Review Architecten van het Westelijk Koninkrijk

Spelers: 1 tot 5
Speelduur: ± 90 minuten

Werkers inzetten om acties uit te voeren: het is een mechanisme dat goed valt bij heel veel bordspelers. Dankzij spellen als Architecten van het Westelijk Koninkrijk zal dat voorlopig wel zo blijven. De geniale draai die de makers aan deze ‘worker placement’ hebben gegeven, gaat van dit spel een nieuwe favoriet maken voor veel mensen.

Een paar jaar geleden kwamen de toen nog onbekende ontwerpers Shem Phillips en SJ Macdonald op de proppen met Rovers van de Noordzee, een worker placement spel met een geweldige greep. De clou: je zet een werker neer en haalt van die plek ook weer een werker weg, want alle werkers zijn voor iedereen beschikbaar. Soms is zo’n twist alles wat je nodig hebt om boven de meute uit te steken, maar toch: flik het maar eens, laat staan twee keer binnen drie jaar. Want in het al even terecht bewierookte Architecten van het Westelijk Koninkrijk hebben ze weer wat geweldigs bedacht met het plaatsen van werkers op een bord.

Eer of schimmigheid?

Het voornaamste doel in Architecten van het Westelijk Koninkrijk is het vergaren van naam en faam als architect in het land uit de titel. Dat doe je met het neerpoten van gebouwen, waaronder een ambitieuze kathedraal, al is dat laatste wel afhankelijk van je reputatie. Er zijn namelijk meerdere manieren om aan je budget en grondstoffen te komen voor je bouwwerken. Kies je voor de legale manier, dan scoor je punten voor je goede gedrag en je bijdragen aan die majestueuze basiliek. Ga je liever voor het snelle voordeel van diefstal en het gebruik van de zwarte markt? Dan zit je niet vast aan narigheid zoals belasting, maar dit kost je punten en opdrachten van de koning.

Motortjes bouwen

Dit thema zit verwerkt in elk aspect van het spel en maakt een heleboel soorten strategieën mogelijk. Natuurlijk voer je, zoals je mag verwachten in een spel over bouwkunst, acties uit om aan grondstoffen te komen, maar de mogelijkheid om dat met vlugge vingers of met eerbare arbeid te doen, zorgt zelfs met dat soort basisbezigheden voor boeiende keuzes. Daarnaast zijn er mogelijkheden om je leven te beteren – in de praktijk betekent dat stijgen op het reputatiespoor – en om vaklui aan te nemen die je extraatjes geven bij het uitvoeren van bepaalde acties. Zo kun je op allerlei manieren motortjes bouwen die je helpen aan extra spullen, krachtigere mogelijkheden en misschien zelfs de winst.

Dat gele groepje in het midden begint sterk te worden. Actie van de tegenspelers gewenst!

Zakken vullen

Het opvallendste mechanisme zit ‘m in het plaatsen van je werkers. Op bijna alle plekken waar dat mag, mogen een onbeperkt aantal poppetjes staan, van alle spelers. Voor jezelf geldt dat hoe meer werkers je hebt op een plek, hoe sterker de actie daar wordt. Zo haal je er steeds meer steen, hout of geld binnen of kun je er binnen je beurt steeds meer verschillende dingen doen. Super is dat, maar je tegenspelers zijn er uiteraard minder blij mee dat jij met het neerplanten van een simpele werker zo makkelijk je zakken vult.

De zwarte markt: voor wie het mooiste spul snel wil hebben.

Geniaal bedenksel

Daarom heeft iedereen de mogelijkheid om werkers van andere spelers op te pakken, vast te houden en tegen een premie af te leveren bij de gevangenis. Zo kun je geld verdienen met het afremmen van de tegenstanders: een mogelijkheid in het spel die hem functioneel interactief maakt en zorgt voor veel spanning en interessante overwegingen. Anderen ongestraft hun gang laten gaan is namelijk geen optie als je zicht op de winst wilt houden, al zul je zelf ook proberen op die manier binnen te lopen. Het is niet minder dan een geniaal bedenksel.

Op dit spoor zie je snel wie er deugt en wie minder.

Moderne klassieker

Diepte en prettige pijn voor je hersenen zit er dus genoeg in Architecten van het Westelijk Koninkrijk, maar dat vertaalt zich niet in een tijdslurpend spel. De beurten zijn vliegensvlug: je plaatst een werker, krijgt of doet iets en de volgende is alweer aan de beurt. Dat tempo speelt erg prettig en is een zeldzaamheid in soortgelijke spellen. De heldere layout van het bord en iconografie helpen daar ook bij. Vernieuwend, boeiend, diep en snel: wij zijn er van overtuigd dat we hier met een moderne klassieker te maken hebben.

Aantal keer bekeken: 4311

Laagste 3 prijzen voor Architecten van het Westelijk Koninkrijk (Bordspellen)

45.94 3