Review Witchstone (NL)

Speelduur: ± 90 minuten

In Witchstone houd je als heksen een wedstrijdje wie het meest explosieve brouwsel kan fabriceren. Dat vertaalt zich in een spel waarbij de ene spectaculaire combo zich op de andere stapelt.

Wat is er fijner dan een spel waar een mooie opbouw in zit? Bordspelfanaten die wel houden van een stevige eurogame zien behalve strategische en tactische uitdagingen graag ontwikkeling in een spel: je bouwt iets op, om daar later mee te kunnen knallen en de punten te laten binnenstromen. Witchstone lijkt helemaal om die wens heen gebouwd te zijn.

Acties

Elke speler begint Witchstone met een eigen ketel, waarin tweeledige tegels gelegd gaan worden. Als je aan de beurt bent, kies je een van je eigen tegels uit, plaatst die en voert de acties uit die gekoppeld zijn aan de twee symbolen op de tegels. Er zijn zes acties, waarvan er twee te maken hebben met het centrale bord. Daarop kan iedereen routes bouwen van en naar hun tovertoren en heksen plaatsen op de locaties die ze daarbij aandoen. De derde actie vindt plaats in de toverketel, waarin edelstenen liggen die je kunt verplaatsen en uiteindelijk uit de ketel kunt verwijderen. Ook kun je stapjes doen op het toverstafspoor of op het ronde pentagramspoor en tot slot kun je kaartjes pakken met einddoelen erop.

Feest

Klinkt leuk, maar waar doe je het allemaal voor? Simpel: punten, punten en nog eens punten. Voor alles wat je doet, scoor je wel iets: een route aansluiten, een heks plaatsen, fiches pakken, edelstenen uit je ketel werken, vooruitgaan op een spoor… Het is eigenlijk altijd feest. Dat geeft een goed gevoel bij het spelen, maar je wilt natuurlijk beter scoren dan de rest. Daar komt het betere puzzel- en plantalent om de hoek kijken.

Knalbeurten
Als je Witchstone goed speelt, kun je rekenen op twee of drie enorme knalbeurten. Bij het plaatsen van de tegels in de ketel, krijg je namelijk extra acties als je dezelfde symbolen naast elkaar plaatst. Heb je bijvoorbeeld al drie heksensymbolen in een groepje liggen en leg je er nog een vierde tegenaan, dan mag je vier heksenacties doen. Dit probeer je uiteraard zoveel mogelijk uit te buiten, maar dat valt niet mee: op elke tegel staan immers twee symbolen, je hebt maar keuze uit vier verschillende tegels per beurt en vaak liggen ook die edelstenen in de ketel in de weg. Het vergt dus best wat denkwerk om daar omheen te werken.

Raak

Maar als dat lukt, is het ook goed raak. Niet alleen heb je dan enorm veel acties, maar er zijn ook bonussen te verdienen die je nog meer acties geven en door die slim te plannen, kan dat een kettingreactie en bergen punten opleveren. Witchstone is een schoolvoorbeeld van een ‘point salad’, een spel dat je voor alles beloont met punten. Maar degene die de mechaniek ervan goed in de vingers heeft, loopt pas echt binnen. Hou je van het werk van bijvoorbeeld Stefan Feld met spellen zoals Castles of Burgundy, dan is de kans groot dat ook deze euro je zal liggen.

Je hoeft Witchstone er niet bij te pakken voor z’n levendige thema of opzienbarende componenten, hoewel die verder prima hun werk doen. Oneerbiedig gezegd is het een bundel mechanismes in een doos, maar die werken supersoepel samen. Ze geven de liefhebber van euro’s een boeiende mix van strategie, tactiek en ontwikkeling, die de endorfine lekker laat stromen. Daar past een blinkende gouden expert budgy bij.

Aantal keer bekeken: 1513

Laagste 3 prijzen voor Witchstone (NL) (Bordspellen)

40.00 3