Review Cacao

Spelers: 2 tot 4
Speelduur: 45 minuten

Cacao is een legspel dat enkele jaren terug even in Nederland verkrijgbaar was, maar toen weer uit de winkels verdween. White Goblin Games brengt ‘m dit najaar terug, ditmaal mét uitbreidingen. Dit spel is net als bijvoorbeeld hun andere spel Kingdomino erg geschikt voor families en beginnende spelers, maar ook ervaren spelers kunnen hier als tussendoortje plezier aan beleven. Laten we snel verder kijken naar dit spel!

Basis
Elke speler is een stamhoofd en stuurt elke beurt vier van zijn stamleden naar het oerwoud die telkens verder ontdekt wordt. De bedoeling is de rijkste speler te zijn wanneer alle stamleden zijn ingezet. In het spel zitten twee soorten tegels en dat is dan ook waar het allemaal om draait. Allereerst persoonlijke tegels voor vier verschillende spelers met op elke tegel vier stamleden in verschillende configuraties. Daarnaast zijn er ook oerwoud-tegels, die samen met de stamleden een gezamenlijk spelbord zullen vormen. Je vindt in de doos verder diverse speelstukken van hout en karton, vier spelersborden en een kort maar duidelijk spelregelboek met een extra overzichtsblad. Het materiaal is van goede kwaliteit en alles past mooi in de doos.

Aan de slag
De setup van dit spel is lekker vlot en de regels zijn zo aangeleerd, waardoor je al snel aan de slag kan. Iedere speler ontvangt zijn persoonlijke tegels, spelersbord en een eigen poppetje. Je maakt van je tegels een goed geschudde stapel en pakt de bovenste drie op; deze tegels vormen je hand. In het midden van de tafel leg je alvast twee oerwoud-tegels neer. De rest ervan worden gedekt geschud en vormt een algemene voorraad. De bovenste twee tegels komen open te liggen. Bepaal een willekeurige startspeler en je kunt beginnen!

Om en om
Wanneer je aan de beurt bent, leg je een tegel met stamleden aan. Tegels moeten om en om neergelegd worden: aan een oerwoud-tegel komt dus altijd een tegel met stamleden en andersom, je mag nooit twee tegels met stamleden aan elkaar leggen. Dit maakt het aanleren makkelijk en het aanleggen overzichtelijk. Wanneer twee tegels met stamleden elkaar met de hoeken raken, moet er aan hun gezamenlijke zijde ook een oerwoud-tegel liggen. Is dat nog niet het geval, dan mag de actieve speler één van de twee openliggende oerwoud-tegels kiezen en op die plaats aanleggen. Stamleden voeren acties uit zodra hun zijde een oerwoud tegel raakt, je kunt geen acties bewaren tot een latere beurt. Indien jouw tegel in 1 beurt meerdere oerwoud-tegels raakt, mag je wel zelf kiezen in welke volgorde je de acties uitvoert.

De paarse speler legt een eigen tegel aan, waardoor tegel 1 en 2 aangelegd moeten worden. Daarna voert deze speler acties A, B en C in volgorde naar keuze uit. De rode speler voert ook actie A uit.

Thematische acties
Hoewel ik in dit spel vooral bezig ben met nadenken over welke tegel ik op welke plek wil leggen, is dit spel toch verrassend thematisch in elkaar gezet. Daarmee bedoel ik dat de regels goed aansluiten bij het thema van het spel. Dit helpt met aanleren en onthouden van de spelregels, dus dat vind ik altijd top. Er zijn zes soorten tegels in dit spel. Allereerst tegels met cacao-plantages (enkel en dubbel) waarop je cacao kunt verbouwen en tegels met marktkramen (twee, drie en vier geld) waar je verbouwde cacao kunt verkopen voor gouden munten. Er zijn ook tegels met water: hoe meer water je verzamelt, hoe meer punten dit waard wordt. Je bent het spel begonnen met je waterdrager op min tien (!) punten, want in droogte is iets verbouwen nu eenmaal lastig. Dan zijn er goudmijnen, als je die tegenkomt kun je er simpelweg wat goud pakken, niet heel waardevol maar wel lekker direct. Ook heb je tempels en cultusplaatsen waar stamleden hun goden vereren. Een cultusplaats levert een zonfiche op, waarmee je een persoonlijke tegel mag overbouwen met nieuwe stamleden vanaf het moment dat de algemene voorraad op is. Als laatste kent elke tempel aan het einde van het spel bonuspunten toe aan wie daar de meeste stamleden heeft.

Ode aan de stamleden
Er zijn twee dingen die ik leuk en anders vind in dit spel en die hebben alles te maken met de stamleden. Allereerst staan de stamleden al vast op je tegels, je plaatst dus niet zoals in Carcassonne nog poppetjes op je tegels. Deze stamleden staan aan één van de vier zijdes van je tegel en deze verdeling kan per tegel anders zijn. Zo kun je met een tegel meestal meerdere verschillende acties uitvoeren. Daarnaast zorgt deze manier ook voor een goede interactie tussen spelers, want de stamleden voeren hun acties uit zodra hun zijde een oerwoud-tegel raakt. Een gedeelte kun je dus al uitvoeren zodra je je tegel aanlegt, maar meestal voer je later pas de rest uit, wanneer er oerwoud-tegels bijgelegd worden. Soms kun je zelf kiezen welke tegel dit is, maar regelmatig zal een medespeler dit mogen bepalen. Je krijgt daardoor interessante keuzes, want je wilt tegels plaatsen waar je zelf iets aan hebt maar ook de ander niet te veel in de schoot werpen!

Dit spel is erg makkelijk te leren en speelt snel, zo’n 10 á 15 minuten per speler. Toch heeft het spel meer diepgang dan je zou denken! De interactie is erg leuk gedaan en je komt voor genoeg boeiende keuzes te staan. Niet alleen welke stamleden je aanlegt en waar, maar ook welke oerwoud-tegels je plaatst zijn van belang. Daarnaast moet je een goede balans zoeken tussen sparen en verkopen, want je kunt slechts beperkt cacao opslaan en die wil je wel bij de meest waardevolle kramen kwijt kunnen. Wie een wat korter spel zoekt dat voor veel soorten spelers geschikt is, raad ik aan eens een potje Cacao te proberen. Het basisspel is al genoeg voor veel spelplezier, maar er komen ook twee uitbreidingen uit die gezamenlijk acht nieuwe modules zullen toevoegen voor nóg meer herspeelbaarheid. Hierover de komende weken meer!

Geschreven door: Nona de Koning

Aantal keer bekeken: 2364

Laagste 2 prijzen voor Cacao (Bordspellen)