Review Under Falling Skies (ENG)

Aantal spelers: Solo
Speelduur: 20-40 minuten
Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Genre: Solospel, dobbelsteen plaatsen, campagne/verhalend

We zijn niet alleen in het universum. De aliens zijn gearriveerd en ze hebben niet de beste bedoelingen. Met de totale vernietiging van onze grootste steden proberen ze de aarde te veroveren. Aan jou de taak om je stad te verdedigen tegen de invasie terwijl er diep in de ondergrondse bunker gewerkt wordt aan een superwapen die deze indringers kan tegenhouden.

Under Falling Skies is een spel voor één speler. Dit kan ik niet vaak genoeg herhalen. Alhoewel het hele idee van in je ééntje een bordspel te gaan zitten spelen mij totaal niet aansprak eerst, ben ik nu een veranderd mens. Want Under Falling Skies is gewoon heel erg leuk.

Het thema is een invasie van buitenaardse wezens en dit ligt mij prima. Voor de kenner geeft het de speler het gevoel dat hij Space Invaders in boardgame vorm aan het spelen is. Space Invaders is één van de eerste massaal gespeelde videospellen uit 1978 waarbij kleine wezentjes van boven naar beneden dropten en de spelers moesten deze kapotschieten voor ze de grond raakten. In dit bordspel is het niet anders.

Underfalling1def

De aanvalsbasis
De doos bevat meerdere onderdelen om een bord op te zetten. Bovenin de nacht boven de stad, en onder de grond je basis. Helemaal bovenin de lucht begint het moederschip van de aliens zich een weg naar beneden te banen en stuurt zij haar vechtschepen naar de grond om alvast zoveel mogelijk schade aan te richten. Onder de grond in de basis vind je alle opties die de mensen hebben om zichzelf te verdedigen, energie te produceren en om aan technologische ontwikkeling te doen.

Rustig aan van start
In het introductiespel wordt gebruik gemaakt van de witte en grijze dobbelstenen en de rode en witte ruimteschepen. De blauwe dobbelstenen en het oranje schip worden aan de kant gelegd. In de doos zitten nog veel meer elementen voor een verhalende campagne, hierover later meer.

Dobbelen maar…
De speler rolt met de dobbelstenen. Het resultaat kan worden gebruikt in de basis. Er mag één dobbelsteen lager dan de graafmachine worden gelegd: De graafmachine is een spelelement welke dieper in de grond kan graven en je zodoende meer opties kan geven in je basis vanaf je volgende beurt. De andere dobbelstenen mogen naar eigen inzicht op het bord worden gelegd boven de graafmachine.

Wanneer je een witte dobbelsteen plaatst moet er opnieuw geworpen worden, tot maximaal twee extra worpen. Denk dus goed na over je huidige rol! De dobbelstenen kunnen bovenin je basis gelegd worden op het luchtafweergeschut die zorgen voor een tragere daling van de vijandelijke schepen. Tevens kun je een dobbelsteen plaatsen op een gevechtsvliegtuig die een aanval zal openen op de alien schepen.

Een dobbelsteen op energie plaatsen genereert energie die nodig is om andere acties uit te voeren. Met behulp van een markeersteen houd je je energie bij. De groene vlakken betreffen het ontwikkelen van het superwapen waarmee je het spel wint. De markeersteen van het superwapen moet helemaal in de top komen om het spel te winnen. Wees niet te traag! Als het moederschip de stad heeft bereikt is alle hoop verloren! Je hebt maar een aantal beurten.

Underfalling2def

De afdaling van de vijand
Het plaatsen van een dobbelsteen met bijvoorbeeld waarde 6 zorgt er voor dat het schip in die kolom direct zes plaatsen naar beneden daalt. De speler moet zorgvuldig bepalen of dit het waard is. Het schip kan er namelijk voor zorgen zo dat het moederschip sneller daalt en dat wil niemand. Het kan ook voorkomen dat het schip zich van baan moet wisselen. De speler kan maar een aantal 'crashes' van deze schepen tot de bodem verdragen voordat de stad verwoest is. Zodoende zullen ze uit de lucht geknald moeten worden.

Wanneer er een dobbelsteen is geïnvesteerd in de optie om een gevechtsvliegtuig te lanceren en de vijandelijke schepen zijn op een explosievakje geëindigd, dan mag - mits aan de juiste waarde voldaan is - een schip vernietigd worden en deze zal weer op het moederschip geplaatst worden. Witte schepen worden uit het spel gehaald.
Als alle dobbelstenen zijn geplaatst kan het resultaat worden uitgevoerd. Energie wordt vergaard, schepen worden neergeschoten, de basis wordt uitgebreid en/of de ontwikkeling van het wapen zal verder oplopen.

De derde fase van de beurt is het laten dalen van het moederschip met één rij en het opnieuw laden van de gevallen rode en mogelijk toevoegen van witte schepen die opnieuw zullen gaan afdalen bij het gebruik van de dobbelstenen.

Zo speel je door tot de het ontwikkelingsspoor volledig is bereikt en je het spel wint.
Je kunt op twee manieren verliezen: er zijn teveel schepen op de grond geland waardoor je stad is verwoest, of het moederschip is geland wat het einde van ons ras betekent. Je hebt een beperkt aantal beurten.

Undedrfalling3def

Space Invaderen in een campagne
Naast de makkelijke en moeilijke variant is er een campagne te spelen. De doos bevat een aantal extra kartonnen met hierop een stripverhaal voor het vertellen van het verhaal bij de invasie. De speler speelt het spel 10 maal, waarbij elk potje afwijkt van de vorige. Dit komt omdat de speler een karakterkaart krijgt die ontwikkeling kan doormaken, en de steden en basissen die hij beheert verschillen van elkaar waardoor andere tactieken moeten worden toegepast. Om de campagne bij te houden is een notitieblok bijgevoegd. De campagne is herspeelbaar en zal geen enkele keer precies hetzelfde voelen. Dit is mede omdat er blauwe dobbelstenen toegevoegd worden die de speler een enorme hoeveelheid speelopties geeft.

Eindoordeel
Under Falling Skies is een heerlijke sologame. De snelheid en het thema van het spel maken het voor mij net zo makkelijk neer te leggen als een potje Clever (ja die ben ik ook solo gaan spelen). Bewust heb ik niet teveel over de campagne losgelaten omdat dit een element is dat je zelf zeker moet gaan ervaren. De weergave is prachtig maar laat nog genoeg aan de verbeelding over.
Het mooiste van het meerdere malen spelen van dit spel is dat je er daadwerkelijk goed in wordt nadat je een keer hebt gefaald. Vervolgens laat het spel je weer compleet falen waardoor je je gaat afvragen of je er echt wel goed in bent. De sleutel tot succes is het doel voor ogen houden: het ontwikkelingsspoor. Het afwegen van je energie gebruiken voor het vernietigen van schepen, of ze te laten crashen is iets wat je gaandeweg leert. Het maximale uit je worp halen, of zo snel mogelijk een nieuwe worp is het inzicht wat je gaat leren , en je de overwinning zal geven.

Voor mij is het een Gouden Expertbudgy!

Budgy Gouden Expert

Vincenity