Review Lucky Numbers

Uitgever: Geronimo Games
Speelduur: ± 15 minuten

Een spel met de titel Lucky Numbers waarbij je een groot deel van de tijd blind nummers onthult en het doel een volle kaart is: dat komt akelig dicht in de buurt van Bingo. Ho, stop, niet wegklikken! Er zit hier namelijk wel degelijk een plezierig spelletje in verstopt.

Lucky Numbers is van oorsprong al een wat oudere titel, die pas geleden een opgefriste uitgave heeft gekregen vol fleurige klavertjes vier en knisperig groene spelersborden, die dit verder honderd procent abstracte spel een stuk appetijtelijker hebben gemaakt. Dat is een goede zaak, want Lucky Numbers kun je met vrijwel iedereen spelen en dankzij de mooie make-over zullen ze dat nu ook eerder willen.

Planten maar

Iedereen begint het spel met een leeg spelersbord met zestien vakken en vier willekeurig getrokken klaverfiches met daarop een getal tussen de één en de twintig. Die leg je in een diagonale lijn van linksboven naar rechtsonder op je bord met de laagste boven en de hoogste onder. Wie dan aan de beurt is, trekt uit de voorraad met blind neergelegde fiches een exemplaar en legt die op het bord: op een lege plek of de speler vervangt daarmee een fiche dat er al lag.

Oplopende zaak

Simpel? Zeker, maar er zijn wel een paar regels natuurlijk. Het uiteindelijke doel van het spel is om als eerste je bord vol te leggen met fiches met in elke rij een kolom oplopende getallen. Dubbele fiches binnen een rij of kolom mogen niet en ook tijdens het samenstellen van je klaverveld geldt de beperking dat de getallenreeks van links naar rechts of van boven naar beneden steeds oploopt.

Goed opletten

Nog steeds is het spel niet erg moeilijk en tijdens de eerste beurten zul je merken dat je de meeste fiches die je pakt makkelijk kwijt kunt. Er komt een moment dat dit lastiger wordt en dat je al gelegde fiches moet gaan vervangen. De grap is dat de fiches die je weghaalt open op tafel komen te liggen en beschikbaar worden voor je tegenspelers. Of voor jezelf, als ze er nog liggen als je weer aan de beurt komt.

Minder geluk

Daar komen de interessante beslissingen om de hoek kijken. Geef je de andere spelers een cadeautje door een van je fiches te vervangen? Of kun je het zo spelen dat je voor het afmaken van je rijen en kolommen minder afhankelijk wordt van het geluk bij het pakken van zomaar een blinde? Het zijn bepaald geen grote hersenkrakers, maar prima materiaal voor een vlotte en toegankelijke ‘filler’.

Extraatjes

Om het pakket wat lijviger te maken, zijn er varianten op de regels toegevoegd die het spel net een tikje uitdagender maken en een scoremethode waarmee je een mini-toernooitje kunt spelen. Ook zit er een solo-modus bij die een puzzel maakt van het spel waarbij je binnen zo weinig mogelijk beurten van een foute set-up een kloppend bord moet maken. Aardige toevoegingen voor een spel dat nog geen twee tientjes kost.

Kopen of niet?

Lucky Numbers is een goede keus voor spelers voor wie een spel als Azul nog een stap te ver is: de regels zijn binnen een minuut uitgelegd, je kunt er meteen mee aan de gang en de mix tussen geluk en een beetje nadenken is goed in balans. Als liefhebber van lichte spellen kun je je hier geen buil aan vallen, zeker gezien de schappelijke prijs van dit keurig uitgevoerde spel. Een favoriet die je keer op keer tevoorschijn gaat halen, zie ik het niet snel worden, maar als incidenteel tussendoortje is dit dik in orde.

Aantal keer bekeken: 1751

Laagste 3 prijzen voor Lucky Numbers (Bordspellen)

23.00 3