Review Alice's Garden

Uitgever: Happy Meeple Games
Aantal Spelers: 1 tot 4 spelers
Genre: Tile placement

“Off with their Heads!” – riep de Hartenkoningin. De koningin duldt geen oneffenheden in haar prachtige tuin. Wie niet luistert, of wie een fout maakt, die krijgt het zwaar te verduren. We weten allemaal dat dit tafereel zich afspeelt in het welbekende sprookje Alice in Wonderland. Hare Koninklijke Hoogheid eist een zo mooi mogelijke tuin en daar ga jij mee helpen. De vraag is of dit bordspel niet beter Queen of Hearts’ Garden had kunnen heten?

Alice-s-Garden-1

We verven de rozen rood…
Een bekende frase wanneer je de Disney-versie van Alice in Wonderland hebt gezien, de Nederlandse versie welteverstaan. Het welbekende leger van speelkaarten doet in Alice’s Garden dienst als tuinmannen. Deze tuinmannen zorgen voor bonussen in het spel, worden er tuinmannen naast elkaar geplaatst dan ontvang je bonustegel(s) die zo maar eens zeer goed van pas kunnen komen op het einde van het spel. Hoe mooier de tuin, met andere woorden hoe zorgvuldiger opgebouwd, hoe tevredener de Hartenkoningin is én dus hoe meer punten jij scoort.

Alice-s-Garden-2

Tetrissen in de tuin van de Hartenkoningin
Iedere speler krijgt een eigen basistuin die naar hartenlust gevuld mag worden met bomen, paddenstoelen, rozenstruiken en schaakstukken die maar wat graag hun koninklijke derrière plaatsen op het looppad in de tuin. De puzzelstukken die gebruikt worden, zijn verdeeld over vijf zakjes waarna iedere speler een zakje met stukjes kiest en er steeds een aantal uithaalt, gelijk aan het aantal spelers. De eerste ronde trekt de startspeler er echter drie, waardoor er altijd een keuze op tafel ligt. De bedoeling is dat de bomen zo ver mogelijk uit elkaar staan, rozenvelden aan elkaar grenzen, in iedere kolom minstens twee paddenstoelenvelden staan en dat de schaakstukken paraderen op het wandelpad. Het in elkaar puzzelen van de tuin kan beginnen.

Alice
Een tuin vol puzzelstukjes
De spelers zijn beperkt in hun keuze doordat er slechts enkele puzzelstukjes in de “markt” liggen om uit te kiezen. Hierdoor is het zaak om zo tactisch mogelijk je tuin in te delen en goed na te denken waar je je puzzelstukjes plaatst, want wanneer je geen puzzelstuk meer kunt plaatsen, eindigt het spel. Het kan zinvol zijn om niet al je stukken aan elkaar te laten grenzen, want wanneer je bonustegels hebt verdiend dankzij je aangrenzende tuinmannen, kun je braakliggende stukjes tuin opvullen. Echter dien je niet al te gretig te zijn, want wanneer je stukjes overhoudt of velden leeg laat, zorgt dit voor minpunten.

Alice-s-Garden-4

Eindconclusie
Ook al heet het bordspel Alice’s Garden, zij zelf is gedurende het bordspel in geen velden of wegen te bekennen. Het artwork op de doos is prachtig, de velours zakjes voor de puzzelstukjes geven een gevoel van luxe. Een fijn puzzelspel dat je, eventueel ook solo, in een half uurtje even tussendoor kunt spelen, maar waar de mogelijkheden toch vrij beperkt blijven. Je probeert een zo mooi mogelijke tuin aan te leggen met slechts vijf scoremogelijkheden en dat is het hele spel in een notendop. Soms heb je het gevoel dat er toch nét even iets extra’s mist. Gelukkig zit Happy Meeple Games al te denken aan een eventuele uitbreiding van het spel. Ondanks dit is het een uitermate geschikt puzzelspel om zonder teveel poespas met jongere spelers te kunnen spelen. Voor de doorgewinterde speler biedt het aangenaam tijdverdrijf zonder zeer diep of tactisch na te hoeven denken. Je medespelers een loer draaien vlak voor het einde van het spel behoort echter wel tot de mogelijkheden. Mede door de pure eenvoud aan puzzelplezier en de mooie kwaliteit van de inhoud verdient Alice´s Garden een Zilveren Budgy.

Aantal keer bekeken: 2255

Laagste 3 prijzen voor Alice's Garden (Bordspellen)

22.99 3