Review Queensland

Speelduur: ± 45 minuten

Het is ook altijd wat met die gekke dieren in Australië: naast koala’s en krokodillen zijn er blijkbaar ook enorme padden die het leven van boeren zuur maken. Queensland maakt van dit fenomeen een puzzelig spel.

Als je in een spel vierkante tegels tegen elkaar legt om daarbij velden in verschillende kleuren compleet te maken, zullen veel mensen denken: dat lijkt op Carcassonne. Om die vergelijking kan Queensland dan ook niet heen. Gelukkig zijn er genoeg nieuwe elementen toegevoegd aan dit vertrouwde concept om tot een boeiend nieuw resultaat te komen.

Grote dikke problemen
In Queensland leggen spelers omstebeurt een tegel aan hun eigen bouwwerk van tegels. Hierop vormt zich een stuk boerenland met velden en gewassen. Die moeten af zijn om er aan het eind van het spel punten mee te scoren, maar er is een probleem: Grote, dikke padden. Bij elke tegel die je plaatst, komen er één, twee of drie padden mee. Als die nog op je boerderij zijn nadat de laatste tegel gelegd is, tellen alle tegels waar ze zitten niet mee, dus die rakkers moeten weg. Daarna krijg je punten voor de velden die af zijn.

Richting geven aan de padden
Gelukkig zijn er vijvers waar je de padden naar toe kunt drijven. Op iedere tegel staat een pijl en afhankelijk van in welke oriëntatie je die aanlegt, bewegen alle padden over het tableau in de richting van de pijl. Zo kun je ze richting de tegels met vijvers sturen en als er vijf of meer in hetzelfde poeltje zitten, mag je ze weghalen en krijg je daar punten voor. Maar omdat alle padden bewegen, is dat echt niet zo eenvoudig.

Ze blijven komen
De padden de goede kant op sturen is de leukste puzzel die Queensland te bieden heeft. Je kunt ze in principe elke kant op jagen die je wilt, omdat je de tegel met de pijl erop naar believen kunt draaien, maar je bent tegelijkertijd ook bezig die velden met gewassen te laten groeien en af te maken. Padden lopen nooit van je tegels af en blijven altijd zitten als ze eenmaal in een vijver zijn beland, dus daar kun je je voordeel mee doen, maar je moet tegen het einde echt uitkijken dat er niet nog zo’n beest op je mooie grote complete veld zit. Ze blijven namelijk komen: op elke nieuwe tegel zit er minimaal één. Het lijkt misschien slim om nooit tegels te kiezen die je drie padden opleveren, maar daarmee kom je wel sneller aan de vijf of meer in de vijvers.

Weinig interactie
De tweevoudige opdracht die je krijgt in dit spel is een uitdagende: bouwen aan je landschapjes en tegelijkertijd de padden van de waardevolste gebieden weghouden. De andere spelers maken het je daarbij niet moeilijker: je bent echt met je eigen ding bezig. Er staan soms pijlen op de tegels die het voor alle spelers mogelijk maken om hun padden een tegel te verplaatsen, maar die beweging is niet verplicht. Als je op zoek bent naar de interactie van geestverwant Carcassonne, moet je die hier dus niet zoeken

Met een speelduur van een dik half uur met twee spelers is Queensland een prettig tussendoorspel: weinig regels, snelle beurten en toch een puzzel die genoeg van je hersens vraagt. Het is geen vraagstuk dat elke spel wezenlijk anders is, maar daar staat tegenover dat je deze zonder veel problemen bij de meeste mensen wel op tafel kan krijgen. Zodoende is -ie z’n bescheiden aanschaf al snel waard en is een zilveren beginnersbudgy absoluut verdiend.

Aantal keer bekeken: 1440

Laagste 3 prijzen voor Queensland (Bordspellen)

25.99 3