Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Klassieker: Take 5

Het is tof om je te verlekkeren aan de massa’s nieuwe spellen die het hele jaar door op ons afkomen. Maar het is zonde als de klassiekers daardoor ondergesneeuwd raken, dus gaan we die vaker in het zonnetje zetten. Te beginnen met Take 5, of 6 nimmt, uit 1994.

Wat kun je in alle redelijkheid verwachten van een spel dat bestaat uit een stapel van 104 genummerde kaarten? Nou, heel wat, als dat spel bedacht is door een ontwerper als Wolfgang Kramer. Take 5 is intussen 27 jaar oud, maar wordt nog steeds verkocht over de hele wereld en is op online gaming site Board Game Arena één van de populairste spellen. De titel is goed voor veel verwarring: de oorspronkelijke naam is 6 nimmt (‘zes neemt’) en alleen in Nederland en Griekenland heet-ie Take 5 (‘neem vijf’). Maar ze kloppen allebei, zoals snel duidelijk zal worden.



Koppen tellen
In dit spel begint iedereen met tien kaarten in de handen die allemaal gespeeld moeten worden, maar daarbij wil je zo min mogelijk strafpunten verdienen. Tijdens het spelen vormen zich op tafel vier rijen kaarten. Daaraan leggen de spelers elke ronde een kaart aan, in volgorde van laag naar hoog. Ze moeten hun kaart leggen aan de rij die eindigt met het nummer dat het dichtst bij het nummer op de kaart zit. Zo kan het voorkomen dat je verplicht bent je kaart op de zesde plek in de rij te leggen. Doe je dat, dan moet je de vijf kaarten ervoor pakken en bewaren op een aparte stapel. Op alle kaarten staan stierenkoppen: meestal één, maar soms ook twee, drie of vijf en op één kaart staan er zelfs zeven. Dat zijn de strafpunten en rijen met zulke kaarten erin probeer je uiteraard te vermijden, maar dat zijn je tegenstanders ook van plan…



Slinkse acties
Nummer zes in de rij neemt de kaarten dus, wat de Duitse titel verklaart. En in zo’n geval pak je vijf kaarten, zoals de titel in Nederland zegt. Als je de regels zo leest, lijken er weinig zinvolle keuzes in het spel te zitten, maar vergis je niet: een geoefende speler zadelt een beginner makkelijk met een dikke stapel strafpunten op. Het is aanlokkelijk om kaarten te spelen die zo dicht mogelijk op de nummers zitten die op tafel liggen, maar soms kan een grote sprong juist beter uitpakken. Als je een nummer speelt dat lager is dan dat op alle kaarten aan het eind van de rijen ben je verplicht een rij te pakken en daarmee kun je ook slinkse acties uithalen. Zo kunnen kaarten die je tegenstanders hadden voorzien voor een korte rij opeens naar een lange moeten, met alle gevolgen van dien. Dat is dat enkele strafpuntje dat je daarmee pakt dik waard.



Tactvolle tactiek
Hoe je het slimste kunt spelen, hangt ook af van het aantal spelers dat meedoet. Take 5 is het leukst vanaf vijf spelers en kan zelfs tot en met tien gaan, al neemt de chaos wel flink toe met hoge spelersaantallen. Je kunt een potje kort houden, door te stoppen als iedereen zijn tien kaarten kwijt is. Of je kunt het wat langer maken door te spelen totdat iemand een bepaald aantal strafpunten heeft. Wolfgang Kramer is de man achter spellen als El Grande en Tikal, waarin de tactiek heel diep gaat en in dit kleine kaartspel is daar zowaar veel van terug te zien. Zoveel als je van een stapel van 104 kaarten kunt verwachten, ten minste. Het is snel te leren, snel te spelen en eentje die in geen enkele spellencollectie misstaat.

Tekst: Klaas Kaptijn

Geplaatst door Grrrr op 14-06-2021 21:58
Aantal keer bekeken: 490

Reacties

Door CandyShine (1049 reacties) op 15-06-2021 09:29
( PM )
Heerlijk kaartspelletje! Blijft hier een favoriet bij niet-bordspelspelende vriendengroepen.
Door Buur (498 reacties) op 15-06-2021 10:57
( PM )
Om het nog wat verwarrender te maken: in 1998 is er een nieuwe versie uitgekomen met 98 ipv 104 kaarten, die ze voor het gemak ook maar Take 5! hebben genoemd... De Duitse versie heet Hornochsen, dat is ten minste nog uit elkaar te houden... Bij deze variant kun je niet alleen minpunten verdienen, maar ook pluspunten.
Wil je helemaal hard gaan, dan is er in 2019 een jubileumeditie uitgekomen, weer met de 104 kaarten, maar met een hoop extra varianten. Bijvoorbeeld dat je kaarten aan twee kanten kunt aanleggen, om knettergek van te worden! Je kunt al deze varianten uitproberen op Board Game Area, en daar kun je ook eerst even in het regelboek spieken zodat je ten minste weet waar je aan begint, als je alleen maar de gewone Take 5! kent... De jubileumeditie is er niet in het Nederlands, dus je zult het dan met een Duits of Frans exemplaar moeten doen, of Pools, of Russisch, of Koreaans, of Hongaars, maar nee, niet Nederlands nee...

Overigens is Take 5 naar mijn idee prima met 3 of 4 spelers te doen, maar 5 is wel de zogenaamde 'sweet spot'. Heb je meer dan 5 spelers, dan is het nog steeds leuk, maar dan raak je snel het tactische element kwijt ten gunste van een hoop geluk, omdat dan de mogelijkheid bestaat dat je gelijk in de eerste ronde bij het spelen van je eerste kaart een rij moet worden geïncasseerd, waar je niets aan kon doen. Ook leuk, maar niet te verhelpen en dus niet je eigen schuld...

Ergo, kopen! Als je 'm nog niet hebt
Door Nin (667 reacties) op 15-06-2021 11:03
( PM )
Leuke idee om klassiekers onder de aandacht te brengen! Zelf heb ik dit spel niet in mijn collectie, maar met familieweekenden wel gespeeld. Verzamelijk spelletje en ideaal voor mensen die weinig spellen spelen.
Door Jonkerman (21 reacties) op 17-06-2021 14:00
( PM )
Dit is een leuk spel, inderdaad goed geschikt voor vrienden die niet zo'n bordspelfanaten zijn. Zelf de Duitse versie, 6 Nimmt, genomen. Zelfde spel, alleen goedkoper.