Review Paranormale Detectives (NL)

Uitgever:    999 Games
Spelers:      2 tot 6 spelers
Speelduur:
45 minuten
Leeftijd:      Vanaf 12 jaar
Prijslink:        € 29,95

Paranormale detectives is een heerlijk semi-coöperatief partyspel voor een gegarandeerd avondje spelplezier. Een van de spelers is onder verdachte omstandigheden overleden, maar kan als geest nog beperkt met de rest communiceren. Om het mysterie op te lossen, wordt de hulp ingeroepen van de andere spelers, oftewel de paranormale detectives. Zij kunnen aan de hand van hun interactie-kaarten met de geest communiceren en moeten de vijf klassieke vragen bij het moordmysterie oplossen (wie, waar, waarom, waarmee en hoe). Welke Paranormale Detective kan het mysterie als eerste oplossen?

Genoeg verhalen!
In de doos zitten naast de spelregels alle onderdelen die zowel de detectives als de geest nodig hebben. Het basisspel biedt standaard 28 verschillende moordmysteries, maar er is een gratis app die nog ontwikkeld wordt. In de Engelse versie zijn in ieder geval al 35 moordmysteries gepubliceerd, die ongetwijfeld ook nog naar het Nederlands vertaald gaan worden. Met de donkere dagen dus genoeg tijd om onderzoek te verrichten. En uiteraard is het erg simpel om je eigen moordmysterie te bedenken en te gebruiken! Het leeftijdsadvies is vanaf twaalf jaar, maar je kan je voorstellen dat niet alle verhalen geschikt zijn voor jongere spelers. Het is niet nodig om vooraf alle verhaalkaarten door te lezen, want mocht er sprake zijn van drugs of seks in het mysterie, dan zijn deze gemerkt zodat je die kaarten kunt overslaan.

Voorbereiding voor het onderzoek
Voor je het spel gaat beginnen, wijs je een speler aan die de geest is, de andere spelers zijn paranormale detectives. De spelers die de detectives zijn krijgen, afhankelijk van het aantal spelers en hun gekozen personage een eigen set interactiekaarten, een detectivescherm en een onderzoeksblad met stift waarop ze hun eigen aantekeningen kunnen maken. De geest kiest een van de verhaalkaarten en leest deze in het geheim door. Op deze verhaalkaart staan in een kort verhaal de vijf vragen omschreven die de paranormale detectives moeten achterhalen. Ook vind je onderin op de kaart een krijtomtrek van een lichaam met eventueel de wonden die je hebt, je geslacht en de eventuele kleding die je aanhad. Deze laatste drie zaken zijn openbare informatie en deel je aan het begin van het spel met de paranormale detectives. Dit is namelijk hoe ze je lichaam gevonden hebben en geven de detectives misschien al een hint over je omgeving.

Contact maken met de geest
Het doel van het spel is om als detective als eerste het antwoord op de vijf vragen te vinden (wie, waar, waarom, waarmee en hoe. Dit doe je door als detective goed te luisteren en te kijken naar de geest. Elke detective heeft een set interactiekaarten en ieder mag omstebeurt een interactiekaart neerleggen en een vraag stellen aan de geest. Deze vragen kunnen dus ook letterlijk zijn: Wie heeft je vermoord? Wat was het moordwapen? De geest kan deze vragen alleen beantwoorden door middel van de communicatiewijze op de interactiekaart. Elke kaart kan maar een keer ingezet worden, dus kies je vraag en interactie zorgvuldig! Uiteraard zijn er een paar uitzonderingen op de vragen. Je mag bijvoorbeeld geen ja/nee vragen stellen en mag de geest nooit cijfers en letters schrijven/tekenen/uitbeelden.

Hoe verloopt het spel? De eerste detective wil graag weten hoe de geest is vermoord en gebruikt hiervoor de interactiekaart geestmeter. Met de geestmeter kan de geest door middel van drie schuifjes op het speelbord bepaalde zaken aangeven, bijvoorbeeld een schuifje tussen groot en klein, warm en koud, licht of zwaar, jong of oud, stil of geluid, langzaam of snel en een kleurenpalet. Mocht de geest door vuur om het leven zijn gekomen dan kan hij de schuifjes op warm, lawaai en rood zetten. Maar als de geest is gevallen, dan is dit natuurlijk lastig om aan te geven.

De volgende detective wil graag weten waar de geest is overleden en gebruikt de interactiekaart Ganzenveer. Met de ganzenveer kan de geest een tekening maken, maar uiteraard kan hij dat niet zelf, met zijn laatste beetje geestkracht bestuurt de geest de hand van de detective. Dus letterlijk pakt de geest de hand van de detective en tekent met die hand en niet met zijn eigen. Let op, het contact met het paranormale is ook snel verbroken, zodra de tekenpen het papier los laat, is het contact ook weg. Ook kan de geest tarotkaarten doorgeven aan een detective. Hiermee kan de geest maximaal drie kaarten uit het dek halen en die zo neerleggen als hij wil. Hij kan bijvoorbeeld ook een tarotkaart op de kop leggen over een ander deel van de tarotkaart om een bepaald voorwerp of woord op de tarotkaart duidelijk te maken. Of drie tarotkaarten open draaien die symboliek hebben met betrekking tot het antwoord op de vraag.

