Review Small Islands

Uitgever: Lucky Duck Games
Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Tijdsduur: 45 minuten
Genre: tile-laying, familiespel, set collection

Carcassonne heeft aangetoond dat spellen waarbij je tegels plaatst en je eigen landkaart maakt enorm simpel, doch leuk en spannend kunnen zijn. Small Islands gebruikt hetzelfde mechanisme van tile-laying en is een jaar of drie geleden voor het eerst succesvol uitgegeven door een kleine publisher. Lucky Duck heeft het spel afgelopen jaar opnieuw uitgegeven, om het voor een breder publiek uit te brengen. Dus hijs de zeilen en vaar mee tussen de kleine eilandjes.

Small Islands Budgetspelen
In een tile laying spel is het het principe dat je een tegel pakt, deze op een gezamenlijke landkaart plaatst waar jij het wil en uiteindelijk een aantal punten scoort. Het grootste verschil met de belangrijkste inspiratiebron zit eigenlijk in de naam. Als je in Carcassonne veel punten wil scoren, ga je bouwen aan een immense stad, bij dit spel wil je juist efficiënte kleine eilandjes bouwen om die te scoren. Op deze eilandjes zijn verschillende grondstoffen te vinden en door die slim op een eilandje te plaatsen, kun je deze scoren aan het einde van de ronde.

Het spel speel je in vier rondes, waarbij de speeltijd variabel is en bepaald wordt door de spelers. Iedereen krijgt aan het begin van een ronde drie opdrachtkaarten waarbij je er één kiest om nu dicht te spelen, één doe je weg en eentje bewaar je voor de volgende ronde. Op zo’n kaart staat waar een eiland aan moet voldoen om te kunnen scoren en hoeveel punten het oplevert. Meestal moeten er zich minimaal een x-aantal grondstoffen op het eiland bevinden. Je moet dus alle zeilen bijzetten om dit voor elkaar te krijgen.

Small Islands overview
Je begint het spel met twee tegels, vervolgens in je beurt kies je één van de drie openliggende tegels. Die neem je in je hand en vervolgens speel je één van drie tegels uit je hand. Als er in een ronde meer dan zes tegels zijn gespeeld, kun je ervoor kiezen om een tegel met alleen je eigen schip te spelen, waardoor de ronde eindigt. Aan het eind van het spel krijg je bonuspunten voor je eigen schip. Met je eigen boot heb je dus veel macht en kun je de plannen van iemand anders verstieren, echter kun je dat maar één keer per spel doen, dus kies het juiste moment. Als je met minder dan vier spelers speelt, heb je de mogelijkheid dit met een neutraal schip te doen, maar levert het je geen punten op. Dit mechanisme geeft veel variabiliteit aan elke ronde en aan het spel, wat fijn, maar ook minder fijn kan zijn. Hoe minder spelers, hoe meer je controle dan ook hebt over de landkaart en duur van het spel.

Als een ronde voorbij is, kun je kiezen welke eilanden die ontstaan zijn je wilt scoren. Kijk naar je opdrachtkaartje en bedenk hoeveel punten het gaat opleveren. Denk er goed over na, want elk eiland kun je maar één keer scoren in het hele spel. Je kunt dus veel tijd besteden aan het bouwen van één groot eiland wat aan het einde van het spel veel punten op zal leveren, maar daarmee zul je niet zoveel punten scoren als meerdere kleine eilandjes. In het spel kun je acht verschillende eilanden scoren, dus dat is gemiddeld twee eilandjes per ronde.

Dit zorgt ervoor dat je goed moet plannen om de juiste grondstoffen op de eilanden te krijgen. Tegelijkertijd kan iemand anders je de wind uit de zeilen nemen door een eiland af te maken voordat je doel gehaald hebt, of beëindigd iemand de ronde voordat je klaar bent met plannen. Dus eigenlijk kun je niet teveel vooruit kijken en moet je constant een oogje in het zeil houden op wat de rest doet. Mocht er niemand voor kiezen om de schepen te plaatsen, dan eindigt het spel als alle tegels op zijn.

Close Up Small Islands

In het spel zit ook een solo-modus, ook met variabele speelduur. Er zijn meerdere AI-decks om uit te kiezen. Het deck van de AI geeft een indicatie of je een kort of lang spel speelt. In deze tijd moet je zorgen dat je een bepaald puntenaantal haalt. Er zijn meerdere niveaus, dus genoeg om je in je eentje mee te vermaken.

Met de variabele speelduur zorgt dit spel er toch voor dat het niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Je wilt het bouwen van de eilanden goed plannen, maar er zijn teveel factoren die dit kunnen verpesten, waardoor je zelden een goed gevoel hebt als een ronde eindigt. Wel als je zelf de ronde beëindigd, want dan heb jij er zeker voor gezorgd dat je het voor nu goed gepland hebt. Je bent afhankelijk van anderen om een goede score te halen en dat zorgt bij deze recensent voor meer frustratie dan euforie. Wat wel euforie geeft, is de artwork en de spelonderdelen. Small Islands is een prachtig kleurrijk spel met mooie dikke tegels en een goede insert. De herspeelbaarheid is hoog, elke keer ben je een andere eilandengroep aan het bouwen en werk je aan andere doelen om zo de meeste punten te scoren. Families zullen dan ook zeker goed plezier kunnen beleven aan Small Islands, ook juist omdat je elkaars plannetjes kunt verstieren en het een spel vol verrassingen is.

Geschreven door Anna Wassenburg

Aantal keer bekeken: 1386

Laagste prijzen voor Small Islands (Bordspellen)