Review Point Salad (NL)

Spelers: 2 tot 6 spelers
Speelduur: 15 tot 30 minuten
Leeftijd: 12+

Het wordt gelukkig al weer bijna lente. Dag kou, regen en wind, hallo zonnestralen, warmte en lekker buiten zitten! Ideaal bij de lente is natuurlijk een frisse salade vol met gezonde groentjes. De groenten die je nog in huis hebt liggen zijn een rode ui, een krop sla, een tomaat, een wortel, kool en een gele paprika. Uiteraard is het aan jou welke ingrediënten daadwerkelijk in je overheerlijke salade terecht gaan komen.

Casual Game Revolution (organisatie die onder andere het vakblad Casual Game Insider uitgeeft) heeft Point Salad uitgeroepen tot beste Casual Game van 2019. Het kaartspel heeft de winst gepakt ten opzichte van van Tiny Towns (review binnenkort op deze website te lezen) en Parks. Hoe wij over Point Salad denken, lees je in deze review.

Vrolijkheid ten top

Van dit spel wordt je vrolijk! Het frisse groene doosje en de diverse kleurtjes van de ingrediënten op de kaarten zorgen al direct voor enthousiasme om aan dit spel te beginnen. Point Salad is een filler game in een handzaam doosje - dit in tegenstelling tot de originele AEG-versie, waarvan de doos een stuk groter was - waarbij het de bedoeling is dat je een frisse, gezonde salade vult met de ingrediënten naar jouw keuze. Denk hierbij slim en tactisch na, want het kan zomaar eens voorkomen dat jouw gewenste ingrediënt voor je neus wordt weggekaapt door een tegenspeler.

Voorbereiding

Hoe meer zielen hoe meer vreugd of eigenlijk in dit geval hoe meer concurrentie. Afhankelijk van het aantal spelers neem je van iedere groentesoort een bepaalde hoeveelheid kaarten. Bij twee spelers zijn dit van elke groentesoort zes stuks (36 in totaal) en bij zes spelers gebruik je alle kaarten (dus 108 in totaal). Iedere kaart heeft twee zijden: op de ene kant staan de groenten (rode ui, paprika, sla, tomaat, wortel en kool), waardoor het mogelijk is dat je salade een waar kleurenpalet wordt. Op de achterzijde staan de punten die je kunt verdienen met de diverse combo's (of wellicht zelfs minpunten). Schud de kaarten goed en verdeel deze in drie ongeveer gelijke stapels met de puntenzijde naar boven. Vervolgens open je de groentemarkt door van alle drie de stapels de twee bovenste kaarten om te draaien en naast de stapels te leggen. De markt is geopend!

De markt is geopend!

Spelen maar!
Wanneer je aan de beurt bent, heb je twee keuzes: trek je één puntenkaart of kies je twee groentekaarten uit de markt? Je gekozen kaarten leg je voor je neer en eventueel vul je de groentemarkt verder aan met kaarten van de puntenstapels. Kom je net een groentesoort te kort? Ai, dan zou het wel eens raadzaam kunnen zijn om een puntenkaart om te draaien (in de hoeken van de kaart staat de groentesoort van de kaart afgebeeld) en deze toch als enkele groente te gebruiken om zo meer punten te kunnen scoren. Wanneer de groentemarkt en de puntenkaarten allemaal verdeeld zijn is het tijd om je hersenen te laten kraken, want het is tijd voor de puntentelling. Tip van de dag: zorg voor een kladblaadje en een pen om de punten bij te houden, want je kan best zin in een best of 5 krijgen.

40 punten gescoord, dat kan zeker beter.

Variatie in overvloed
Natuurlijk wil je niet iedere keer dezelfde salade eten, dus het is vanzelfsprekend dat er keer op keer andere ingrediënten in komen. Het is dus ook prettig om te weten dat de puntencombinaties eindeloos zijn en er geen enkel potje hetzelfde is. Met 108 puntenkaarten en het feit dat je ieder potje nieuwe kaarten trekt, zorgt ervoor dat je plan van aanpak ieder potje kan veranderen.

Pak aan tegenstanders!

Zorg ervoor dat je niet alleen zelf de meeste punten scoort door je vrolijke combinaties aan groenten en puntenkaarten, maar wees ook zeker bedacht op wat je tegenstanders gaan doen. Je wilt immers niet hun gewilde groentenkaarten voor het grijpen leggen zodat zij er met de overwinning vandoor gaan. Besluit er bijvoorbeeld iemand voor de meeste sla-kaarten te gaan, dan kun je diegene behoorlijk dwarszitten door alle groene sla-kaarten voor zijn / haar neus weg te pakken.

Revenge!

De kracht van dit vlotte en simpele kaartspel is de herhaling. Natuurlijk wil je na verlies revancheren en dat doe je gemakkelijk door best of three te spelen. Of wanneer je, zoals in mijn drie-spelers-spel het geval was, alle drie een potje hebt gewonnen nog even snel een bonusronde te spelen. Revancheren is mogelijk op meerdere manieren: ga je een nieuwe tactiek toepassen of ga je all-in en eerst alle groenten verzamelen en dan proberen te scoren met matchende puntenkaarten? Het fijne is dat er meerdere mogelijkheden zijn: ga je slechts voor 1 of 2 groenten, bijvoorbeeld alleen de rode uien en de wortels? Pas op, want je hebt een puntenkaart waarbij paprika's minpunten opleveren. Of ga je wellicht all-in, want ook de puntenkaart waarbij je alle groenten dient te verzamelen zit in het spel.

Eindconclusie:

Tactisch denken: check! Snel spel: check! En supervrolijk artwork: check! Point Salad bewijst dat eenvoud ook heerlijk wegspeelt. Typisch een spel dat je even tussendoor op tafel legt en zeker niet gaat vervelen. Een absolute aanrader om standaard in je spellenkast of rugzak aanwezig te hebben. En nu rapido die keuken in om zelf zo'n frisse salade in elkaar te flansen, want (gezonde) inspiratie heb je hierdoor zeker opgedaan. Speel smakelijk!

Aantal keer bekeken: 3321

Laagste 3 prijzen voor Point Salad (NL) (Bordspellen)

11.80 3