Paranormale interactie
Dit zijn slechts drie van de negen interactiemogelijkheden. De andere zal ik kort benoemen. Met het ouija-bord kan de geest maximaal vijf groepjes van letters aanwijzen die een (deel van het) woord kunnen vormen. Met de schreeuw van de geest kan de geest een geluid maken of een voorwerp aanwijzen in de kamer. Met de geestaanraking kan de geest op de rug tekenen van de detective die die interactiekaart speelt. De galgenknoop zijn twee touwen waarmee de geest iets kan uitbeelden of vormen. Tijdens een fluisterende schaduwinteractie kan de geest een woord zeggen zonder geluid te maken, alleen zijn mond beweegt in de vorm van het woord. En als laatste is er de betoverende spiegel, hiermee kan de geest in drie seconden uitbeelden wat er is gebeurd.

Zoals eerder aangeven zijn niet alle soorten interacties voor alle spelers beschikbaar, dus zit de clue van het spel echt in het zorgvuldig bedenken wat je op welke manier wilt vragen aan de geest. Een vraag waarom de geest is vermoord met de geestmeter is dan minder handig, maar die vraag past misschien beter bij de ganzenveer of het ouija-bord. Terwijl een omschrijving van het moordwapen of de moordenaar prima bij een geestmeter past of de galgenknopen. En wie weet hoe goed de geest in drie seconden kan uitbeelden waar hij is vermoord en hoe. Ik heb tijdens het spelen genoeg misgelopen acteercarriëres en Picasso's in wording gezien. Maar ook slappe lachbuien door de misinterpretatie van communicatiepogingen van de geest of het per ongeluk binnen 1 seconde met de ganzenveer het papier al loslaten. Alle informatie die de geest geeft, is in principe beschikbaar voor iedereen, behalve de geestaanraking, die is alleen voor de detective beschikbaar die die kaart heeft gespeeld.

Naast de interactiekaarten van de detectives heeft de geest ook een set van 3 interactiekaarten die hij op elk gewenst moment kan inzetten voor een extra hint. Maar bij deze kaarten zit er geen vraag van de detectives vooraf, dus je weet niet bij welke vraag deze hint hoort.

Mysterie opgelost?
Elke detective mag maximaal twee pogingen doen om de oplossing door te geven. De detectives maken tijdens het spel hun aantekeningen op hun onderzoeksblad en dit zijn altijd persoonlijke aantekeningen, die niet gedeeld worden met de andere detectives. Als een detective denkt het mysterie te kunnen oplossen, kan hij op het einde van zijn beurt aangeven dat hij wil proberen het mysterie op te lossen. De detective vertelt dit hardop aan iedereen in de groep.
De geest geeft vervolgens op het onderzoeksblad van de betreffende detective aan hoeveel onderwerpen van de wie, waar, waarom, hoe en waarmee correct zijn, maar niet welke er correct zijn. Deze informatie is alleen beschikbaar voor de geest en de detective. De geest noteert de scores ook op zijn eigen geestblad. Het spel eindigt als een detective het mysterie heeft opgelost, of als alle interactiekaarten op zijn. In het laatste geval wint de speler die de meeste onderwerpen goed heeft geraden. Het is als detective dus ook belangrijk om goed op te letten, notities te maken en het juiste moment kiezen om het mysterie op te lossen. Het spel heeft ook een volledige co-op variant: hierin probeer je wel als groep gezamenlijk de vijf punten van het mysterie op te lossen, maar heb je als groep maximaal twee pogingen om de oplossing te raden.

Zaak gesloten
Paranormale Detectives is een leuk partyspel die met een originele twist op het thema moordmysterie. De manieren waarop de interactie met de geest kan plaatsvinden zijn erg leuk bedacht en ook goed uitgewerkt binnen het paranormale thema, zoals de geestmeter, de eigen versie van de tarotkaarten en de lettergrepen op het ouija-bord. Maar de allerleukste is toch wel de ganzenveer. Het klinkt zo simpel, maar probeer maar eens te tekenen door de hand van een andere speler te besturen EN niet het contact met het papier verbreken. Naast de betoverende spiegel is dit is ook mijn favoriete interactiemethode, niet alleen om te doen, maar ook om naar te kijken. Als geest heb je het soms erg zwaar om de hint via de gevraagde interactie door te geven. Maar dit is ook juist het leukste van Paranormale Detectives.

De 28 verhalen zijn erg divers en bieden genoeg variatie en plottwisten om het spel herhaaldelijk te spelen. Het spel balanceert goed naar het spelersaantal, omdat je afhankelijk van het aantal detectives meer of minder interactiekaarten krijgt. Wel is het motto, hoe meer spelers hoe beter. Wat ik zelf ook erg leuk vind, is dat niet iedereen dezelfde set interactiekaarten heeft, waardoor je echt wordt gedwongen om na te gaan welke interactie het beste bij je vraag past. Doordat je altijd moet blijven luisteren en kijken naar de interacties met de andere detectives is er geen downtime en blijft de focus ook goed bij het spel.

Het spel is snel te leren en snel uit te leggen, maar de moeilijkheid zit in de interactie met de geest. Door verkeerde interpretatie kan je op het verkeerde been gebracht worden of door een niet verwacht antwoord kan je een verkeerde interactie gebruikt hebben en dan is je kaart ook verbruikt. Voor mensen die zwaardere spellen spelen of tactiek erg belangrijk vinden, is dit spel minder geschikt. Met name als je geest een beetje zonder inspiratie zit hoe hij een hint moet uitbeelden met de betreffende interactie.

Zoek je een leuk medium-light spel, met veel interactie, lol en een ontzettend leuk uitgewerkt thema voor een groter aantal spelers. Dan raad ik je dit spel van harte aan! Ik geef het spel daarom ook een Gouden (Beginner) Budgy.

Geschreven door: Carina Veenstra

Aantal keer bekeken: 2252

Laagste 3 prijzen voor Paranormale Detectives (NL) (Bordspellen)