Review Cacao Uitbreiding: Diamante

Cacao is een hartstikke leuk familiespel, zoals ik in mijn recensie van eind 2018 al schreef. Het is makkelijk op tafel te krijgen en heeft toch meer diepgang dan je zou denken. Nu komt White Goblin Games met twee uitbreidingen, Chocolatl en Diamante. Elke uitbreiding voegt vier modules toe die je afzonderlijk of gezamenlijk kunt combineren met het basisspel.

Vandaag nemen we een kijkje bij de tweede uitbreiding van Cacao: Diamante. Hoewel ik meestal niet dol ben op uitbreidingen, was ik vorige week erg enthousiast over de eerste uitbreiding, Chocolatl. Laten we snel kijken of deze net zo goed is!

Eerste indruk
Deze uitbreiding heeft behoorlijk wat meer spullen dan de vorige. Naast twee soorten nieuwe jungle tegels zijn er nu ook nieuwe stamleden bij gekomen, met een andere layout dan die uit het basisspel. Er is ook een extra poppetje, een stapel fiches, een zakje edelstenen en een bakje dat bij de edelstenen hoort. Het boekje is wederom lekker kort, maar bevat wat slordigheidsfoutjes, zoals een paar Engelse woorden bij de omschrijving van het spelmateriaal. Deze foutjes belemmeren het aanleren van het spel gelukkig niet. Omdat dit doosje zoveel materiaal bevat, waarvan heel veel bij één module hoort, is mijn eerste indruk hier minder positief. Mijn grootste irritatie bij een uitbreiding is dat het een spel langer maakt zonder het interessanter te maken en daar ben ik nu een beetje bang voor. Tijd om de modules beter te gaan bekijken. De nieuwe stamleden lijken me het leukst, dus laten we daar beginnen.

Nieuwe stamleden
Er zijn nu vier nieuwe tegels met stamleden voor elke speler. Je kunt samen beslissen welke tegels je gebruikt. Je kunt er ook voor kiezen alle tegels te gebruiken, maar het spel duurt dan langer. Het boekje geeft aanwijzingen hoeveel stamleden je moet gebruiken in verhouding met de jungle tegels om het spel in balans te houden. Handig voor wie het spel wil verlengen, ik wil dat niet, dus voor mij niet interessant. Ik vind het wel leuk dat je ze ook allemaal of gedeeltelijk kunt wisselen met stamleden uit het basisspel, zodat je steeds met andere combinaties speelt. Iedereen gebruikt wel dezelfde set stamleden, anders zou het spel niet meer goed in balans zijn. Daardoor is er niet zoveel variatie als verwacht. Leuk om te hebben die nieuwe stamleden, maar ik zou ze ook niet missen als ik ze niet had.

Gunst van de Keizer
Deze hele module bestaat uit één houten poppetje, de Keizer. Dat maakt me alvast nieuwsgierig! Hoeveel verschil kan dat ene poppetje maken? Nou, best veel eigenlijk. De Keizer begint op een vaste plek en telkens wanneer je een stamleden tegel in dezelfde rij of kolom plaatst springt de keizer naar de zojuist geplaatste tegel. Je krijgt daarvoor onmiddellijk één goud. Als niemand de keizer van je afpakt, krijg je aan het begin van je volgende beurt weer één goud. Ik vind dit een hele leuke toevoeging, omdat je toch bepaalde plekken hebt waar je wilt aanleggen, maar je wilt ook niet die keizer tig beurten bij een medespeler laten staan. Mijn favoriet uit deze uitbreiding, al houd ik van keuzevrijheid en kan het soms wel voelen alsof het spel je teveel wilt sturen.

Levensboom
Deze module bevat levensbomen. Zij vervangen de goudmijnen en doen niet zo heel veel anders. Net als een goudmijn krijg je per aangrenzend stamlid één goud. Het grappige aan de levensbomen is dat je nu drie goud krijgt als er géén stamleden op de aangrenzende zijde gaan, dus het levert wat op om een lege zijde ertegenaan te plaatsen. Wel aardig, maar meer valt hier niet over te zeggen. Het is niet heel noemenswaardig of spannend. Je zou het ook als huisregel voor de reguliere goudmijnen kunnen gebruiken als je je basisspel af en toe wilt variëren en dan heb je deze module niet nodig.

