Review Adventure Games: Het Gevang

Speelduur: 3 x ±90 minuten
Leeftijd: vanaf 12 jaar (Het Gevang) en 16 jaar (Monochrome Inc.)

Het Gevang en Monochrome Inc., de twee spellen waar deze recensie over gaat, zijn de eerste uit een nieuwe lijn spellen, waarin je al sluipend en speurend een mysterie ontrafelt. Een beetje vergelijkbaar met de escaperoom-spellen, maar dan met de nadruk op het verhaal in plaats van de puzzels.

Als je in de jaren negentig wel eens een spel op de PC hebt gespeeld, is de kans groot dat je een point-and-click-game hebt ervaren. Het Gevang en Monochrome Inc. zijn twee spellen uit de nieuwe reeks Adventure Games: Ontdek het Verhaal die dat genre computerspellen nabootsen met alleen een verzameling kaarten.

Adventure games, de evolutie van de Exit-spellen?

Mocht je nog heerlijk jong zijn en/of niks hebben met computergames, dan is er sowieso wat uitleg nodig. Je avontuur begint in een ruimte met een aantal objecten erin, voorzien van een nummer. De spelers hebben dan al een personage gekozen met speciale eigenschappen om de uitdaging aan te gaan. Stel: je ziet een skelet geketend aan de muur liggen. Als je dat wilde onderzoeken op de computer, klikte je erop. Hier zoek je het nummer dat erbij staat op in een boekje. Vervolgens lees je wat je precies waarneemt als je de situatie nader bekijkt.

Soms vind je,een voorwerp als je op die manier onderzoek doet. Dan mag je een kaart van een stapel pakken waarop je vondst staat afgebeeld, met opnieuw een nummer erbij. Een sleutel misschien. Kijk, nu kun je wat avontuurlijks gaan doen. Het skelet verlossen van zijn ketens bijvoorbeeld. Om dat voor elkaar te krijgen, combineer je het nummer van de sleutel met dat van het skelet, zoekt het op in het boekje en voilà: daarin staat te lezen dat het geraamte op de vloer klettert en er een edelsteen uit de schedel valt. Kijk, dat gaat de goede kant op!

Vertel het maar

Op deze manier doe je continu nieuwe vondsten, ontgrendel je nieuwe ruimtes en kom je figuren in het verhaal tegen die je kunnen helpen. In Het Gevang sluip je door een kasteel waar je een oude vriend probeert te vinden en bevrijden en in Monochrome Inc. breek je in in een gebouw met de opdracht een formule te stelen, maar in beide spellen draait het om hetzelfde: ontdekken waar het verhaal je heen voert.

Vast komen te zitten, gebeurt niet zo snel: als je alle plekken onderzoekt en de meest voor de hand liggende combinaties maakt van voorwerpen onderling en met locaties, verzamel je bijna alle informatie die je nodig hebt. Lukt het toch even niet, dan zijn er hints om bij te spieken. Het loont soms wel om eens wat creatiefs te proberen. Je kunt de kaas die je hebt gevonden natuurlijk zelf opeten, maar wat als je hem voert aan die rat in de kelder? Zo neemt het verhaal wendingen die anders verstopt blijven. De grote lijnen liggen vast, maar de variatie is wel zo groot dat het ene spel een ander verloop en afloop zal hebben dan het andere. Ook de personages die je kiest, hebben daar invloed op, want op de ene reageren figuren die je tegenkomt weer anders dan op een andere.

Om de verhalen behapbaar te maken, zijn ze verdeeld in drie hoofdstukken die elk in ongeveer anderhalf uur te spelen zijn. Aan tussendoor stoppen is dus gedacht, want dat kan zonder veel gedoe. Je scoort punten aan het eind van elk hoofdstuk, maar dat is bijzaak. Het verhaal is echt waar het in deze spellen om draait. Je komt zo nu en dan nog wel een puzzeltje tegen, maar als het je daar om te doen is, kun je er beter een escaperoom-spel bijpakken.

Goed verhaal – of niet?

Zijn die verhalen de moeite waard, is dan een terechte vraag. Nou, niet echt. De wendingen die ze nemen, zijn niet bepaald schokkend als je wel eens een film of serie kijkt en de dialogen die je gaandeweg in het boek leest, knetteren niet bepaald. In het geval van Monochrome Inc. wordt als adviesleeftijd 16 gegeven, omdat het verhaal nogal naargeestig van toon is, maar superspannend? Nee.

Maar dat betekent niet dat het geen plezierige bezigheid is om deze spellen te spelen. Het doorzoeken van de ruimtes is leuk en de vondsten die je doet, zijn soms verrassend. Het is lollig om combinaties uit te proberen met wat je tegenkomt, ook omdat er geen klok meeloopt die invloed heeft op je score. Lekker rondzwerven door de kerkers van Het Gevang of de laboratoria van Monochrome Inc. wordt dus niet bestraft, maar juist aangemoedigd. Solo gaat dat sowieso erg goed, want er wordt veel gebladerd door dat boek en dat gaat in je eentje vlotter dan met meer mensen.

Het einde van het verhaal

Deze titels benaderen het vertellen van het verhaal binnen een bordspel, op een manier die uitnodigt tot lekker doorspelen en biedt de spelers keuzes die de plot tot op zekere hoogte kunnen beïnvloeden. Dat maakt deze Adventure Games vermakelijk, zelfs al zijn de verhalen geen hoogstaande proza. Want zelfs al hadden de avonturen een stuk spannender kunnen zijn met een sterker verhaal, ze vervelen niet dankzij je voornaamste bezigheid: rondsnuffelen op plekken waar je eigenlijk niet welkom bent en je innerlijk insluiper de vrije loop laten. Daarnaast zijn dit pas de eerste twee van deze nieuwe stijl games; grote kans dat het concept nog verder ontwikkeld zal worden.

Aantal keer bekeken: 5352

Laagste prijzen voor Adventure Games: Het Gevang (Bordspellen)