘sweet spot’ gevonden hoe we de uitdaging  zo optimaal mogelijk zouden kunnen maken.

Expert niveau
In de handleiding staat overigens nog de mogelijkheid om zelfs op expert niveau te spelen. In dat geval moet je gebruikmaken van stippen die soms naast een symbool staan. Bijvoorbeeld bij een pistool afbeelding staat een blauwe stip, dat betekent dat degene die het pistool speelt, ook een blauwe kaart in bezit moet hebben (in dit geval staat dat voor de politieauto). Leuk bedacht, maar deze stippen komen alleen voor op de niveau 2 en 3 bodyguards en vreemd genoegd niet op die van niveau 4. Het had de moeilijkheidsgraad pas echt opgekrikt als de niveau 4 kaarten ook zo nu en dan een stipje bij een symbool zouden hebben staan. Misschien was het dan te moeilijk geworden? Wat ons betreft zou het juist een welkome uitdaging zijn geweest, vooral omdat Gangstervilla gewoon écht heel leuk is om met vier man te spelen.

Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla is een ideaal spel om met vier man in een half uurtje te spelen. De regels zijn supersimpel waardoor iedereen gemakkelijk kan meedenken met het bepalen van een goede strategie. Het is bijzonder hoe een simpel pakje kaarten – de inhoud van het spel – zo’n sfeer weet neer te zetten. Het concept van kaarten afleggen werkt daarbij goed en ondanks dat de opzet van de villa steeds hetzelfde is, voelt het toch telkens anders aan door de diversiteit aan bodyguards en topcriminelen. Wel is Gangstervilla eigenlijk net iets te simpel voor de doorgewinterde speler en is het jammer dat de niveau 4 bodyguards eigenlijk geen extra dimensie geven aan het expert niveau. Maar dat het leuk is om een avondje met vrienden te spelen, staat als een paal boven water. En voor de mooie prijs van €16,95 is in ieder geval één ding zeker: je hebt geen bodyguard nodig om hiermee aan de slag te kunnen gaan.

Aantal keer bekeken: 2639

Laagste 3 prijzen voor Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla (Bordspellen)

11.75 3