Edelsteen mijnen
Deze edelstenen zijn waar de uitbreiding om draait. Hij is ernaar vernoemt, dus dat dit de focus vormt is niet zo raar. Bij Chocolatl was het echter zo dat de andere modules ook echt iets toevoegen. Bij Diamante voelen de andere modules meer als ondergeschoven kindjes, dus deze module moet dan wel écht een sprankelende diamant zijn. Dat is hij helaas niet. Er zijn een paar tegels met edelsteen mijnen, een zakje vol edelstenen en een wagen om de edelstenen in te kiepen. Daarnaast is er een stapel fiches met maskers van verschillende waarden erop. Telkens wanneer er een mijn tevoorschijn komt, plaats je daar zes willekeurige edelstenen op. Voor elk stamlid dat aan een mijn grenst, pak je een edelsteen uit die mijn, mits ze nog niet op zijn! Je hebt vier verschillende kleuren edelstenen nodig, die je dan onmiddellijk moet inruilen voor een masker. De maskers worden vergeven in oplopende waarde, dus de eerste persoon die een set compleet heeft krijgt het masker met de laagste waarde. Dat is het meest boeiende stuk aan deze module, je wilt wel een set compleet hebben, maar het liefst pas zo laat mogelijk in het spel zodat je een waardevoller masker krijgt. Ik vind de geluksfactor hier net te hoog, al helpt het dat je niet verplicht bent een edelsteen te pakken. Een tegenspeler kan je dus niet dwingen een set compleet te maken als je nog door wilt sparen. Een set sparen duurt sowieso wel eventjes, waardoor deze module afleid van de rest van het spel en de elementen waar Cacao eigenlijk om hoort te draaien. Ze vervangen de tempels, die ik boeiender vond om mee te spelen. Wat mij betreft is dit een misser.

Combineren
Cacao laat je redelijk vrij in het maken van de combinaties, op één uitzondering na. Zowel de levensbomen als de chocolade keukens moet je gebruiken in plaats van de goudmijnen, dus wil je die combineren dan heb je één stamleden tegel meer dan gebruikelijk. Het boekje raad verder aan om voor een speciale spelervaring een keer alle acht de modules te combineren, maar zegt dat dit alleen werkt met 3 of 4 spelers. Dat stoort me. Ze hadden beter een manier kunnen zoeken om zo’n big game ook voor 2 spelers geschikt te maken, zeker als je adverteert dat alles gecombineerd kan worden. Het spel wordt er niet beter op door alles bij elkaar te mikken, eerder slechter. De kleine modules zijn leuk om te combineren, maar zowel de edelstenen als de hutten kun je beter apart houden. Het is wel gaaf dat je zoveel verschillende combinaties kan maken, dus als je dit echt veel speelt zijn de vele manieren van variëren fijn.

Het was juist een enorm voordeel dat je modules kon combineren zonder de speelduur te vergroten en deze uitbreiding lijkt vooral gericht op het spel verlengen. Zowel de edelstenen als levensbomen konden mij niet echt boeien. Chocolatl is echt veel sterker dan Diamante. Uit Diamante bevalt de Gunst van de Keizer het beste, maar als ik een pion uit een willekeurig ander spel pluk kan ik die module ook spelen. De extra stamleden zijn wel leuk, maar bij elkaar is het gewoon niet voldoende om deze uitbreiding te kopen. Wie Cacao geweldig vindt, zoveel mogelijk variatie wil en geen bezwaar heeft tegen een langer spel zal blij zijn met beide uitbreidingen. Wie gewoon wat extra variatie wil en maar één uitbreiding aan wilt schaffen, zou ik aanraden voor Chocolatl te gaan, want die is top.

Aantal keer bekeken: 1487

Laagste 2 prijzen voor Cacao Uitbreiding: Diamante (Bordspellen)

19.45 33.70 2