Spiel 2018 preview - In hapklare brokken

Met elke dag dat het grootste bordspellenfestijn van de wereld dichterbij komt, komen er meer spellen bij op de lijst van wat daar allemaal te koop gaat zijn. Hoe kan een normaal mens daar wijs uit worden? Gelukkig zit je op de juiste site.

We hebben een selectie gemaakt uit de heetste nieuwe releases die op Spiel 2018 te krijgen gaan zijn op grond van de spellen die je misschien nu al in je kast hebt liggen. Dat biedt een beetje houvast in het enorme aanbod en een beginnetje om te gaan ontdekken wat er nog meer te beleven is van 25 tot en met 28 oktober in Essen.

Teotihuacan: City of Gods
Heeft wel wat weg van: Tzolk’in: The Mayan Calendar
De makers van Tzolk’in hebben patent op spellen met lastige namen, maar ook op unieke mechanismes waar eurogamers heel gelukkig van worden. In Teotihuacan geen draaiende tandraderen, maar wel interessante worker placement dat zich opnieuw afspeelt in de wereld van de Maya’s, waarbij je probeert een slim geconstrueerde piramide te maken.



Scarabya
Heeft wel wat weg van: Indian Summer
De kans is groot dat je weleens een spel van Uwe Rosenberg hebt gespeeld waarbij je Tetris-achtige puzzelstukjes op een bord moet leggen. Indian Summer was er daar een van en die komt qua idee het meest in de buurt van Scarabya, die overigens uit de koker komt van Bruno Cathala. In dat spel heb je ook puzzelstukjes in allerlei vormen, maar daarmee probeer je verspreid liggende scarabeeën te isoleren in zo klein mogelijke vlakken.



Reykholt
Heeft wel wat weg van: Voor de Poorten van Loyang
De grote Uwe Rosenberg heeft zijn wat minder populaire Voor de Poorten van Loyang vertimmerd tot dit nieuwe spel waarin je inderdaad weer allerlei gewassen gaat verbouwen, maar deze keer op IJsland in plaats van in China. Dat doe je met hulp van vulkanische warmte. Daar komen toeristen op af en het is zaak om je tomaatjes zo te kweken, dat ze op het juiste moment lekker sappig hangen te wezen aan je planten.



Forbidden Sky
Heeft wel wat weg van: Het verboden eiland
Dat deze twee spellen op elkaar lijken, is niet zo vreemd, want ze komen uit dezelfde serie van Pandemic-ontwerper Matt Leacock, waar ook Forbidden Desert bijhoort. Als spelers werk je deze keer niet samen om van een eiland of uit een woestijn te komen, maar probeer je wijs te worden uit een mysterieus (echt werkend!) elektrisch platform, waarbij je stroompjes moet laten lopen en uiteindelijk een raket lanceren.



Newton
Heeft wel wat weg van: Lorenzo il Magnifico
In Lorenzo il Magnifico stuurde je leden van adellijke families erop uit om de invloedrijkste hotemetoot te worden. Newton is de nieuwste van de makers van die hit en daarin voer je soortgelijke acties uit, maar dan in de wondere wereld van de wetenschap van een paar eeuwen geleden. Je vergaart kennis met studie, reizen, experimenten en dat alles komt samen – als je het goed speelt – tot een fabuleuze engine waar de punten in grote aantallen uit rollen.



Forum Trajanum
Heeft wel wat weg van: Trajan
Stefan Feld heeft meerdere spellen ontworpen die zich afspelen bij de oude Romeinen en daar komen er deze Spiel twee bij: Carpe Diem en Forum Trajanum. Die laatste doet - alleen al vanwege de titel - denken aan Trajan, maar de spellen van Feld zijn sowieso altijd herkenbaar als producten van deze maker. Bij Forum Trajanum bouw je mee aan een monument ter meerdere eer en glorie van keizer Trajanus.



Railroad Ink
Heeft wel wat weg van: Ticket to Ride
Roll & Write-spellen zitten enorm in de lift: je gooit wat dobbelstenen en krabbelt naar aanleiding van het resultaat wat op je eigen papiertje. Qwixx is een bekend voorbeeld maar Railroad Ink maakt het iets beeldender doordat je trein- en autoroutes tekent op je velletje. Een beetje zoals Ticket to Ride dus, maar dan wat kleinschaliger en met ouderwets krabbelwerk.

Geplaatst door Grrrr op 05-09-2018 20:55
Aantal keer bekeken: 836

Reacties

Door Bleh (122 reacties) op 06-09-2018 17:52
( PM )
Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar Talisman: Legendary Tales.