Review Wazzda

Aanbevolen leeftijd: Vanaf 6 jaar
Aantal spelers: 4+ spelers
Speelduur: Ongeveer 20 minuten
Adviesprijs: €10,95

Vond jij het vroeger op school ook zo leuk om stokpoppetjes (voor de Belgen: stokventjes) te tekenen? Vind jij kleine houten onderdeeltjes in spellen ook zo fantastisch? Een van de makers van White Goblin Games deelde overduidelijk jouw mening. Zijn collega keek echter tijdens het ontwerpen over zijn schouder en vroeg zich af: “Wat is dat?!”

Twee teams strijden tegen elkaar
Wazzda?! is een spel voor twee teams van minimaal twee personen waarin de spelers woorden uit moeten beelden om punten te scoren. Elke ronde krijgt een persoon een woord dat hij aan zijn team zal moeten uitbeelden met de houten stokjes en rondjes die in de doos komen. Teamleden mogen het woord raden, net zolang tot alle stokjes zijn gebruikt en de spelers het woord niet weten te raden.

Op elke kaart staan zes woorden beschreven. De achterkant van de kaarten bevat een cijfer van 1 tot 6. Zodra iemand aan de beurt is pakt hij/zij een kaart en bekijkt het cijfer die zichtbaar op de stapel staat. Dit is het woord dat uitgebeeld moet worden. Verwarrend? Vonden wij ook, maar tijdens het spelen wordt het snel duidelijk en is het een snelle manier om een woord te kiezen. Toch vond ik dat het toevoegen van een dobbelsteen veel van deze verwarring had kunnen wegnemen en ruimte kon overlaten om wat leuke illustraties toe te voegen.

Simpel in de uitleg
Het spel is verder heel simpel uit te leggen en de drempel ligt laag voor nieuwe spelers om in te stappen. Even een ronde meekijken zou voldoende moeten zijn om het spel te begrijpen. Ook is het vrij simpel voor nieuwe spelers om tijdens het spel nog mee te doen door simpelweg bij een team aan te sluiten en mee te raden. Op de doos staat dat het spel voor 4 tot 8 spelers is, maar het is ook mogelijk om het met meer dan 8 spelers te spelen, mits alle spelers de tafel goed kunnen zien.

Tijdens het spel zal je al je creativiteit moeten gebruiken om jouw woord over te brengen. Andersom zullen spelers out-of-the-box moeten denken om te verzinnen wat dat houten poppetje in hemelsnaam aan het doen is (of is dat wat gemaakt is uberhaupt wel een poppetje?) Het spel sloeg supergoed aan bij alle spelers met wie ik dit gespeeld heb. Het spel is heel eenvoudig, maar tegelijkertijd toch uitdagend.

Bij het doornemen van de spelregels heerste er echter wel wat verwarring. Op de doos staan namelijk allemaal grappige creaties met de houten onderdelen van het spel. In de spelregels staat echter dat de onderdelen tussen de teams verdeeld moet worden. De creaties op de doos zijn onmogelijk om te maken zonder alle spelmaterialen te gebruiken. Ook miste een bepaalde spanning of urgentie tijdens het spel. Spelers hadden alle tijd om rustig na te denken over hun creaties. De simpele toevoeging van een zandloper (of een digitale timer op je telefoon, hint hint!) had het spel wat spannender en een stuk sneller gemaakt.

Er zijn veel soortgelijke party games waarin teams tegen elkaar spelen en woorden raden (Pictionary, Hints, etc). De beperking van de houten onderdelen maakt dit echter een stuk uitdagender dan zijn voorgangers. Het voelde een beetje alsof je weer op school zat en een stokpoppetje tekent. Hierbij kom je er echter achter dat het voor jou superduidelijk is uitgebeeld, maar voor je teamleden helaas niet. Dit spel sloeg goed aan bij de naaste familie en deze vroeg dan ook constant wanneer we dit spel weer opnieuw gaan spelen. Goede party game en zeker een aanrader voor even snel een spelletje met een groep vrienden of kennissen.

Deze review is geschreven door Steven Wolfram.

Aantal keer bekeken: 2753

Laagste prijzen voor Wazzda (Bordspellen)