Review Similo: Sprookjes

Spelers: 2 tot 7
Speelduur: ±10 minuten
Leeftijd: vanaf 7 jaar

Dit jaar komt 999 Games met een nieuw coöperatief kaartspelletje: Similo! Er verschijnen twee versies, eentje met sprookjesfiguren en eentje met historische personages. Beide spellen zitten in een klein doosje dat bestaat uit niks meer dan 30 kaarten en een velletje spelregels. Ideaal om mee te nemen dus, bijvoorbeeld op vakantie! Maar is het spel ook leuk? Laten we daar snel naar kijken.

Omdat het spel pas deze week 999 Games verschijnt, is de rest van foto’s in deze recensie afkomstig uit een Engelstalige uitgave. De versie die bij 999 Games uitkomt bevat echter gewoon Nederlandstalige tekst, zoals hier te zien is.

De spelregels en het doel zijn voor beide versies van Similo identiek: het geheime karakter raden! Eén speler weet de oplossing en gaat hints geven aan de andere spelers. Je begint het spel door alle dertig kaarten te schudden en er twaalf uit te tellen. Degene die hints gaat geven bekijkt de bovenste van deze twaalf kaarten, dit is de oplossing van het spel! Schud vervolgens de twaalf kaarten nog eens en leg ze daarna open op tafel. Leg de resterende stapel kaarten ernaast, deze vormen de hints. De aangewezen speler trekt vijf kaarten van de hints stapel en dan kan het spel beginnen!

De aangewezen speler mag elke ronde één kaart als hint spelen. Hij of zij kan de kaart rechtop leggen, dit betekent dat het karakter zichtbaar op de hint wél iets te maken heeft met de oplossing. Je kunt de kaart ook op z’n zijkant leggen, dat betekent dat de hint géén (sterk) verband heeft met de oplossing. De andere speler(s) moeten nu op basis van de hint één of meer personages elimineren. Kiezen ze toch het geheime karakter en dus de oplossing? Dan heeft iedereen verloren. Zo niet, dan speel je verder. Er komt een nieuwe hint bij de eerder gespeelde hint(s) en het team gaat verder met elimineren.

Voorbeeld: De Drie Biggetjes liggen rechtop en hebben dus iets te maken met het geheime karakter. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de oplossing geen mens is en/of geen slechterik. Omdat het de eerste hint is weten we nog weinig, dus hopelijk kloppen beide associaties. We kiezen er dan ook voor om de Hartenkoningin te elimineren. Het spel duurt maximaal vijf beurten. Je elimineert eerst één kaart, de volgende keer twee, dan drie, dan vier. Hoe meer hints je hebt, hoe meer personages je dus moet elimineren. Zo blijft het spel in balans. In de laatste beurt heb je nog twee personages over, waarvan je er eentje als oplossing moet aanwijzen. Lukt dat? Dan hebben jullie gewonnen!

Achtergrondinformatie
Je kunt net als bij het klassieke ‘Wie Is Het?’ hints geven op basis van uiterlijk (haarkleur, oogkleur, wel of geen baard, huidskleur, geslacht, leeftijd), maar dus ook op basis van andere eigenschappen. Bij de Sprookjes-serie zitten er soms meerdere figuren uit hetzelfde sprookje in één set kaarten, dus kun je die info gebruiken. Of je kunt bedenken wie goed en wie slecht is.

Bij de Historie versie maakte mijn groep onder andere veel gebruik van het verschil tussen leider (generaal, koninging etc) of geen leider (schilder, schrijver). Ben je niet zo bekend met sprookjes of geschiedenis? Wees niet bezorgd! De kaarten hebben allemaal een zinnetje achtergrondinfo op de zijkant staan. Vooral bij de historische figuren kan dat van pas komen. Deze versie bevat kunstenaars, koningen & koninginnen, maar bijvoorbeeld ook een beroemde piraat!

Hebben?
De belangrijkste vraag is natuurlijk, is dit spel de moeite om te kopen? Iedereen met wie ik het heb gespeeld vond het een leuk tussendoortje, dus wat mij betreft wel! Je kunt het vanaf twee spelers spelen, maar vanaf drie spelers is het leukste. Het kost slechts een tientje en is makkelijk overal mee naartoe te slepen. Ideaal op vakantie, in de kroeg of als je in een restaurant wacht tot je eten geserveerd wordt. Een potje duurt slechts zo’n tien minuten, dus je speelt er snel een paar achter elkaar.

De spelregels doen wel erg denken aan een eerdere 999 Games uitgave, namelijk The Unusual Suspects. Similo is echter wel een stuk luchtiger, gezien The Unusual Suspects mensen in gesprek laat gaan over vooroordelen. Similo is een stukje vrolijker en vind ik vooral ideaal voor gezinnen met kinderen en vriendengroepen die graag een drankje combineren met een spelletje. Maar als je tijdens een spellenavond zit te wachten tot de laatste speler gearriveerd is, kun je ook best een potje doen!

Aantal keer bekeken: 1052

Laagste 3 prijzen voor Similo: Sprookjes (Bordspellen)

10.90 3